Olcsó az üzemanyag, hűségesek a királyhoz
Pénteken már közzétettük útinaplónk első részét, amelyben bővebben írtunk a beutazás tapasztalatairól, a repülőtéri szigorról, valamint első benyomásainkról a városban. Azóta bejártuk a várost, beszélgettünk helyiekkel, tájékozódtunk az árakról és a lehetőségekről – azaz jöjjön minden, amit Rijádról tudni érdemes.
Utunkat a Kingdom Centerben kezdtük (ez a városközpont), itt található a Kingdom Tower is, amelyben lakik Cristiano Ronaldo és családja – természetesen ide is bejutottunk, és alaposan körbejártuk, erről bővebben vasárnap olvashatnak. Ahogy a város főbb látványosságai és üzleti központjai, úgy ez is a Fahd király útján található, a 65-ös számmal ellátott úton/autópályán. Ez gyakorlatilag keresztülszeli a várost, amit nem talál az ember a Fahd király útja mentén, az nem is létezik. Ugyanezen okból rendkívül forgalmas, gyakoriak a dugók.
Ahogy azt előző írásunkban is említettük, a rendkívül alacsony benzinárak miatt mindenki autóval jár – a tömegközlekedés szinte észrevehetetlen, néhány buszjárat mellett a metrót épp építik, az átadást még idén tervezik. A közlekedési morál európai szemmel nézve lehangoló: az irányjelzőt még egy átlagos BMW-sofőrnél is kevesebbszer használják a helyiek, ám a dudát annál sűrűbben. Mindez tükröződik az autók állapotán, ahogy képeink is mutatják, a karosszérialakatos hiányszakma errefelé. Gyalogos-átkelőhely csak a forgalmasabb kereszteződésekben van, egyébként ott van zebra az úton, ahol épp átmegyünk.
Lépten-nyomon építkezésbe vagy felújításba botlottunk, a munka a hét egyik napján sem áll le – sőt még éjszaka sem, ezt tapasztalatból írjuk. Az építkezéseken rendre külföldi vendégmunkásokat láttunk, akik váltakozó hatékonysággal tették a dolgukat. Egy éppen pihenő csoportot megszólítottunk az épülő metrónál, és elmondták: Bangladesből jöttek ide, és bár messze kerültek otthonuktól és családjuktól, jóval többet tudnak itt keresni, mint otthon, tehát megéri nekik, hogy hónapokig távol vannak szeretteiktől.

11
Jelenleg 2,3 szaúdi rijál egy liter benzin ára, ami körülbelül 230 forintnak felel meg.
A jelentős különbséget az európai üzemanyagárakhoz képest az magyarázza, hogy helyben van az olaj, méghozzá nincs is kevés belőle. A helyiek elmondása szerint régebben még ennél is olcsóbb volt az üzemanyag, néhány évvel ezelőtt 1 rijál (100 forint) körül mozgott az ára. Az volt az aranykorszak, gondolhatnánk, de a helyiek máshogy vélik.
Lehet, hogy az üzemanyag és néhány dolog olcsóbb volt, de az ország és vele együtt Rijád rengeteget fejlődött Szalmán király (teljes nevén Szalmán bin Abdel-Azíz Ál Szaúd – a szerk.) uralkodása óta. Egyre több nagyvállalat érkezik Rijádba, egyre több a munkahely, jobbak a lehetőségek. A király mindent megtesz a népéért, hűséges hozzánk, mi is azok vagyunk hozzá. A szaúdiakról és általánosságban az arabokról negatív kép alakult ki az emberekben a média miatt. Pedig vendégszeretőek vagyunk, kedvesek, nagylelkűek, de ezt majd maga is megtapasztalja itt Rijádban
– mondta Szalef, akivel egy kávézóban elegyedtünk szóba.
Szalef állításairól szerettem volna meggyőződni, ezért egy másik helybélivel, Szaaddal is hosszabban beszélgettem. Megdöbbentő történeteket mesélt a fiatal mérnök.
[…]
A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!
*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!