2021. december 2., csütörtökMa Melinda napja van. Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 362,00 Ft | USD: 319,00 Ft | CHF: 347,00 Ft
2021.12.02. Melinda Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 362,00 Ft | USD: 319,00 Ft | CHF: 347,00 Ft
Kezdőlap / Tudomány / Csak nős pilóták vezethették a világ leggyorsabb repülőgépét

Hirdetés

Csak nős pilóták vezethették a világ leggyorsabb repülőgépét

A világ máig leggyorsabb katonai repülőgépe, a Lockheed SR-71 Blackbird a hangsebesség több mint háromszorosára, 3529,6 km/órás sebességre volt képes, azonban elődje, a Lockheed A-12 kémrepülőgép még gyorsabban és még magasabban repült.

SR-71 Blackbird

SR-71 Blackbird

Fotó: Andrew Parsons – PA Images / Getty Images Hungary

A Lockheed legendás, fejlett programokon dolgozó osztálya, a gúnynevét egy képregénybeli illegális pálinkafőzőről kapó Skunk Works által fejlesztett A-12 az Arkangyal kódnevű gépekre készített tervek közül a tizenkettedik volt, és konstrukciójából származott az említett Blackbirden kívül az YF-12 elfogóvadászgép is.

Hirdetés

Ezen gépek létezése több okból is szigorú államtitok volt. Az egyik, hogy a Szovjetunió fölött repülve kellett felderíteniük az ellenséges szuperhatalom haderejét, különös tekintettel annak atomfegyver arzenáljára, és az azt kiszolgáló infrastruktúrára. A kémrepülők rugalmasak, hatékonyak és megbízhatók voltak a korszak hatalmas léptekkel fejlődő felderítő műholdjaihoz képest. Ezek képeit ekkoriban még a visszatérő kapszulával együtt az óceánból kellett kihalászni, ha a műveletet nem hiúsította meg valamilyen technikai malőr.

Kellett még egy repülőgép

A kémrepülőgépek egyik nagy hátránya az volt viszont, hogy lelőhették őket, és az ellenség kezére kerülhetett a pilóta. Ez történt Gary Powersszel, akinek 1960 május elsején lőtték le a szintén a Skunk Works által fejlesztett Lockheed U2-es repülőgépét Jekatyerinburg fölött. Az U2 incidenst követően új megoldásra volt szükség, és a fejlesztők tisztában voltak vele, hogy még legalább egy gépet rendszerbe kell állítani, mielőtt a műholdas felderítés teljesen elavulttá teszi a kémrepülőket.

A cél ezért az volt, hogy az új gép magasabban és gyorsabban repüljön, hogy a szovjet légvédelmi rakéták ne érjék el és ne is érjék utol.

Lockheed A-12

Lockheed A-12

Fotó: Rob Kim / Getty Images Hungary

A gépnek ehhez nemcsak percekig, de órákig szuperszonikus sebességgel kellett repülnie, ami a gép külső borítását akár 500 fok fölé is hevíthette. Ezt az igénybevételt csak egy titánötvözet tudta tartósan elviselni. A gond és a repülőgépeket övező szigorú titoktartás másik oka az volt, hogy az […]

A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!

Forrás:
https://index.hu/tudomany/til/2021/10/21/tortenelem-lockheed-skunk-works-u2-a12-sr71-kemrepulogepek-titan-szovjetunio-dezertalas-hazassag/

*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!

Hirdetés

Lehet, hogy érdekel...

Hogyan és miért tört ki az iraki háború?

Fred Kaplan amerikai újságíró a közelmúltban megjelent cikkében „az amerikai történelem legnagyobb stratégiai tévedésének” nevezte a …