A héten elkezdődik a Formula–1 2025-ös szezonja, ami nagyon sok szempontból különleges lesz. Többek között azért, mert már nem jár plusz pont a leggyorsabb körért, és nem utolsósorban azért is, mert ez az év az utolsó, amikor tíz csapat áll fel a rajtrácsra, hiszen 2026-tól már a Cadillac Formula 1 Team is ott lesz a mezőnyben.
Az új csapat érkezése azonban nem fog még közrejátszani a 2025-ös idényben, az viszont már sokkal inkább, hogy 2026-tól új szabálykorszak érkezik a száguldó cirkuszba, és bár a 2023 végén elfogadott, a korai munkálatok fegyverkezési versenyének megállítására irányuló erőfeszítés részeként a csapatok 2025. január elseje előtt nem végezhetnek aero-teszteket a 2026-os szabályoknak megfelelő autókon, de a szezon közben már bármelyik csapat áthelyezheti a fókuszát a következő évre.
Ezzel kapcsolatban fontos tudni, hogy néhány évvel ezelőtt bevezették a Formula–1-ben a mezőny összerázása érdekében az aerodinamikai hendikeprendszert, amely a konstruktőri világbajnoki helyezések alapján határozza meg, hogy egy-egy alakulat mennyi időt tölthet el a szélcsatornában és mennyi CFD-tesztet hajthat végre. Ennek értelmében a csapatok között ötszázalékos lépcsők vannak: a konstruktőri éllovas 70 százalékos értéken áll, míg a tizedik helyezett 115 százalékon. A hetedik helyezett értékei jelentik a 100 százalékot, az „alapot”, ami két hónapos időszakra 320 szélcsatornás futást jelent, 400 szélcsatornában eltölthető órát, amelyből 80 lehet olyan, ahol a levegő sebessége 15 m/s fölötti.
Ezt a hendikeprendszert félévente számolják újra az aktuális világbajnoki állás szerint, tehát azok a csapatok, amelyek inkább már a következő érára koncentrálnak, azok lehet szándékosan hullajtanak majd el néhány pontot a nyári újraszámolás előtt, hogy többet tudjanak kísérletezni új autóikkal.
Ezt észben tartva és a bahreini teszt eredményeit, valamit a csapatok nyilatkozatait megvizsgálva állítottuk össze a 2025-ös szezon előzetes erősorrendjét.
Természetesen fontos megjegyezni, hogy ez a sorrend bármikor felborulhat, hiszen a versenyzőket akár egy hónapra is eltilthatják, ha többször kifogásolják az FIA-t vagy annak munkatársait, esetleg a egy rosszabbul sikerült futam közbe, vagy az után káromkodnak.
10. Sauber – Az Audi-éra előszobájában
- Versenyzők: Nico Hülkenberg, Gabriel Bortoleto
- Várható helyezések a bajnokságban: Hülkenberg 19., Bortoleto 20.
Tavaly a Sauber már annak is örülhetett, hogy pontot tudott szerezni a szezonban és a teszteken nyújtott teljesítményüket látva, idén is valószínűleg csak az lehet a céljuk, hogy megússzák a pont nélküli szezont. A Sauber csapata átmeneti időszakot él, hiszen 2026-ban az Audi átveszi a csapatot, így ők egyértelműen a következő szezonra és az új szabályrendszerre fognak készülni.
A csapat új üdvöskéje, a Formula–2 bajnoka, Gabriel Bortoleto a teszten küzdött az autóval, és valószínűleg az egész szezon alatt meg fog gyűlni a baja a zöld-fekete járművel, de bízhat abban, hogy a csapat átalakulásával jövőre már teljesen más erőt fog képviselni az új csapata. Viszont Formula-1-es tapasztalatszerzésre kiváló lesz ez az év a fiatal brazilnak.
A csapat veteránja, Nico Hülkenberg is küzdött a Sauberrel a tesztek alatt, azonban tapasztalata segíthet neki abban, hogy egy kaotikus versenyen pontot, vagy pontokat szerezzen.

9. Racing Bulls – Új név, régi problémák
- Versenyzők: Cunoda Júki, Isack Hadjar
- Várható helyezések a bajnokságban: Cunoda 15., Hadjar 18.
A középmezőny csapatai elképesztően közel állnak egymáshoz, de valakinek húznia kell a rövidebbet, és szerintünk ez a csapat a Visa Cash App Racing Bulls lesz, akik egy fiatal pilótapárossal és új névvel vág neki a szezonnak. Cunoda Júki már bizonyította tehetségét azonban a Red Bullt, így sem tudta meggyőzni és a Honda távozásával van rá esély, hogy a japán pilóta távozik az osztrákok kötelékéből, míg Isack Hadjar újoncként érkezik az F1-be, miután éppen hogy csak kikapott a Sauber brazil pilótájától a Formula–2-es bajnoki címért folytatott versenyfutásban.
A csapat technikai háttere nagy mértékben épít a gyengélkedő Red Bullra, így a csapattól azt lehet várni, hogy stabilan ott lesznek majd a középmezőnyben, de csak az alkalmankénti pontszerzés lehet a céljuk. Tapasztalatából fakadóan várhatóan a japán többször ér majd oda a pontot érő helyekre, mint az újonc társa, de mivel a franciának van, mint bizonyítania, amíg Cunoda már más csapatok irányába kacsingathat lehet, hogy megfordul a várható erősorrend.

8. Haas – Út egy fényesebb jövő felé
- Versenyzők: Esteban Ocon, Ollie Bearman
- Várható helyezések a bajnokságban: Ocon 13., Bearman 14.
A Haas csapata jelentős változásokon ment keresztül, Esteban Ocon és a teljes szezont tekintve újonc – amúgy meg az F1-es tűzkeresztségen pár futamon már átesett – Ollie Bearman érkezésével. A csapat a tesztek során 457 kört teljesített, amelynél csak a Mercedes ment többet, a francia pilóta egyedül 260 kört tett meg, amivel mindenki más maga mögé utasított. A biztató bahreini mutatók azonban valószínűleg kevesek lesznek ahhoz, hogy a nyolcadik helynél feljebb végezzenek a ranglétrán, ugyanis a többi középcsapat nagyon sokat erősödött.
Az Alpine-től érkező tapasztalat francia bebizonyíthatja, hogy a francia csapatnál jelentkező problémák nem tőle eredeztethetőek, míg Bearman számára a beilleszkedés és a tanulás lesz a fő cél és egy jó szerepléssel bebetonozhatja magát a Formula–1-ben, így mind a két pilóta motivált lesz abban, hogy jó eredményt nyújtsanak. A középmezőny alján való küzdelem várható tőlük, de néhány pont begyűjtésére jó esélyük lehet.

7. Aston Martin – Egyszemélyes csapat
- Versenyzők: Fernando Alonso, Lance Stroll
- Várható helyezések a bajnokságban: Alonso 10., Stroll 16.
Az Aston Martin a tesztek alapján egy kifejezetten gyenge autóval kezdhet neki az idei szezonnak, azonban mégis ezt a csapatot a legnehezebb elhelyezni előzetesen. Tavaly a senki földjén ragadtak a legjobbak és a középmezőny között, idén viszont felzárkóztak hozzájuk. Azt azonban nem szabad elfelejteni, hogy a háttérben elképesztő pénzeket fordítottak infrastruktúrájuk fejlesztésére, de például az új szélcsatornájukat még nem használhatták az idei autójuk megtervezésekor. Emellett mindenképpen
szót kell ejteni Adrian Newey érkezéséről, hiszen a zseniális brit mérnök önmagában képes egy csapatot a győzelemre vezetni.
A Red Bulltól érkező Newey azonban csak a bahreini teszt után állt munkába, és feltételezhető, hogy a csapat már az új regulációra készül és elengedi az idei szezont. De az is elképzelhető, hogy a csapat tulajdonosa, Lawrence Stroll már az idén eredményeket vár a pénzéért cserébe, és egy teljesen más autó áll majd rajthoz Ausztráliában, mint amit láthattunk Bahreinben.
Abból viszont, ami most a rajt előtt kinéz, az Aston Martin jelentős visszacsúszására számíthatunk az idei szezonban. A négyszeres világbajnok Fernando Alonso azonban képes lehet arra, hogy egy rossz autóval is kiemelkedő eredményeket hozzon. Lance Stroll azonban a legutóbbi 11 versenyén nem szerzett pontot, és úgy néz ki, az idei szezonban sem tud majd sokkal többször csillogni.

6. Alpine – Jó autó, rossz csapatmenedzsment
- Versenyzők: Pierre Gasly, Jack Doohan
- Várható helyezések a bajnokságban: Gasly 11., Doohan 17.
Az Alpine csapata elképesztően jól muzsikált a tesztnapokon, különösen a tavaly mutatott szezon eleji formájukhoz képest, amikor egy túlsúlyos autóval álltak a rajtrácshoz, úgyhogy várhatóan a középmezőny elején fognak csatározni pilótáik. De ha már a pilótáknál tartunk, itt kezdődnek a gondok.
A csapatot egyértelműen Pierre Gasly fogja vezetni, aki jó formában zárta a tavalyi évet és elégedett az Alpine idei autójával, úgyhogy nem csak rendszeresen ott lehet a pontszerző helyeken, de egy-egy kaotikusabb versenyen akár még a dobogóra is felérhet, ahogy tavaly Brazíliában. A csapat másik versenyzője Jack Doohan, aki elképesztően meggyőző teljesítményt hozott a teszteken, így az általunk megjósolt 17. hely nem őt, hanem az Alpine csapatmenedzsmentjét minősíti, ugyanis a francia gárda az ausztrál pilóta bejelentése után lecsapott Franco Colapintóra is, aki hivatalosan a franciák tartalékpilótája lesz. Az Alpine kommunikációja, azonban elég erősen arra utal, hogy már a szezon közepe előtt leváltják Doohant az argentinra, aki mögött hatalmas médiavisszhang van, annak ellenére, hogy tavaly a Williams autóját nem egyszer összetörte. Ebből fakadóan az ausztrál pilótai idei szereplése várhatóan nagyon rövid lesz – ha csak nem alkot maradandót az első néhány verseny során –, így nem fog előkelő helyen zárni a bajnokságban.

5. Williams – Vissza a jövőbe
- Versenyzők: Alexander Albon, Carlos Sainz Jr.
- Várható helyezések a bajnokságban: Sainz 9., Albon 12.
A bahreini teszt legnagyobb meglepetése a Williams volt. Elképesztően igazolt, amikor megszerezték a Ferraritól Carlos Sainzt. A tapasztalt pilóta sokat segíthet a brit csapatnak a fejlődésben, miközben bizonyíthatja, hogy hiba volt az olaszok részéről, hogy elengedték. A teszten a leggyorsabb kört is Sainz futotta, aki a Formula–1 történetében a harmadik pilóta, Nigel Mansell és Alain Prost után, aki elmondhatja magáról, hogy tagja volt a sorozat három legrégebbi csapatának, a Ferrarinak, a McLarennek és a Williamsnek is. A spanyol 2019-ben és 2020-ban, két évig versenyzett a McLarennél, 2021 és 2024 között pedig a Ferrarinál.
Alexander Albon stabil teljesítménye mellett Sainz tapasztalata és gyorsasága segíthet a csapatnak a középmezőnyben való előrelépésben. Bár a dobogós helyezések még távolinak tűnnek, a rendszeres pontszerzés reális cél lehet számukra, ha az autó valóban annyira jó, mint ahogyan az a teszteken látszott. Ez utóbbi csak azért kérdéses, mert sajtóinformációk szerint a brit csapat jobban feltekert motorral és kevesebb üzemanyaggal körözött Bahreinben, mint a többi csapat.

4. Mercedes – Új generáció a kormánynál
- Versenyzők: George Russell, Andrea Kimi Antonelli
- Várható helyezések a bajnokságban: Russell 6., Antonelli 8.
A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!
*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!