2024. július 19., péntekMa Emília napja van. Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 391,00 Ft | USD: 359,00 Ft | CHF: 404,00 Ft
2024.07.19. Emília Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 391,00 Ft | USD: 359,00 Ft | CHF: 404,00 Ft
Kezdőlap / Tudomány / Globális alvásválság köszöntött ránk

Hirdetés

Globális alvásválság köszöntött ránk

A 2018-ban alakult Magyar Alvás Szövetség nemcsak azokat segíti, akik alvási nehézségekkel küzdve hozzájuk fordulnak, hanem az alvást támogató technológiai fejlesztéseket, rendszereket, innovációkat is. A szervezet érdeme, hogy már a második kötete jelenik meg a Magyar Alváskönyvnek, amelyben értékes tanácsokat találhatunk a jó alváshoz, tudományos értekezéseket olvashatunk az éjszakai pihenésről. Miért olyan fontos ez? Mert az alvás alatt regenerálódnak idegsejtjeink, elraktározódnak a tanulási információk, és a sejtek megújulása is végbemegy, mindez az egészségünk alapja. A Magyar Alvásszövetség elnöke, G. Németh György szívügyének tekinti az alvás vizsgálatát, az emberek alvási szokásainak javítását, mert az alvásromlás már világjárvány, de szintén nagy szerelme Benyovszky Móric, a magyar világutazó emlékének ápolása. Nem véletlen tehát, hogy a Benyovszky Móric utcában beszélgettünk vele egy időutazás hangulatát árasztó kis történelmi szalonban, többek között arról, hogy

  • milyen a magyarok alvása;
  • mi nehezíti meg a jó alvást;
  • jó-e a szieszta;
  • van-e különbség a generációk alvásproblémái között;
  • mik a jó alvás feltételei.

Hogy alszunk mi, magyarok?

Nagyon rosszul. A kontinens átlagához képest meg különösen. Európában a felnőttek 29,6 százalékának vannak alvási gondjai, itthon ez a szám 40! És a fő baj az, hogy nem vesszük elég komolyan. „Majd elmúlik, rendbe jön, nem érdekes…” Ilyeneket mondanak azok, akik huzamosabb ideje sem alszanak rendesen éjszakánként.

Hirdetés

De miért vagyunk ilyen rossz alvók?

Nos, ehhez kicsit messzebbre kell mennünk az időben. Az alvás első nagyobb válsága akkor köszöntött az emberiségre, amikor Edison a 19. század második felében előállt a villanykörtéjével, és vége lett a természetes fény korszakának. Szervezetünk a cirkadián ritmus alapján működik, a világosság és sötétség váltakozása ritmizálja a működésünket, de ha bármeddig lehet mesterségesen világos (márpedig ma lehet), akkor a szervezet egyensúlya felborul. 100 év alatt egy órával rövidült meg az alvásunk, ez hihetetlenül sok!

De ha a sötétedéshez igazítanánk alvásunkat, nagyon hosszú éjszakáink lennének, és közben nem végeznénk a napi teendőinkkel…

Régen sem aludtak 10 órákat egyfolytában, hiszen az igény mindig is 7-8 óra volt, de fel-felébredtek, szakaszosan aludtak. Ezzel nincs baj, nem kell mindig végigaludni a 8 órát, ez is újkori „találmány”, hogy racionalizáljuk életünket.

G. Németh György

G. Németh György

Fotó: Papajcsik Péter / Index

Globális alvásválság köszöntött ránk

A délutáni alvással sincs baj?

Nincs, csak ne legyen több, mint 30-40 perc, különben felborítja az éjszakai pihenést. A Magyar Alvás Szövetség abszolút pártolja a délutáni relaxálást, a sziesztát is, de ez a pihenés ne legyen mély, inkább csak „karcolja” az alvást. Horkolni tilos! Kísérleteket is végeztünk nagyobb cégeknél, és kiderült, a pihenő munkatársak sokkal hatékonyabbak egy nagyobb napközbeni pauza beiktatása után.

Most minek tudható be ez a nagy alvásválság?

A koronavírus-járvány felborított sok mindent, és ez azóta sem tudott helyrejönni. Az a pszichés nyomás, ami akkor nehezedett ránk, nem múlt el, ráadásul közben háborúk is kitörtek, egzisztenciális és társadalmi bizonytalanság jellemzi életünket. Az ezekből eredő szorongás megnehezíti a mindennapjainkat és a nyugodt éjszakai pihenést.

Korosztályokra le lehet bontani, hogy milyenek az alvási szokások, problémák?

Igen, most a legsúlyosabb és legaggasztóbb a gyerekek helyzete. Tíz éve kezdődött tömegesen az okoseszközök beszivárgása az életükbe, és azóta hihetetlenül romlik az alvásuk. A kék fény, a sugárzás, az agyi izgatás nem hagyja őket aludni. Annyi inger éri őket, hogy nem tudnak kikapcsolni. Az a minimum, hogy el kell venni tőlük éjszakára a telefont, de a legjobb, ha alvás előtt egy-két órával már nincs is náluk.

De helyrejöhet az alvásuk?

Az a baj, hogy a rossz alvó gyerekekből, ha nem foglalkozunk a problémával, rossz alvó felnőttek lesznek. És az alvást gyógyítani hosszú folyamat. Egy-két tablettával átmeneti javulást elérhetünk, de ha igazi gyógyulásra vágyunk, az legalább annyi idő, mint amióta a probléma fennáll.

G. Németh György

G. Németh György

Fotó: Papajcsik Péter / Index

A […]

A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!

Forrás:
https://index.hu/tudomany/2024/06/16/g.nemeth-gyorgy-alvas-szovetseg-szieszta-mesterseges-intelligencia/

*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!

Hirdetés

Lehet, hogy érdekel...

Így csavarják el a szívünket a kutyusaink

A kutyák bájos, szomorú tekintetének titka egy apró izomban, a „levator anguli oculi medialis” (LAOM) …