Hazánkban sajnálatosan rendre előfordulnak kerékpáros balesetek, amelyek után mindig felmerül a kérdés: rendelkeznek-e elég védelemmel a biciklisek Magyarországon? Utópisztikus remény, bár ettől függetlenül mindent meg kell tenni annak érdekében, hogy a tragédiákat elkerüljük, azért a statisztikák szerint közel sem olyan rossz a helyzet itthon, mint azt sokan hinnék. Sőt, jelenleg is gőzerővel zajlik a munka a bringások megóvásáért mind jogszabályok, mind az iskolai oktatás szintjén.
Egy korábbi cikkünkben az iskolakezdés apropójából jártuk körbe a kezdő kerékpárosok számára legfontosabb tételeket, mint a kötelező alapfelszerelések, vagy éppenséggel a forgalomban leggyakrabban előforduló szituációkat.
Most azonban biztonsági oldaláról vizsgáljuk meg alaposabban a kétkerekű közlekedés viszontagságait, hiszen sajnos számos alkalommal lehet olyan hírrel találkozni a médiában, aminek tárgyaként egy szerencsétlen biciklis baleset áll.
Elég csak visszaemlékezni az augusztusban történt tragédiákra, amikor a BuBa (vagyis a Budapest–Balaton kerékpáros útvonal) Etyekre bevezető lejtős szakaszán két haláleset is bekövetkezett egy biciklis és egy jármű ütközése után két egymást követő napon.
Bár nem sokkal később a Tour de Hongrie szervezőinek, valamint a település önkormányzatának jóvoltából lassításra figyelmeztető sárga útburkolati csíkok, illetve egy 30 km/órás sebességkorlátozó tábla segíti ezentúl az arra áthaladó bringásokat, az ügy felhívta a figyelmet, hogy napjainkban is nyomatékos kérdés a kerékpáros közlekedés biztonsága hazánkban, amit nem lehet egyszerűen a szőnyeg alá seperni.
A nyilvánosság sem jelent még megoldást
Szerencsére azért nem kell olyan sokáig visszamennünk az időben, hogy közvita tárgyaként találjuk a biciklisek biztonságát.
A Kerékpárosklub.hu elnöke, Kürti Gábor a sisakviseléssel kapcsolatos diskurzusban tett közzé egy nagyobb médiaviszhangot keltő posztok Facebook-oldalán, melyben amellett érvel, a kötelező sisakviselés nem jár kéz a kézben a pluszban megmentett emberi életekkel.
A szakember részletesen kifejtette, miszerint olyan egészségügyi előnyökkel jár a kerékpározás tevékenysége, amelyektől a kötelező sisakviselés miatt sok ember elesne. A sisakkötelezés tehát társadalmi szinten több életévet vesz el, mint amennyit megment, indokolta meg álláspontját az elnök ausztrál és új-zélandi adatokra hivatkozva.
Régebben – ahogy a bejegyzésében is említi – Kürti is a sisakviselés pártján állt, azonban több ellentmondó kutatás és anyag után belátta tévedését. Ez azért is említésre érdemes információ, mert pont az efféle flexibilis magatartás szükséges a megfelelő döntések, főleg ha azok emberi életekről döntenek, rövid, vagy hosszú távon.
Azonban egy-egy egyszeri hangos vita még nem mutatja meg azt, hogy valójában mennyi közbeszéd esik a jelenlevő problémákról, vagy a hivatalos szervek részéről mennyi felülvizsgálat éri éppenséggel a KRESZ-t.
Szerencsére az utóbbi kérdésben nem kell sokat várni a változásokra, amit Abelovszki Tamás, a Bringasuli program vezetője is megemlített lapunknak a témával kapcsolatban.
Az utóbbi időben általában a kerékpáros közlekedésről viszonylag sok szó esik különféle összefüggésekben. Mostanában többször felkapott téma volt a
A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!
*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!
Hirben.hu Hírben jók vagyunk!