2024. július 22., hétfőMa Magdolna napja van. Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 390,00 Ft | USD: 358,00 Ft | CHF: 403,00 Ft
2024.07.22. Magdolna Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 390,00 Ft | USD: 358,00 Ft | CHF: 403,00 Ft
Kezdőlap / Tudomány / A dohány rokona az a növény, ami az anyatejhez hasonlóan egészséges

A dohány rokona az a növény, ami az anyatejhez hasonlóan egészséges

A tudósok genetikailag módosították a dohánynövény közeli rokonát, a Nicotiana benthamianát, és kiderült, a növény olyan összetett cukrokat képes termelni, amelyek az anyatejben találhatók meg, és hozzájárulnak a baba erős immunrendszerének fejlődéséhez.

Az anyatej oligoszacharidjait (angolul Human Milk Oligosaccharides, HMO) humán tejglikánoknak is nevezik, ezek egyszerű cukrok rövid polimerei nagy koncentrációban az anyatejben. Nagyon fontosak a kicsik immunrendszerének fejlődésében, a fertőzések elhárításában, az agy és a kognitív funkciók fejlődésében. Az oligoszacharidok elhárítják a vírusos és bakteriális fertőzéseket, csökkentik a hasmenéses vírusfertőzések és a felsőlégúti betegségek kockázatát.

Sikerült hozzáadni őket a tápszerekhez, de korántsem olyan jelentős koncentrációban, mint ahogy az anyatejben megtalálhatók.

Az anyatej oligoszacharidjait a csecsemők nem tudják megemészteni, de fontosak, mert a bélrendszerben élő baktériumok tápanyagaként szolgálnak. Ezek a baktériumok biztosítják az egészséges bélrendszer működését, és meggátolják a kórokozók elszaporodását.

Anyatej-imitáció

Dr. Patrick Shih növény- és mikrobiológus, a Berkeley-i Kaliforniai Egyetem kutatója szerint csoda, hogy a dohánylevél rokonában is megtalálhatóak az anyatejtej oligoszacharidjai. Ha ki tudják vonni belőle, közvetlenül hozzá lehet adni a tápszerhez, és ez ugyan nagy kihívás, de hihetetlen előnyökkel járna.

Az anyatej körülbelül 200 különböző HMO-t tartalmaz, ezek a harmadik legnagyobb mennyiségben előforduló szilárd összetevők az anyatejben. A szoptató csecsemő számára emészthetetlenek, de táplálékul szolgálnak azoknak az egészséges bélbaktériumoknak, amelyek az élet első heteiben megtelepednek a bélben.

A táplálkozástudomány eddig csak kis koncentrációjú HMO-t tudott előállítani mesterséges E-coli baktériumok felhasználásával, ezt adagolták a tápszerekhez. De sok HMO-típust nehéz, sőt, lehetetlen mesterségesen előállítani, vagy ha mégis sikerül, nagyon nehéz őket szeparálni a nem hatékony molekuláktól. Ezért csak kevés babatápszerben vannak ott és nem elegendő mennyiségben.

A Nature Food folyóiratban publikált legújabb tanulmányban ígéretes kísérletekről olvashatunk: sikerült genetikailag átprogramozni a Nicotiana benthamiana növény cukorgyártó gépezetét, ami az egyszerű cukrok, a monoszacharidok összekapcsolásáért felelősek. Olyan géneket illesztettek be, amelyek előállítják azokat a specifikus enzimeket, amik szükségesek a bázikus cukrok meglétéhez