2022. január 28., péntekMa Károly, napja van. Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 357,00 Ft | USD: 320,00 Ft | CHF: 344,00 Ft
2022.01.28. Károly, Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 357,00 Ft | USD: 320,00 Ft | CHF: 344,00 Ft
Kezdőlap / Kultúra / Volán az iskolapadban

Hirdetés

Volán az iskolapadban

A Múlt-kép blog a Nemzeti Fotótár szakmai együttműködésével valósul meg.

Budapesten 1895-ben jelent meg az első automobil, a legenda szerint Törley József pezsgőgyáros volt a tulajdonosa, és a mágnás – ha lúd, legyen kövér alapon – gyorsan vett egy teherautót is, persze azt szállítmányozásra. Négy évnek kellett eltelnie ahhoz, hogy a járművek szaporodása miatt be kelljen vezetni a vizsgakötelezettséget; az első vizsgát 1901.június 14-én ünnepélyes keretek között tartották a Városliget szélén, a Liget sor és az Aréna út sarkán. A szabály azt mondta ki, hogy a 16 lóerőnél nagyobb teljesítményű gépjárművek vezetéséhez volt szükség jogosítványra.

A gépjárművezetők szervezett állami képzése 1912-ben indult meg, létrehozták az Állami Sofőriskolát, a tanfolyam időtartama 42 nap volt. Mindez már akkor sem volt olcsó mulatság, a beiratkozás 20, maga a tanfolyam 200 koronába került, ami akkor egy jó szakmunkás havi bérének a másfélszerese volt.

Az Állami Autóműszaki Intézet 1949. január 31-én jött létre az Állami Sofőriskola jogutódjaként, és az ötvenes, hatvanas években – amikor a fotósorozat készült – az oktatás állami monopóliummá vált.

Hirdetés

Persze autót vezetni akkoriban még nem volt nagy kunszt, 1956-ban, amikor kitört a forradalom, írd és mondd 10 681 személyautó futott a magyar utakon, és ebből 8188 autót az állami apparátus birtokolt! Szinte hihetetlen, de mindössze 2493 kocsi volt magántulajdonban.

Ötven, hatvan évvel ezelőtt készült filmeken lehet látni, hogy szinte üresek voltak a magyar utak, nem igen fenyegette az a veszélyt az egyszeri sofőrt, hogy karambolozni fog. Így aztán ne nagyon mosolyogjunk azokon a korabeli autósiskolákban készült felvételeken, amelyek ma már komikusnak tűnnek.

Akkoriban még iskolapadban is meg lehetett tanulni a vezetés tudományát, annyira kicsi volt a valószínűsége annak, hogy szembejövő autóval találkozik az ember…

Budapest, 1960. november 15. Faragó Béla és Gazsó József kezdő gépkocsivezető hallgatók Európa legmodernebb speciális tantermében ismerkednek a gépkocsivezetés alapelemeivel. Hátul, a vezénylő asztalnál Surányi László oktató a Közlekedés és Postaügyi Minisztérium autóközlekedési Tanintézet által szervezett hivatásos gépkocsivezető az oktatáson.

Budapest, 1960. november 15. Faragó Béla és Gazsó József kezdő gépkocsivezető hallgatók Európa legmodernebb speciális tantermében ismerkednek a gépkocsivezetés alapelemeivel. Hátul, a vezénylő asztalnál Surányi László oktató a Közlekedés és Postaügyi Minisztérium autóközlekedési Tanintézet által szervezett hivatásos gépkocsivezető az oktatáson.

Fotó: Müller Lajos / MTI Nemzeti Fotótár
Miskolc, 1963. január 4. Kékedi Adorján gépkocsivezető vizsgázik a január 1-én életbe lépett új közlekedési szabályokból. A megyében a gépkocsivezetők tanfolyamokon sajátíthatják el az új szabályokat.

Miskolc, 1963. január 4. Kékedi Adorján gépkocsivezető vizsgázik a január 1-én életbe lépett új közlekedési szabályokból. A megyében a gépkocsivezetők tanfolyamokon sajátíthatják el az új szabályokat.

Fotó: Birgés Árpád / MTI Nemzeti Fotótár
Budapest, 1960. november 15. Bohány Vince első vezetési gyakorlatára indul Hideg Sándor gépjárműoktatóval a Közlekedés és Postaügyi Minisztérium Autóközlekedési Tanintézet által szervezett hivatásos gépkocsivezető oktatáson.

Budapest, 1960. november 15. Bohány Vince első vezetési gyakorlatára indul Hideg Sándor gépjárműoktatóval a Közlekedés és Postaügyi Minisztérium Autóközlekedési Tanintézet által szervezett hivatásos gépkocsivezető oktatáson.

Fotó: Müller Lajos / MTI Nemzeti Fotótár
Budapest, 1959. február 4. Az oktató a gépkocsi alkatrészeit ismerteti a hallgatókkal az Autóközlekedési Tanintézetben, ahol gépkocsivezetői tanfolyamok mellett 13-féle különleges szaktanfolyamot is tartanak. 1912-ben - a 40.000/1912 sz. BM rendelet alapján - létrehozták a Gépjárművezetőket előkészítő tanfolyamot későbbi népszerű nevén, az Állami Sofőriskolát. Fejlődését és működését a második világháború erősen visszavetette. 1949-ben - új néven szabályozták az iskola tevékenységét, létrejött az Állami Autóműszaki Intézet (AMI)., amit alap-, közép-, és felsőfokú, illetve különleges képzést nyújtó tanfolyamok szervezésével bíztak meg. 1953-tól Gépjárművezető-képző Iskola néven működött. 1956-ban az Autóműszaki Intézet illetve a Gépjárművezető-képző Iskola jogutódjaként, országos hatáskörrel, létrejött a KPM Autóközlekedési Tanintézet, az ATI.

Budapest, 1959. február 4. Az oktató a gépkocsi alkatrészeit ismerteti a hallgatókkal az Autóközlekedési Tanintézetben, ahol gépkocsivezetői tanfolyamok mellett 13-féle különleges szaktanfolyamot is tartanak. 1912-ben – a 40.000/1912 sz. BM rendelet alapján – létrehozták a Gépjárművezetőket előkészítő tanfolyamot későbbi népszerű nevén, az Állami Sofőriskolát. Fejlődését és működését a második világháború erősen visszavetette. 1949-ben – új néven szabályozták az iskola tevékenységét, létrejött az Állami Autóműszaki Intézet (AMI)., amit alap-, közép-, és felsőfokú, illetve különleges képzést nyújtó tanfolyamok szervezésével bíztak meg. 1953-tól Gépjárművezető-képző Iskola néven működött. 1956-ban az Autóműszaki Intézet illetve a Gépjárművezető-képző Iskola jogutódjaként, országos hatáskörrel, létrejött a KPM Autóközlekedési Tanintézet, az ATI.

Fotó: Lajos György / MTI Nemzeti Fotótár
Budapest, 1959. február 4. Az Autóközlekedési Tanintézet gépkocsijai közlekednek a forgalomban.

Budapest, 1959. február 4. Az Autóközlekedési Tanintézet gépkocsijai közlekednek a forgalomban.

Fotó: Lajos György / MTI Nemzeti Fotótár

A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!

Forrás:
https://index.hu/kultur/multkep/2021/12/15/gepjarmuvezeto-oktatas-auto-autovezetes-autokozlekedesi-tanintezet/

*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!

Hirdetés

Lehet, hogy érdekel...

Vér a pucában, és vigyázzon az állára, nehogy az ölébe hulljon!

Vér a pucában, és vigyázzon az állára, nehogy az ölébe hulljon!

Valaki azt mondta nekem a napokban, hogy a színház halott. Így: halott. Merthogy elmúltak azok …