Az ember önkéntelenül is hátrébb lép egyet, amint a szerelőcsapat beindítja a több mint öt tonnás kamion motorját. Lehet, akadnak ennél sebesebb versenyautók, főleg, mivel a gyorsasági kamionos Európa-bajnokságban (ETRC) a biztonság érdekében 160 kilométer/órában korlátozzák a végsebességet, amikor a Révész Truck Racing tűzpiros kamionja eldübörög az ember orra előtt a Hungaroring célegyenesében, az több mint szédítő élmény. A morajlás pedig így, üresjáratban is tekintélyt parancsoló.
Mióta az előző szezon véget ért, a nem épp szokványos versenygépet szerelőgarázson kívül most először indították be. A csapat Kiss Norbert remek teljesítményének is köszönhetően 125 pontos előnnyel húzta be az Európa-bajnoki címet 2022-ben. Sorozatban már a másodikat. A kamion azóta elemekre szerelve pihent, néhány alkatrészen finomítottak, és a motort is cserélték – az alapok azonban nem változtak. Az erőforrást biztosító MAN gyárából egy másik, teljesen felújított, tudásában azonban ugyanazzal kecsegtető darab érkezett vissza a csapathoz. Jelen körülmények között minimumelvárásnak tűnik, hogy pöccre indult is.
„Ilyenkor már nem izgulok – magyarázta az Indexnek az összességében már négy Eb-aranynál járó Kiss. – Jó tíz évvel ezelőtt volt egy idény előtti tesztünk, ahol megesett a legrosszabb: lekéstük. Nem készült el időben a kamion, olyannyira nem, hogy az idény első versenyén sem tudtunk részt venni. Borzalmas tapasztalat volt, de szerencsére tanultunk belőle, és azóta sem ismétlődött meg hasonló. Persze a hiba benne van, ahol emberi kezek dolgoznak, mindig benne is lesz. De hát pont azért van a teszt, hogy a gyerekbetegségek időben kiderüljenek” – magyarázza, majd a fülke jobb oldala felé terel minket, hogy az ajtót szélesre tárva büszkén mutasson körbe.
Az ETRC első szezonját 1985-ben írták ki, azóta az alapvető szabályok nem változtak, így egetrengető újításokat sem lehet kitalálni. Az apró részleteken viszont mindig lehet dolgozni, legyen szó a kamion balanszáról, vagy olyan, elsőre lényegtelennek tűnő dolgokról, mint a pilótafülke kábelezése. Norbi épp az utóbbiban gyönyörködik, miközben mutat egy mémet, a NASA által a hatvanas években az Apollo-programban használt űrhajók őrülten bonyolult kábelezéséről. Fogalmazzunk úgy, a fotó finoman szólva sem bizalomgerjesztő, a legtöbb geeket, de még az egyszeri számítógép-használókat is a szívroham kerülgetné, hasonló „kábelmenedzselés mellett” mikor és hol kap majd lángra valami.
Volt tavaly olyan versenyünk, hogy a szemem sarkából láttam, szikrázva pattog valami. De szerencsére nem olyan probléma volt, ami miatt ki kellett volna állni. Idénre sokat léptünk előre a kábelezésben, teljesen új az elrendezés, bonyolult, de külső szemlélőnek is kulturált látszatot keltve. Új a műszerfal is és a kijelzők is
– bök fejével a túlsó ülés irányába.
Norbinak a rögtönzött bemutató után már indulnia is kell az öltöző felé. De menet közben azért időt szakít arra, hogy egyik-másik csapattagnak és szponzornak mondjon egy-két jó szót. Előkerül az egyik pályabíró is, aki szintén régi ismerősként köszönti a pilótát. Ő Krausz Krisztián, aki néhány szó után egyszer csak felhúzta jellegzetes narancssárga egyenruháját a bal vádliján, megmutatva valamit Norbinak, aztán készítenek egy közös képet is.
A szokatlan rituálé percekkel később nyer értelmet számunkra: a tavalyi teszten fogadást kötött a magyar versenyzővel, ha Norbi megnyeri a 2022-es Európa-bajnokságot, akkor magára tetováltatja a Révész Racing logóját. Krausz a hétköznapokban egy írószergyárban dolgozik, állítása szerint pedig nem vér, hanem benzin folyik az ereiben. Gyermekkorától kezdve az volt az álma, hogy sportbíróként dolgozzon egy versenypályán. Az ígéretét pedig meg is tartotta:

Míg Norbi bebújik a tűzálló overálba, Bakó Csabával, a csapat versenymérnökével folytatjuk. Csaba kisebb-nagyobb megszakításokkal 2011 óta dolgozik együtt négyszeres Európa-bajnokunkkal. A leghosszabb időn át akkor nélkülözték egymás társaságát – no meg az ennél is fontosabb szaktudását –, amikor Norbi 2016-ban a Tankpool24 Racinghez szerződött, és elkezdett egy teljesen privát felkészítésű Mercedes-kamionnal versenyezni. A sztori nem lett diadalmenet, négy év alatt egy hatodik, két ötödik és egy harmadik hely volt a mérleg az összetettet illetően.
Az utolsó mercis szezonra alakult úgy, hogy Bakó is beszállt a projektbe, hátha képes lesz segíteni kollégájának és barátjának egy újabb Eb-arany kicsikarásában, de ott és akkor nem ment.
„A motor elavult volt, egyszerűen alkalmatlan a topteljesítményhez – közli már-már megvonva a vállát. – Nem szabad elfelejteni, hogy annál a csapatnál a motort is privát körülmények között gondozták, ez pedig óriási feladat, majdnem akkora kihívás, mint a kamion összes többi részét versenyképes állapotba hozni” – magyarázza arról, miért halt hamvába a németek törekvése az ETRC meghódítására, még úgy is, hogy a mezőny legjobb pilótáját szerződtették hozzá Norbi személyében.
„A kamionnal mérnöki részről nem volt gond, ezt bizonyítja az is, hogy azóta Angliában sikert-sikerre halmoznak vele, csak már nem Mercedes-motor hajtja…”
Hasonló hibába a Révész Racingnél még véletlenül sem akarnak esni, az MAN-nel már a sok szempontból elődnek tekinthető, az első két magyar Eb-címet szállító Oxxo Racing-korszakban is együtt dolgozott a csapat magja, hát amikor 2020-ban megalakult a Révész TRT – a korábban már komoly tapasztalatot felhalmozó csapattagokat újból egy istálló, no meg piros-fehér-zöld színek alatt egyesítette – egyértelmű volt, a korábbi sikerrecept mely részein nem akarnak változtatni:
Továbbra is ez motorbérlés a legjobb mód ahhoz, hogy egy nyerő sztorit tudjunk összerakni
– taglalta a mérnök.
Bakó beszélt arról is, nemcsak Norbi, már ők sem izgulnak a hungaroringihez hasonló tesztek előtt, mert nagy változtatás tényleg nem történt a kamionon. Ilyenkor az apró hibákat szokták orvosolni, mert mikor a téli álomból ébresztett fenevadat, alias „Balut” csaknem csavaronként újra összerakják, előfordulhat, hogy valami nem sikerül jól.
Az, hogy lesznek problémák, az biztos. Hogy ezeket meg is tudjuk oldani, az 90 százalék
– fogalmazott.
A kamion egy elég összetett dolog, különösen a hűtőrendszerek. Ugyanis folyóvízzel, vízpermettel hűtjük az intercoolert, a fékeket, ezek mind-mind állíthatók, mind-mind külön kapcsolhatók. Vannak szenzorok, amik visszamérik a hőmérsékletet, kijelzik a pilótának, rögzítik az adatokat. Ilyenkor olyan apróságokra kell figyelnünk, hogy egy kapcsoló nem működik, vagy egy levegős szelep ereszt. Az egész szabályozási láncnak Norbi a kulcsa, mert ő állítja a megfelelő nyomásokat, de ha nem tudja állítani egy hiba miatt, vagy valamelyik visszajelző elromlik, az baj. Ami egy teszten abszolút nem probléma, de a versenyen ez ugyanúgy kiesést jelent, úgyhogy addigra meg kell szüntetni ezeket a problémákat
– mondta.
Kettőt üt az óra, a csapat részben már elfoglalta a tesztre kibérelt garázsokat, most viszont eljött a pillanat, hogy a versenykamion, és nagy testvére, a felszereléseket szállító csapatkamion is begördüljön a bokszutcába. A feladatot Bakó vállalja magára.
Nyilván a műhelynél amikor át kell állni vele egyik helyről a másikra, az nem probléma, meglepően könnyen kezelhető. Ha parkolni kell vele, az nem kihívás. Gyorsan menni vele, az az
– mesélte, megjegyezve, érdekes vagy sem, egyáltalán nem vonzza, hogy mérnöki alkotását a versenypályán is meghajtsa. Építeni sokkal jobban szeret, mondja, immár a […]
A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!
*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!