2022. december 2., péntekMa Melinda napja van. Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 408,00 Ft | USD: 388,00 Ft | CHF: 415,00 Ft
2022.12.02. Melinda Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 408,00 Ft | USD: 388,00 Ft | CHF: 415,00 Ft
Kezdőlap / Tudomány / A kutyák a legjobb nyomozókat is lenyomják, a stresszt és a hazugságot is kiszagolják

A kutya az ember legjobb barátja – hallhatjuk sokszor a mondást, amit ugyan a gazdák nap mint nap tapasztalhatnak kedvenceik kapcsán, most egy tudományos kísérlet is bizonyítja, négylábú társaink gyakran valóban több mindent megéreznek rajtunk – kínos, vallatós beszélgetések nélkül is –, mint emberi barátaink.

Ezt bizonyítja az a héten publikált, észak-ír kutatás is, amely során bebizonyították, a kutyák az izzadtságunkból és a leheletünkből képesek kitalálni, hogy stresszesek vagyunk-e, vagy sem – szúrta ki a DailyMail

A kísérlet eredményei meglehetősen pontos eredményt adtak a jelenséget vizsgáló tudósoknak, ugyanis a különböző fajtájú ebek 93,75 százalékos pontossággal tudták megkülönböztetni az ellazult és a feszült személyek szagmintáit.

Az FBI is megirigyelné ezt a szimatot

A tudósok a tanulmányhoz 36 embertől vettek verejték- és leheletmintát egy nehéz matematikai feladat elvégzése előtt és után – mindezt négy perc különbséggel. A feladat előtt és után is megmérték a résztvevők vérnyomását és a pulzusát is, majd a résztvevők maguk is beszámoltak az aktuális stresszérzetükről.

A belfasti Queen’s University kutatói ezután négy kutyát – Treót, Fingalt, Sootot és Winnie-t – arra kértek, hogy szagoljanak meg stresszes és nyugodt, laza emberek testnedveiből vett mintákat. Meglepetésükre a kutyák az esetek 93,75 százalékában helyesen tudták jelezni a kutatóknak, hogy az egyes személyeknek melyik a stresszes mintája. Ennek az oka az lehet, hogy az akut pszichológiai stresszreakció olyan fiziológiai folyamatokat eredményez, amelyek megváltoztatják az emberi lehelet és verejték szagprofilját.

A kutatók szerint a most elkészített tanulmány fontos előrelépés lehet az érzelmi támogató kutyák alkalmazásában. A kutatás szerint négylábú barátainkat megközelítőleg 30 ezer évvel ezelőtt háziasították, amely idő alatt temérdek verbális és nonverbális kommunikációs eszközre derült fény az ember és a háziállatok között.

De a stresszészlelés mellett mit tudhatnak még rólunk kedvenceink?

Tudják, ha hazudunk

Egy 2021-es ausztriai tanulmány szerint a kutyák azt is érzékelik, ha valaki füllent vagy hazudik, így akár a gazdák félrevezető utasításait is képesek figyelmen kívül hagyni. A Bécsi Egyetem kutatói különféle tiszta fajtájú kutyákon végeztek kísérleteket, amelyből megállapították, hogy jól neveltsége ellenére a kutya nem hallgat minden utasításra, ha tudja, hogy az nem igaz, vagy félrevezető.

Ez az eredmény teljes ellentétben áll a gyerekeken végzett hasonló kísérletekkel, amely arra utal, hogy a kutyák ügyesebben hagyják figyelmen kívül a hazugokat és a hazugságokat. Az említett kísérlet során egy kutyafajta volt csak, amely érdekes módon nem működött jó hazugságvizsgálóként, a terrierek úgy viselkedtek, mint a korábban tesztelt emberi csecsemők vagy a […]