A KymiRing egy kifejezetten motorsportok és autóipari fejlesztések céljára épített létesítmény Kausala közelében, 110 kilométerre Finnország fővárostól, Helsinkitől északkeletre.
A létesítmény része egy 4,5 kilométeres versenypálya, 4500 négyzetméter alapterületű korszerű bokszépület, valamint egy 2,3 kilométeres, rövidebb nyomvonalú pálya is. Azóta megvalósultak már új fejlesztések, ezekről hamarosan bővebben is szó lesz. A hátsó hosszú egyenes 1,1 kilométer hosszú, Európában ez a leghosszabb egyenes a GP-versenypályákat figyelembe véve.
Belső nézetből ilyen egy kör a KymiRingen:
A TRP Hungary immáron 11 éve van jelen a magyar motorsportban, a vezetőség a közelmúltban többször is elgondolkodott a cég jövőképén, pontosabban azon, milyen irányban tudnának fejlődni, terjeszkedni.
Hátizsákos utazással kezdődött minden
„A hogyan továbbra az volt az egyik izgalmas válasz, hogy belevághatnánk egy projektbe, ahol az üzemeltetés mellett az ingatlanfejlesztés is a mi feladatunk lenne. Magyarországon szűk a mozgástér, ami a motorsportot illeti, minden hazai létesítményt megvizsgáltunk, illetve a zöld mezős beruházásokat is szemügyre vettük, de üzletileg egyikben sem találtunk izgalmas kihívást” – indított kicsit távolabbról Őry Kornél.
Ezen a ponton jött képbe az Egyesült Királyságban bejegyzett Apex Circiut Design nevű versenypálya-tervező cég, amely 2018 óta tartja a kapcsolatot a magyarokkal, akik Nyíregyháza szomszédságába terveztek egy komplexumot, ami végül nem valósult meg.
„Jó munkakapcsolat alakult ki közöttünk, majd ők kerestek meg minket azzal, hogy gondolkodunk-e külföldi beruházásban. 2023 márciusában szóltak nekünk a KymiRingről, a pályát egyébként már korábbról ismertem. A koronavírus-járvány és egyéb dolgok miatt elfogyott az eredeti kivitelező pénze (egyes források szerint eredetileg 25 millió euróból készült volna el minden – a szerk.), be sem tudták fejezni a pálya építését, nem úszták meg a felszámolást. Én 2023 márciusában fogtam a hátizsákomat, felültem a Helsinkibe tartó első repülőjáratra, majd szemügyre vettem a pályát, amit akkor rengeteg hó fedett. Egyből láttam, hogy van fantázia a dologban, egy 170 hektáros területről beszélünk. Elmentem a helyi autó- és motorsport-szövetséghez (AKK Motorsport és SML), majd elindultak az egyeztetések. A szövetség kisebbségi tulajdonrésszel rendelkezett a pályában, vagyis a felszámolás miatt bukta a befektetését. Ennek ellenére nagyon együttműködőek és segítőkészek voltak, látszott, hogy szeretnének új tulajdonost találni” – folytatta Őry Kornél a visszaemlékezést.

A lehetőség feltérképezése után felgyorsultak az események. A TRP Hungary 2023 áprilisában felvette a kapcsolatot a felszámolóval, így a magyarok hozzáférhettek minden fontos háttéranyaghoz. A következő körben elindult egy gyorsított értékesítési folyamat, mert volt pár érdeklődő. Mint megtudtuk, a finnek hazai befektetőkben is gondolkodtak, de akkoriban ők nem kapkodtak a KymiRing után, mivel az egy többszörösen hátrányosan érintett projekt hírében állt. Finnországban „piszok negatív volt a sajtója a pályának”, olyannyira, hogy Őry szerint az ottaniak szemében rosszabb volt a megítélése, mint amit az adott helyzet indokolt.
Meggyűlt a bajuk a magyaroknak a finn jogrendszerrel
Nekik viszont ez jelentette a lehetőséget. Felbátorodtak, miután kiderült, hogy a finn befektetőkkel nem kell számolni. Ők ugyanis visszaléptek a licittől, mert valósággal rettegtek attól, hogy megégetik magukat, ha pénzt fektetnek a pályába.
Az Egyesült Államokból is volt érdeklődés, de ezzel nem foglalkoztunk, helyette összeraktunk egy fejlesztési és üzleti tervet, majd egy magyarországi befektetővel közösen beadtuk az ajánlatunkat, amit 2023 nyarán el is fogadtak. De volt még egy csavar a sztoriban, annak ellenére, hogy uniós országról beszélünk, nem volt egyszerű a dolgunk külföldi befektetőként, a finneknél külföldiként vállalkozni kifejezetten nehéz. Itt az adminisztratív folyamatokra, illetve a jogi nehézségekre gondolok, beleértve az ingatlanszerzést is. A földtulajdon például nem egy tulajdonban volt, azzal kapcsolatban is voltak gondjaink. Többször is úgy nézett ki, hogy a nyertes pályázat ellenére nem vehetjük birtokba a KymiRinget. A kitartás azonban meghozta gyümölcsét, minden követ megmozgatva 2024 februárjára sikerült lezárni a jogi folyamatokat, akkor tudtuk lezárni a tranzakciót
– avatott be minket a részletekre a Finland Motorsport Circuit Holding Oy ügyvezető igazgatója. Nem bírtuk megállni, hogy ne kérdezzünk rá, mennyiért sikerült megvenni a finn pályát a Magyarországról érkező üzletembereknek, de Őry azt mondta, nem válaszolhat erre a kérdésre, a pontos összeg ugyanis üzleti titoknak minősül.
Hozzátette, a tavalyi […]
A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!
*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!