2020. május 26., keddMa Orbán napja van. Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 350,00 Ft | USD: 321,00 Ft | CHF: 331,00 Ft
2020.05.26. Orbán Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 350,00 Ft | USD: 321,00 Ft | CHF: 331,00 Ft
Kezdőlap / Tudomány / Az igazi Maci Laci életét áldozta a repülésért

Hirdetés

Az igazi Maci Laci életét áldozta a repülésért

Az amerikai gyerekek 1958-ban ismerkedhettek meg a Hanna-Barbera rajzfilmstúdió egyik legnépszerűbb karakterével, Maci Lacival, a Jellystone Nemzeti Park hedonista, lusta, mindig csak a hasára gondoló, folyton-folyvást kalandokba keveredő medvéjével (eredeti nevén: Yogi Bear). Ahogy az a korszak rajzfilmhőseivel jellemzően történni szokott, Maci Laci is rengeteget csetlik-botlik a sorozat egyes epizódjaiban, testi épségét életveszélyesen fenyegető szituációk sorozatán megy át rendszeresen. Így történik ez például az 1958. november 27-én adásba került “A repülő Maci Laci” című részben (eredetileg: “High Fly Guy“) is. Ebben az epizódban Maci Laci egy gyámoltalan sasfiókát próbál repülni tanítani, de a próbálkozásai rendre kudarcot vallanak, általában azzal, hogy ő maga emelkedik levegőbe akaratán kívül. A végén persze minden jóra fordul, a sasfióka szárnyra kap, sőt még Maci is, igaz, tanulságként azért leszögezi, hogy a repülés szigorúan csak madaraknak való.

Hirdetés

A repülés történetében a rajzolt Maci Laci légi megpróbáltatásai voltak valószínűleg az első és utolsó ilyen vidám kalandok, és ennek egy kísérleti állat, az igazi Maci Laci lehetne igazán a megmondhatója – ha túlélte volna 1962 tavaszát.

A repülésbiztonsági fejlesztések (amikben a katonai célú repülés mindig is élen járt, a hidegháború idején meg főként) ekkortájt értek válaszúthoz, legalábbis abban a tekintetben, hogy az egyre gyorsabb, bőven hangsebesség fölött repülő sugárhajtású repülőgépek személyzetét milyen megoldásokkal menekítsék ki, védjék meg vészhelyzet esetén. Katapultülésekkel már az 1920-30-as években és a II. világháború alatt is kísérleteztek, de igazán a sugárhajtású gépek térhódításával jutottak fontos szerephez. A 40-es, 50-es évek fordulóján, a hangsebesség felé tendálva már semmiképp nem lehetett a bajba jutott gépekből pusztán emberi erőfeszítéssel élve kijutni, szükség volt a megbízható mentőrendszerre, a katapultülések pedig terjedni kezdtek.

A hatvanas évekre aztán a fejlesztések elágaztak: a katapultülések mellett felvetődött az egy- vagy többszemélyes mentőkapszulák ötlete is, amit az egyre extrémebb körülmények között szolgáló, a hangsebesség többszörösével, nagyon nagy magasságokban száguldó repülőgépek miatt láttak indokoltnak. A mentőkapszula lényege, hogy zárt védőburkot alkot a személyzet körül és nagy sebességgel, biztonságban lehet benne elhagyni a repülőgépet, így olyan körülmények között is biztosítani tudja a túlélést, amik esetében a katapultülések használata kockázatos lenne.

Egy korszak szimbóluma volt a B-58 Hustler

Egy korszak szimbóluma volt a B-58 Hustler

Fotó: U.S. Air Force

Az amerikai légierőnél két szuperszonikus repülőgép, a hangsebesség kétszeresével repülő Convair B-58 Hustler stratégiai atombombázó és a 2,5 Mach-ra képes General Dynamics F-111 Aardvark vadászbombázó esetében rendszeresítettek mentőkapszulákat a személyzet védelme érdekében: a B-58-ba három kapszulát szereltek, egyet-egyet a pilóta, a bombázótiszt-navigátor és a védelmi operátor számára, míg az F-111 esetében az egész pilótafülke volt kétfős mentőkabinná alakítható.

A B-58-hoz fejlesztett Stanley Escape Capsule

A B-58-hoz fejlesztett Stanley Escape Capsule

Fotó: J Clear / Wikimedia Commons

És itt tudunk visszakanyarodni Maci Lacihoz: az 1961-ban szolgálatba állított, eredetileg katapultülésekkel fölszerelt B-58-asokhoz, az amerikai légierő fölkérésre a Stanley Aviation Company tervezett egyszemélyes túlnyomásos, élelemmel, vízzel túlélőkészlettel felszerelt mentőkabint, ami az első ilyen jellegű mentőeszköz volt a repülés történetében. A Stanley-féle kabint alapos földi és légi tesztelések után 1962. március 21-én próbálták ki élesben, hangsebesség fölötti repülés közben. És éles teszt alatt itt azt kell érteni, hogy a kapszulának már utasa is volt: egy Yogi névre hallgató amerikai feketemedve.

Ez idő tájt világszerte elterjedt gyakorlat volt különféle

A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!

Forrás:
https://index.hu/tudomany/til/2020/03/26/az_igazi_maci_laci_eletet_aldozta_a_repulesert/

*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!

Hirdetés

Lehet, hogy érdekel...

Az aranybuzogány, a bordélyház és a két levágott láb rejtélye

Az aranybuzogány, a bordélyház és a két levágott láb rejtélye

Vannak, akiknek már nincsenek kérdéseik, És vannak, akik az Indexet olvassák. Támogass te is! Ausztrália …