Nulladik kérdésként mindenekelőtt az merülhet fel, teljesen jogosan: Hogyan lehet bekerülni a HUMDA rendszerébe? Az ügynökség tájékoztatása szerint a legjobb nemzetközi példák elemzésével és a sportág hazai szakértőinek bevonásával kialakított támogatási rendszer alapelve, hogy a legtehetségesebb versenyzők transzparens és mérhető elbírálási szempontok alapján kerüljenek kiválasztásra.
Mint írták, szakembereik a versenypályákon elért eredmények mellett a vezetéstechnikát, valamint a fizikai és mentális alkalmasságot is górcső alá vették, majd ezek kiértékelését követően összeállítottak egy névsort.
A két bajnok útmutatása mellett különböző szempontok figyelembevételével és súlyozásával alakították ki a szerintük támogatásra érdemes fiatalok névsorát. Lássunk néhányat a fontosnak vélt szempontokból:
- életkor,
- sporttapasztalat,
- versenyzőkben rejlő potenciál,
- sporthoz való hozzáállás,
- mikrokörnyezet.
A „bírák” előre kiemelték, hogy csak olyan versenyzők kerülhetnek be a programba, akik már bizonyítottak valamilyen szinten, továbbá van esélyük arra, hogy fejlődjenek, és így komolyabb karriert fussanak be a következő években. (Ezek a feltételek nyilván a későbbi kiválasztásoknál is érvényesek maradnak.) Végül két évvel ezelőtt 29 versenyző támogatásával indult el a HUMDA Academy utánpótlás-nevelési rendszer.
A pénzen kívül más is jár a kiválasztottaknak
A kiválasztási folyamat közben a többségében utánpótláskorú autó- és motorversenyzők a Fit4Race komplex, többek között fizikai, mentális, pszichológiai, biomechanikai és egyéb versenyspecifikus szempontok alapján végzett felmérésen vettek részt.
A HUMDA Academy tagjai nemcsak anyagi támogatásban részesülnek, hanem folyamatos kapcsolatban is állnak az ügynökséggel, valamint jogi-, kommunikációs és marketingsegítséget is kapnak karrierjük építéséhez.
A magyar motorsport izgalmas évek elé néz. Néhány napja jelentették be, hogy a gyorsaságimotoros-világbajnokság elit kategóriája, a MotoGP 33 év szünet után visszatér Magyarországra 2025 augusztusában, a balatonfőkajári Balaton Park Circuit ugyanis bekerült a sorozat jövő évi versenynaptárába.
Ráadásul a Superbike világbajnokság (World Superbike Championship, WSBK) július 25–27-i állomása is hazánk lesz, ez a versenysorozat harmincöt év után érkezik újra hozzánk.
Nyilván még több magyar szurkoló látogatna ki a Balaton tőszomszédságában fekvő, tavaly átadott pályára – aminek így az idei az első idénye –, nem mellékesen pedig még inkább magáénak is érezné ezeket a sorozatokat, követné figyelemmel a hazai verseny mellett az egész szezon alakulását, ha azokban magyar versenyzőnek is lehetne szurkolni. A szakemberek azon dolgoznak, hogy ez mielőbb bekövetkezzen. (Ennek részleteire, a háttérben zajló folyamatokra a közeljövőben külön cikkben térünk majd ki.)
Az első fecske
Az új Talmácsinak kikiáltott Sebestyén Péter 2021-ben a HUMDA közreműködésével folytathatta pályafutását a Supersport-világbajnokságban az olasz Bardahl Evan Bros csapatnál. Ő volt az első versenyző, aki a HUMDA támogatását élvezte, és nem véletlenül szavaztak neki bizalmat. Az 1994-es születésű sportolót 2008-ban még csodagyereknek tartották, 2019-ben aztán a Supersport összetett 11. helyén végzett. Sebességére jellemző, hogy a Red Bull Rookies Cupban is részt vehetett, amiről később még lesz szó.
A magyar motorsport csillaga előbb tudott motorozni, mint biciklizni
A HUMDA Academy tehetséggondozó programban támogatott versenyzők közül mi most a gyorsasági motorversenyzőkre koncentrálunk. Talmácsi Gábor immáron két éve dolgozik szorosan Farkas Kevinnel, aki februárban lesz 18 éves. A miskolci születésű magyar tehetség először a focilabdával ismerkedett meg, de miután a futballban saját bevallása szerint is „pocsék” volt, ezért inkább négyéves korában ráült egy pocketbike-ra, és elkezdett négy keréken motorozni.
Úgy rémlik neki, hogy előbb tanult meg motorozni, mint biciklizni. Eleinte csak hobbiszinten versenyzett, aztán 2019-ben komolyra fordultak a dolgok, amikor Talma volt menedzserével, Stefano Favaróval kezdett közös munkába.
Az olasz CIV-bajnokságot hamar kinőtte (a második szezonjában húsz versenyből tizenkilencen állt dobogón), így 2021-ben benevezett a Northern Talent Cupra, aminek az első szezonját éppen egy magyar fiú, Görbe Soma nyerte meg – aki szintén bekerült a HUMDA Academy rendszerébe.
Farkas aztán szintet lépett, és 2023-ban bekerült Red Bull MotoGP Rookies Cupba, idén pedig már a második éve húzza a gázkart a MotoGP Moto3-as kategóriájának legerősebb előszobájában.
A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!
*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!