2021. május 16., vasárnapMa Botond, Mózes napja van. Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 356,00 Ft | USD: 293,00 Ft | CHF: 325,00 Ft
2021.05.16. Botond, Mózes Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 356,00 Ft | USD: 293,00 Ft | CHF: 325,00 Ft
Kezdőlap / Sport / Amikor a szuperszámítógép összeroppantotta a világ legjobb sakkozóját

Hirdetés

Amikor a szuperszámítógép összeroppantotta a világ legjobb sakkozóját

Ember a gép ellen. Évtizedek óta foglalkoztatja az uralkodó fajt, hogy ha már a többi élőlény nem jelent neki kihívást, akkor mire megy a masinák ellen. A helyzet persze faramuci, hiszen a gépeket is az ember hozta létre, szóval tulajdonképpen önmaga termékével akar versenyre kelni, azaz ez sem más, mint egy újabb egoharc. A mesterséges intelligencia nem tart ott, hogy Skynet-féle öntudatra ébredéstől kellene rettegnünk; a számítógépek nagyjából annyit tudnak, amennyi információt az emberek beléjük programoznak.

Az amerikai IBM már az 1980-as évek közepén elindította azt a projektet, hogy egy olyan szuperszámítógépet építsen, amely legyőzi az aktuális sakkvilágbajnokot. A cégnél úgy gondolták, a mesterséges intelligencia állapotának egyik legjobb fokmérője az lehet, ha összemérik a gép tudását a legkiválóbb sakkozókkal, hiszen a sakktudás és az emberi intelligencia között előszeretettel vontak párhuzamot. 

Az első, Deep Thought névre keresztelt szerkezet néhány nagymestert megoldhatatlan feladat elé állított, de aztán jött Kaszparov, és 1989-ben könnyedén legyőzte.

Hirdetés

Ekkor a vállalatnál úgy gondolták, hogy a további fejlesztések mellett az átnevezés is szükséges, mert hát mégiscsak a brandépítés és a vezető piaci szerep bebetonozása volt az elsődleges cél.

Megszületett a Deep Blue, valamint a „fia”, Junior is, utóbbi legyőzte Joel Benjamin nagymestert, aki ezután átállt a „sötét oldalra”, ő lett a Deep Blue első számú sakkszakértője. Segítségével sikerült kibővíteni a számítógép repertoárját, de még jó pár évig úgy érezték a cégnél, hogy nem állnak készen egy újabb világbajnoki kihívásra.

Ezzel párhuzamosan megjelentek a sakkszoftverek. Az elsőt 1991-ben a ChessBase dobta piacra Fritz 1 néven, amely még DOS-on futott. Verőci Zsuzsa így emlékezett vissza a kezdeti programokra:

Azok a játékprogramok nekünk, profiknak nem jelentettek kihívást. A sakkozók jelentős része ma is és akkor is elemzésre, az edzések kiegészítésére használta/használja ezeket. Aztán fokozatosan fejlődött a háttér, manapság pedig a programok már csak egymás ellen játszanak.

Persze már a kilencvenes években is rendeztek világbajnokságot gépek számára, a Fritz 3 például 1995-ben legyőzte a Deep Blue-t.

Az IBM csapata, középen Joel Benjamin

Az IBM csapata, középen Joel Benjamin

Fotó: Stan Honda / AFP

Verőci arról is beszélt, hogy abban az időben több nagymester is szívesen vette igénybe ezeket a programokat, Kaszparov például minden egyes versenyre két gépet vitt magával, amelyek közül az egyiket kizárólag edzésre és elemzésre használta, azaz egyáltalán nem volt tőle idegen a technológia. Sőt, 1992-ben megjelent az ő nevével fémjelzett sakkgép, amelynek egy későbbi kiadásából e sorok írójának is volt egy példánya.

1995-ben az IBM úgy látta, eljött az idő, és kihívta az akkor már tíz éve regnáló világbajnok orosz szupersztárt. Kaszparov igent mondott, a hat partiból álló mérkőzést végül 1996 februárjában rendezték meg Philadelphiában.

Nagy meglepetésre az első partit megnyerte a komputer – ez volt az első alkalom, hogy normális versenykörülmények között egy gép legyőzött egy világbajnokot. Kaszparov aztán visszavágott a másodikon, majd két remi után megnyerte az ötödik és a hatodik játszmát is, és 4 : 2 arányban győzedelmeskedett.

Ennek akkor nem volt túl nagy hírértéke, hiszen nem borult a papírforma, bebizonyosodott, hogy az ember még mindig okosabb a gépnél.

Az IBM azonban nem nyugodott bele a vereségbe, visszavágót kért, amelyet Kaszparov elfogadott. Verőci Zsuzsa szerint a sakkszcénában nem sokan értettek egyet a döntéssel, Kaszparov ugyanis nem nyerhetett ezzel semmit, a saját nimbuszát viszont kockára tette. Mindenki tisztában volt azzal, hogy az óriáscégnél éjt nappallá téve fognak dolgozni azon, hogy a Deep Blue minden addiginál erősebb legyen.

Több ezer megnyitásvariáció és több százezer lépéskombináció került bele, valamint Kaszparov összes ismert meccsét beletáplálták. De nem csak az adatbázisát bővítették.

30 processzort pakoltak bele (ezek mindegyikében 16-16, direkt sakkozásra tervezett chip ketyegett), amelyek segítségével másodpercenként 200 000 000 lépést tudott kiszámolni, és ami talán ennél is fontosabb volt: „átnevelték”, azaz már nem csupán automatizmusból játszott, hanem taktikázott is.

Verőci Zsuzsa szerint a sakkozók is ledöbbentek az új masina specifikációjától, no meg az elképesztő méretétől is. Akkor ez volt a világ 259. legerősebb számítógépe.

A monumentális Deep Blue szuperszámítógép

A monumentális Deep Blue szuperszámítógép

Fotó: Yvonne Hemsey / Getty Images Hungary

Kaszparov is szerette volna tanulmányozni a gép korábbi játszmáit, ám ezt az IBM megtagadta tőle.

Pontosan 24 évvel ezelőtt, 1997. május 3-án indult a […]

A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!

Forrás:
https://index.hu/sport/sakk/2021/05/03/garri-kaszparov-deep-blue-meccs-mesterseges-intelligencia-gep-evfordulo-veroci-zsuzsa/

*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!

Hirdetés

Lehet, hogy érdekel...

Megkezdődött a vitorlás szezon a Balatonon

Megkezdődött a vitorlás szezon a Balatonon

A hagyományos vitorlabontó ünnepség keretében nyitották meg szombaton a vitorlás szezont Balatonfüreden, ezzel párhuzamosan pedig …