2022. január 27., csütörtökMa Angelika napja van. Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 359,00 Ft | USD: 318,00 Ft | CHF: 346,00 Ft
2022.01.27. Angelika Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 359,00 Ft | USD: 318,00 Ft | CHF: 346,00 Ft
Kezdőlap / Sport / A saját versenyét is a jachtjáról figyelte – elbúcsúzott a Jégember

Hirdetés

A saját versenyét is a jachtjáról figyelte – elbúcsúzott a Jégember

A 42 éves finn klasszis, Kimi Räikkönen – becenevén a Jégember – 349 F1-es nagydíjon indult el, ami rekord a száguldó cirkusz világában. 103-szor állhatott a dobogóra, ebből 21-szer a legfelső fokára. 2007-ben nyerte élete egyetlen világbajnoki címét a Ferrarival, pályafutása során 1873 világbajnoki pontot gyűjtött. Ő az egyetlen, aki a V10, a V8, és a V6-os hibrid érában is futamot tudott nyerni.  

Nagyjából ennyi a kötelező száraz számadat, amit egy ilyen nagy múltú versenyzőnél érdemes megemlíteni. A Jégembert nem csak az eredményeiért kedvelik a rajongói – szó se róla, keveseknek sikerül ilyen impozáns számokat összehozni pályafutásuk során. De Räikkönen sokkal inkább a hihetetlen egyéniségével tűnt ki már az első nagydíján is. A finn mindig önmagát adja, szűkszavúságával és humorával mindig feldobja a paddock hangulatát. Többeket a régi versenyzőkre emlékeztet, akik még az F1 hőskorában taposták a gázpedált. De persze azt se felejtsük el, hogy Räikkönen nagyon gyors és a versenypályán bátran beleáll olyan szituációkba is, amit senki más nem mer elvállalni. Ez a fajta „nem érdekel” hozzáállása teszi őt igazán egyedivé. Kamerák előtt is elmondta, ő azt csinálja, amihez kedve van:

Gokartból F1-es autóba, mindössze másfél év alatt

Kimi Räikkönen 1979-ben született Espooban. Bátyjával, Ramival közösen kezdtek motorozni kiskorukban, aztán mindketten gokartra váltottak. Először nem gondolta komolyan a versenyzést, csak az csinálta, amit élvezett – ez a hozzáállás az egész pályafutására igaz. 15 évesen indult az első nemzetközi versenyén, Monacóban. A versenyen eltört a kormánykereke, de nem adta fel a futamot. A tényt, hogy eltört a kormány,  úgy adta mérnöke tudtára, hogy a célegyenesben leszedte az autóról és menet közben lengette. A következő monacói versenye is emlékezetesre sikerült, az első körben egy ütközés miatt a kerítés túloldalára került, de ez sem zavarta a finnt: folytatta a kört a kerítés túloldalán, amíg tartott az út, utána pedig visszarakta a gokartját a pályára. Végül felkapaszkodott a mezőnyön át, és harmadikként intették le. 

Hirdetés

Miután a ’90-es évek végén rendre megnyerte a skandináv gokartbajnokságokat, 20 éves korában üléshez jutott a Brit Formula Renault téli szezonjában, ahol az első négy futamát újoncként megnyerte. Az év további részében pedig bebizonyította, ez nem a kezdők szerencséje, a Brit Formula Renault és a Formula Renault 2000 Eurocupban impresszív eredményeket ért el. Összesen 23 versenyhétvégéje volt egy év alatt, közel 80 százalékos győzelmi aránnyal zárt. Mindeközben Finnországban a kötelező katonai szolgálatát töltötte, ahonnan elengedték versenyezni a hétvégékre. Tizedesként szolgált a seregben, még egy pazar videó is készült róla, ahogy kiképzést tart, majd teljesíti az akadálypályát: 

A 23 nyíltkerekű versenyautóval futott verseny kirívó eredményei meghozták a gyümölcsüket. 2000-ben a Magyar Nagydíjon Peter Sauber – az F1-es Sauber csapatfőnöke és tulajdonosa – találkozott David Robertsonnal, Kimi Räikkönen menedzserével. Robertson pedig lyukat beszélt a csapatfőnök hasába a fiatal finn tehetségről, aki egy háromnapos mugellói tesztre hívta az ifjú titánt, ami nem olcsó mulatság, egy ilyen fiatal és tapasztalatlan versenyzővel pedig nagyon veszélyes is. 

A teszten hamar kiderült, megérte kockáztatni Saubernek. Már a második tesztnapon fél másodperccel volt gyorsabb Räikkönen, mint későbbi csapattársa Pedro Diniz. Pedig csak három körös etapokat tudott menni a pályán, annyira megterhelték a nyakát a G-erők. Mivel egyből kiderült, mekkora tehetséggel áll szemben az istálló, ám a finnek még nem volt szerződése, Peter Sauber az „Eszkimó” becenevet adta neki, nehogy valamelyik másik csapat lecsapja a kezéről Räikkönent. 

Peter Eszkimónak hívta Kimit. Nem ő találta ki a Jégember becenevet, az később jött. Hogy miért hívta Eszkimónak? Kimi főszponzora, aki a teszt egy részét állta, egy skandináv jégkrémgyártó volt. Emlékszem, a teszt után Peter mindenkit összehívott a gyárban és közölte: szerződtetni fogjuk az Eszkimót. Mindenki nevetésben tört ki

– mesélte a Sauber akkori főtervezője, Sergio Rinland az első becenév történetét.  

Az ominózus olasz teszt annyira jól sikerült, hogy Michael Schumacher is utánakérdezett, ki is ez az új srác, aki a Sauberrel megy. A Sauber mérnökei elmesélték neki, hogy Räikkönen egy éve még csak gokartozott.

Schumacher erre csak annyit mondott: „nos, ő nagyon-nagyon gyors lesz.” 

Bemutatkozás a száguldó cirkusz porondján 

A mugellói teszt után még kettő következett a fiatal finn számára, közben pedig szerződtette őt a Sauber a 2001-es évre. Nem mindenki volt elragadtatva attól az ötlettől, hogy egy ilyen tapasztalatlan versenyző a száguldó cirkuszban induljon, hiszen Räikkönen 23 nyíltkerekű versenyautós futammal rendelkezett. Ezen a véleményen volt a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) elnöke, Max Mosley is. 

Végül Sauber és Mosley megegyeztek, hogy Kimi négyfutamos ideiglenes szuperlicencet kap az FIA-tól, ennyi ideje van bizonyítani rátermettségét. 

Räikkönen már a 2001-es Ausztrál Nagydíjon, a debütálófutamán is megmutatta különleges egyéniségét. Az időmérőn 13. lett, ami jó reményekkel kecsegtetett a vasárnapi nagydíjra. Másnap a nyüzsgő paddockban minden készen állt, de ő nem izgulta túl a bemutatkozását, a bokszutca nyitása előtt fél órával még a csapat motorhome-jában, egy asztal alatt húzta a lóbőrt. A futamon pedig Oliver Panis kizárása miatt a hatodik, pontszerző helyet szerezte meg, ezzel bizonyítva a csapatnak és az FIA-nak. 


Kimi Räikkönen az Ausztrál Nagydíjon 2001. március 4-én


12

Kimi Räikkönen az Ausztrál Nagydíjon 2001. március 4-énGaléria: Befejezte hobbiját a finn legenda Kimi Räikkönen portré(Fotó: Andreas Rentz / Bongarts / Getty Images Hungary)

Amikor kiderült, hogy kizárták Panist, mert sárga zászló alatt előzött, Räikkönen már a hotelben volt. A csapatmenedzser, Beat Zhender – aki most az Alfa Romeo csapatmenedzsere – felhívta Kimit, hogy megszerezte az első világbajnoki pontját. Erre a finn annyit válaszolt:

Még így is vannak előttem öten. 

Szokásos szűkszavúságát már élete első F1-es versenye előtt is megmutatta a médiának, szegény riporter nem sokat tudott kihúzni a finnből:

Kimi has always been a man of few words! ????#F1 pic.twitter.com/rBVjCN6C0L

— Formula 1 (@F1) September 1, 2021

Bemutatkozóévében kilenc pontot szerzett, csapattársával, Nick Heidfelddel pedig a negyedik helyre hozták be a Saubert a konstruktőri világbajnokságban. 

Egy év után topcsapatban

A debütálás annyira jól sikerült Kimi Räikkönennek, hogy az F1 akkori egyik éllovasa, a McLaren is felfigyelt rá. Ron Dennis a kétszeres világbajnok – szintén finn – Mika Häkkinen helyére ültette be a Jégembert. A távozó Häkkinen is érezte a nemzeti vonalban rejlő lehetőségeket:

Ha nyerni akarsz, hozd a finnt

– mondta Ron Dennisnek a kétszeres világbajnok. 

Az első mcLarenes évében már négyszer állhatott dobogóra, egyszer pedig a futamgyőzelemhez is közel került. Az évet belengték a technikai problémák, a Mercedes-motor nem egyszer füstölt el a McLarenben – ez a tendencia pedig a későbbiekben is megmaradt. Konstruktőri harmadik lett a csapat, egyéniben pedig csapattársa, David Coulthard mögött zárt egyetlen hellyel.

Ebben az évben már megmutatta a Jégember, hogy mi is az a vakmerő bátorság. Spában egy motor elfüstölt előtte a Kemmel egyenesben, ő pedig az áthatolhatatlan füstfelhőn padlógázzal ment át, mintha mi sem történt volna. Pedig állhatott volna előtte bárhol néhány széttört autó, komoly baleset lehetett volna a vége. Ez a húzása mai szemmel valószínűleg komoly büntetést vont volna maga után a versenybíráktól. 

A következő évben Räikkönen megszerezte élete első futamgyőzelmét. Malajziában több mint fél percet vert a többiekre:

In 300 race entries, Kimi Raikkonen has had 21 wins.

The first came in Malaysia 16 years ago ????????#Kimi300 #F1 pic.twitter.com/xmwQVfZhKw

— Formula 1 (@F1) May 26, 2019

Az év során gyakorlatilag az „örök második” becenevet is ráaggathatták volna Kimire. 16 futamból hétszer állhatott a dobogó második fokára – köztük az idényzáró Japán Nagydíjon is –, a végjátékban pedig még esélye is volt a világbajnoki címre. Az akkori szezonzáró Szuzukában volt, Schumachernek pedig egyetlen pont kellett ahhoz, hogy bebiztosítsa világbajnoki címét. Ez azt jelentette, hogy Räikkönen csak akkor lehetett volna világbajnok, ha Schumacher nem szerez pontot, ő pedig megnyeri a futamot. A finn számára csak a második hely lett meg, Schumachert pedig épphogy, de pontszerző helyen intették le, így Kimi két ponttal maradt le a német klasszistól. De így is elmondható róla, hogy élete harmadik F1-es szezonjában világbajnoki második lett.

Szenvedés a McLarennel

Az ezt követő év nem hozott megváltást a McLarennek. 2004-ben az első hét futamból mindössze kétszer ért célba, összesen pedig egy pontot szerzett. Éles váltás volt ez egy világbajnoki második idény után. Az idény második felére azoban összekapta magát a csapat, végül egy győzelemmel és további három dobogós helyezéssel zárta az évet a finn, de összességében hetedik lett a világbajnoki pontversenyben. Ebben az évben indította el menedzserével, Steve Robertsonnal a Räikkönen Robertson Racing (más néven Double R Racing) istállót, ami kisebb formaautós géposztályokban megy a mai napig. 

A 2005-ös szezon ismét pocsékul indult a csapat számára, ám időközben belendült a McLaren. Hét futamgyőzelmet szerzett és világbajnoki másodikként zárta a szezont, az idény végén pedig több rangos technikai sportokkal foglalkozó újság is az év versenyzőjévé választotta. Nem véletlen, hiszen pályafutása egyik legbravúrosabb versenye 2005-ben, Szuzukában volt. Az év utolsó előtti nagydíján az eső és a motorproblémák miatt csak a 17. helyről tudott rajtolni, ám hihetetlen lendülettel előretört, és elsőként intették le. 


Kimi Räikkönen, a Mercedes-McLaren finn versenyzője pezsgővel ünnepel, miután megnyerte a Forma-1-es autós gyorsasági világbajnokság Japán Nagydíját  2005. október 9-én. Mellette a már világbajnok spanyol Renault-pilóta, Fernando Alonso, aki harmadikként ért célba


12

Kimi Räikkönen, a Mercedes-McLaren finn versenyzője pezsgővel ünnepel, miután megnyerte a Forma-1-es autós gyorsasági világbajnokság Japán Nagydíját 2005. október 9-én. Mellette a már világbajnok spanyol Renault-pilóta, Fernando Alonso, aki harmadikként ért célbaGaléria: Befejezte hobbiját a finn legenda Kimi Räikkönen portré(Fotó: Gero Brelör / EPA / MTI)

2006-ban ismét egy pokolian gyenge év következett a McLaren számára. Kimi hat nagydíjat nem tudott befejezni az évben, futamgyőzelem nélkül zárta a szezont. Az év legemlékezetesebb pillanata az volt, amikor Räikkönennek a Monacói Nagydíjon elfüstölt a motorja. Ő leparkolta az autót, kiszállt belőle, és a bokszutca helyett a jachtja felé vette az irányt, ahol barátai vártak rá. 

<iframe width="560" height="315" […]

A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!

Forrás:
https://index.hu/sport/forma1/2021/12/16/kimi-raikkonen-visszavonul-jegkremevo-jegember-portre-f1-szaguldo-cirkusz/

*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!

Hirdetés

Lehet, hogy érdekel...

200 ezer dollárt fizetett volna csapata, ha diliházba vonul

200 ezer dollárt fizetett volna csapata, ha diliházba vonul

A remek képességű, ugyanakkor az elmúlt években rendre a balhéival feltűnő Brown a Jets elleni …