2021. december 2., csütörtökMa Melinda napja van. Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 364,00 Ft | USD: 321,00 Ft | CHF: 349,00 Ft
2021.12.02. Melinda Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 364,00 Ft | USD: 321,00 Ft | CHF: 349,00 Ft
Kezdőlap / Tech / Villanynaptár: Minden nagy autógyártó átáll elektromosra – itt a lista, hogy melyik mikor

Hirdetés

Villanynaptár: Minden nagy autógyártó átáll elektromosra – itt a lista, hogy melyik mikor

A  legnagyobb autógyártók szerte a világon hatalmas befektetésekkel készülnek alkalmazkodni az új világhoz, amelyben a villamos energia helyettesíti az eddigi jól megszokott benzint és a dízelolajat. A gyáraikat átalakítják és nagyjából általános konszenzusként 2030-ra beszüntetik, vagy jelentősen visszafogják a belső égésű motorral hajtott járműkínálatukat. A cégek eltérő stratégiával kívánják véghezvinni az elmúlt 100 év legnagyobb autóipari fordulatát, – ki óvatosabban, míg mások erőből.

Daimler

Laikusként is elképzelhető, hogy a dízel és Otto-motorok megalkotójának mekkora paradigmaváltást jelent 130 év után feladni hagyományait. A német cég ugyanakkor egyáltalán nem áll konzervatívan a kérdéshez, és az elektromosítás élmezőnyébe tartozik a prémium gyártók körében. Jelenleg éppen egy 40 milliárd eurós beruházás révén kívánják elérni, hogy az évtized végére minden modelljük kapható legyen elektromos autóként.

© SVEN HOPPE / DPA

Hirdetés

Több mint tíz új elektromos járművel jelentkeznek már 2022 végére, és ezzel párhuzamosan a benzintechnikára fordított kiadásaikat 2025-re „nullára csökkentik”. A Daimler azt is korán felismerte, hogy további üzemekre is szükség van, ennek jegyében nyolc gigagyár építését tervezik az elektromos járművek legfontosabb alkotóelemeinek előállításához.

Stellantis

A transzkontinentális Stellantis-csoport, amely összesen 14 márkát – többek között a Fiatot, a Chryslert, a Jeepet, a Peugeot-t és az Opelt is – birtokol, már fel is hagyott a belső égésű motorok fejlesztésével, és azt tervezi, hogy 30 milliárd eurót fektet modelljei 2025-ig történő villamosítására. A szerteágazó portfólió miatt az út rögös lesz, ráadásul ezen márkák többsége még nagyon szűk elektromos termékkínálattal rendelkezik.

© Fiat

A Fiat például jelenleg csak egy teljesen elektromos személyautót kínál, az Alfa Romeo egyet sem, pedig a márka hat-hét éven belül teljesen elektromos lesz. A szintén ide tartozó Opel kínálata 2028-ra 100 százalékban elektromos lesz Európában, az Egyesült Államokban a Dodge pedig 2024-re egyenesen elektromos „izomautót” akar bemutatni.

Ford

Az emblémája után Blue Ovalnak is hívott autóipari óriás az elektromos autók terén kissé elmarad attól az innovációs hévtől, amit a maga korában Henry Ford alapító képviselt. Jelenleg leginkább a Mustang Mach-E elektromos autóval tudnak a hírekben szerepelni. Nagy előrelépés volt ugyanakkor idén az F-150 Lightning premierje, amely az Egyesült Államok legkelendőbb járművének villanyosított változata. A modell sorozatgyártása még nem indult el, de a sokak által a 21. század Henry Fordjának titulált Elon Musk is megdícsérte.

© Ford

A nagy fordulat egyébként már elkezdődött Fordnál: 2026-tól legalább egy plug-in hibrid vagy akkumulátoros elektromos változatot kínálnak majd minden típusukból, 2030-ig pedig elbúcsúznak a belső égésű motoroktól Európában.

Volkswagen-konszern

A német mamutcég deklaráltan globális vezető szerepre törekszik az elektromos járművek területén. Az első tisztán elektromos tömegmodell, a 2020 végén piacra dobott ID.3 után a gépezet egyre jobban felpörög, és a VW azt várja, hogy 2030-ra az elektromos járművek az összes értékesítés felét, 2040-re pedig „közel 100 százalékát” tegye ki legfontosabb piacaikon. 2026-tól a Volkswagen már csak e-autókat szeretne fejleszteni, ennek jegyében 75 tisztán elektromos modellt dobnak piacra 2029-ig. A VW-konszern összes márkája nem is oly lassan át is tér az elektromos hajtásokra.

© VW

A konszern kirakatmárkái közül az Audi várhatóan 100 százalékban elektromossá alakul 2033-ra, a Lamborghini saját előrejelzése szerint minden sportkocsija hibrid lesz 2024 végére. A volumenmárkák közül a spanyol Seat már „a jövő most van” szlogennel a hibrid modelljeit hirdeti, és itt is érkezik az első elektromos modell. A Skoda viszont úgy véli, a hatékony belső égésű motorok fontos szerepet játszanak majd a következő évtizedekben is. Náluk most elektromos modellként az Enyaq kapható, de terveik szerint 2030-ra már portfóliójuk legalább 50-70 százaléka EV lesz.

Volvo

A Volvo az egyik eminense az elektromobilitásnak. „2040-re éghajlat-semlegesek akarunk lenni” – hangsúlyozza a svéd márka, rámutatva, hogy nem pusztán az autók, hanem a gyártás is fontos része a klímaváltozás elleni küzdelemnek. A Volvo, amely a kínai Geely csoport tulajdonában van, azt tervezi, hogy 2030-ra már nem kínál belső égésű modelleket. A következő öt évben pedig öt új elektromos modellt ígérnek a jelenlegi – mindössze egymodelles – kínálatuk mellé.

© Volvo

Honda

A japánok sokáig tétováztak egy tisztán akkumulátoros jármű gyártásával kapcsolatban, végül 2020-ban a Honda-e-vel a retro dizájnú autóval berobbantak a piarca. A következő e-modelljük csak 2024-től lesz elérhető, és a jelenlegi tervek szerint a belső égésű motorok teljes kivezetésére valószínűleg csak 2040-ben kerül sor.

Suzuki

A villamosítási technológiák magas költségei és a vállalat relatíve kis mérete miatt a 100 éves Suzuki a Toyota személyében talált szövetségesre az elektromobilitásban. Az egyelőre nem ismert, hogy a magyar gyárat hogyan érinti a várható átalakulás, de a japánok a következő 5 évben 10 milliárd dollárt költenek elektromos projektjeikre.

Renault

A Renault 2011 óta több mint 350 ezer e-járművet értékesített a „best seller” Zoe révén, amelynek karrierje hamarosan véget ér. A folytatás nem marad el, a francia tömeggyártó legalább hét teljesen elektromos járművet tervez piacra dobni 2025-ig, köztük az új Renault 5-öt, a már be is mutatott Mégane Electricet és 2023-ban egy ugyancsak visszatérő típust köszönthetünk az akkumulátoros R4-es személyében.

© Renault

BMW

A német luxusmárka 10 millió teljesen elektromos jármű értékesítését célozza meg egy évtizeden belül, ami komoly ugrás a korábbi négymillió járműre vonatkozó terveikhez képest. A BMW igazi úttörője volt a mostani elektromobilitásnak az i3-as modelljével, amely után viszont közel 10 év telt el, mire a második teljesen elektromos i-járműve is megérkezett az SUV iX3 formájában.

© BMW

A BMW globális eladásainak mintegy felét teljesen elektromos járművekkel szeretné elérni 2030-ra, ugyanakkor a müncheni központú cég nem adott meg határidőt a belső égésű motorok teljes kivezetésére. Mint hangsúlyozzák: rugalmasan próbálnak reagálni a piaci fejleményekre. A csoport Mini márkájáról ugyanakkor már most tudható, hogy 10 éven belül teljesen elektromos lesz.

Toyota

A világ jelenlegi legnagyobb autógyártója a hibrid hajtás úttörője volt és sokáig ragaszkodott ehhez a bevált formulához, mielőtt úgy döntött, hogy hét teljesen elektromos modellt dob ​​piacra 2025-ig. „Egy új korszak kezdődik” – már így hirdeti a jövőt a Toyota a honlapján, utalva a zéró kibocsátású járművekben utazó „bZ” almárkára.

A kibocsátásmentes korszak a Toyotánál ugyanakkor csak 2022 közepén kezdődik, elsőként a Toyota összkerékhajtású „bZ4X” fantázianevű SUV-jávan. További hat villanymodellt terveznek a közeli jövőben, és cég azt várja, hogy az európai eladások 10 százaléka 2025-re elektromos vagy hidrogénüzemű jármű legyen. Ugyanakkor a hangsúlyok egyelőre megmaradnak az általuk régóta preferált hibrid és újratölthető hibrid modelleken.

Hyundai-Kia

A koreai Hyundai csoport 2025-ig 23 elektromos modell bemutatására készül, amelyekből több mint egymillió darabot értékesítene. Már ma is több elektromos hajtású és akkumulátoros modelljük közül választhatnak az ügyfeleik. A Hyundai ráadásul a 800 voltos technológiában gondolkodik, ami különösen gyors töltési folyamatokat biztosít. Az Ioniq 6 és 7 modellek már csak a premierre várnak.

© Hyundai

A testvérmárka Kia 2026-ra hét e-modellt prognosztizál, és arra számít, hogy ezek adják a teljes értékesítésük 20 százalékát. Tovább menve ezen az úton 2030-ra úgy számolnak, hogy az eladások mintegy 40 százaléka környezetbarát járművekből származik. 1,6 millió ilyen autó értékesítésével számolnak, ebből 880 ezer tisztán elektromos jármű lesz. Ennek érdekében pedig 2026-ig a termékportfóliójukat 11 e-modellel bővítik.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

Forrás:
http://hvg.hu/tudomany/20211015_autogyartok_elektromos_atallas_hatarido_lista#rss

*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!

Hirdetés

Lehet, hogy érdekel...

 Kánikula, nyaralás, játék: ütős utazós szettet teszteltünk

Kánikula, nyaralás, játék: ütős utazós szettet teszteltünk

Kisfiam, menj már ki egy kicsit az udvarra játszani! – hangzik el mostanság sok családban …