2021. december 3., péntekMa Melinda napja van. Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 362,00 Ft | USD: 319,00 Ft | CHF: 347,00 Ft
2021.12.03. Melinda Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 362,00 Ft | USD: 319,00 Ft | CHF: 347,00 Ft
Kezdőlap / Kultúra / Travis Scott karrierje szándékosan épült a káoszra

Hirdetés

Travis Scott karrierje szándékosan épült a káoszra

Az elmúlt évtizedben a hip-hop koncertekre is beszivárgott a mosh pit (kör formálása a közönség soraiban, ahol az emberek egymásnak ütközve táncolnak), a stage diving (színpadról a közönségbe ugrás) és az önálló életet élő tömeg – na meg az elkerülhetetlen tömegnyomorgás. Egyetlen rapper karrierje sem testesíti meg ezt jobban, mint Travis Scotté, akinek rajongói a „Ragers”, vagyis „dühöngők” nevet viselik. Az előadó komplett birodalmat épített fel arra, hogy káoszra ösztönözze közönségét.

Travis Scott koncertje a Texas állambeli Houstonban rendezett az Astroworld nevű zenei fesztiválon 2021. november 5-én

Travis Scott koncertje a Texas állambeli Houstonban rendezett az Astroworld nevű zenei fesztiválon 2021. november 5-én

Fotó: Erika Goldring / Getty Images Hungary

A mosh pit jelenléte a hip-hop koncerteken az 1980-as évek végére vezethető vissza. Nem véletlen, hogy a kaotikus koncerthangulat elterjedése egybeesett azzal, amikor a legtöbb hip-hop dal az intenzívebb, basszus-vezérelt trap hangzás irányába mozdult el. Míg a „régi” hip-hop koncerteken a rajongók jó esetben csak bólogattak, az elmúlt években domináló előadók (Lil Uzi Vert, Playboi Carti, Young Thug, Danny Brown, A$AP Mob vagy Migos) az előadásmódban megmutatkozó arculatváltás élére álltak. Napjainkban a rap koncertek olyan elemeket tartalmaznak, amelyek főleg a punk- és metálzenekarokhoz köthetők, az előadók pedig gyakran a rocksztár életvitelt is magukévá tették.

Hirdetés

Travis Scott egész életében páratlan showman volt. A Jacques B. Webster néven született amerikai rapper igazi marketingzseni, aki egyformán jártas a nagynevű munkatársak „toborzásában”, és az emberfeletti tapasztalatok gyűjtésében, na meg nyújtásában. Az őrültség fogalma mellett a szótárban Travis Scott koncertjei szerepelnek. 

A rapper szűkszavú, a szemkontaktust előszeretettel kerülő – vagy legalábbis csak szükség esetén eltűrő – alak. Nem tartozik a túlbuzgó, nagyszájú, magánéletét kiteregető előadóművészek közé.

Travis Scott olyan, mint egy jelenség, egy önmagában és önmagától működő márkanév: mindennek az alapja pedig az utánozhatatlan színpadi jelenléte.

Az előadó megalkotott egy világszerte (el)ismert karaktert, aki a mindennemű túlzás avatarjaként funkcionál, és aki előtérbe helyezi, hogy a zenéje milyen érzéseket kelt és reakciókat vált ki a hallgatóságban. 

Travis Scott már évek óta rendíthetetlen headlinere (fő fellépője) a fesztiváloknak, ezért azonban (elsősorban) kaotikus műsorai, mintsem a slágerei felelősek. 

A Netflix 2019-es Travis Scott: Look Mom I Can Fly című dokumentumfilmjében az egyik megkérdezett rajongó úgy fogalmazott: 

Ő az egyetlen művész, aki úgy kommunikál a tömeggel, hogy a koncertjén mindenkivel jól érzi és érezteti magát.

A vérről, verejtékről és egymásnak ütköző testekről készült felvételek közepette egy másik rajongó hozzátette: 

He elesel, biztos lehetsz benne, hogy valaki felsegít. Furcsa, hogy egy idegen zenéje hogyan kovácsol minket családdá.

Az ilyen kifejező, lazán megkoreografált összevisszaság az élőzenés koncertek régóta jellemző velejárója – beleértve a metalt, a punk-ot és a ska-t koncerteket is –, ugyanakkor nem garanciális veszély-, sem elkerülhetetlen balesetforrás. 

Travis Scott próbálkozásai (vagyis a közösségalapú katarzist egyensúlyba hozni a dühöngő fiatalok tömegével) olyan vádakat eredményezett, hogy a rapper egymás ellen uszítja a rajongókat, illetve veszélyes (nem biztonságos) viselkedésre bátorítja őket. Ennek persze az (is) az oka, hogy alig egy hete a houstoni Astroworld fesztiválon nyolc ember meghalt és több száz rajongó megsérült a rapper koncertjén.

Fiatalok hallgatják Travis Scott amerikai rapper koncertjét a Texas állambeli Houstonban rendezett Astroworld nevű zenei fesztiválon 2021. november 5-én

Fiatalok hallgatják Travis Scott amerikai rapper koncertjét a Texas állambeli Houstonban rendezett Astroworld nevű zenei fesztiválon 2021. november 5-én

Fotó: Jamaal Ellis / MTI

[…]

A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!

Forrás:
https://index.hu/kultur/zene/2021/11/14/travis-scott-karrierje-szandekosan-epult-a-kaoszra/

*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!

Hirdetés

Lehet, hogy érdekel...

Levágott fejjel fociznak a gyerekek, mégis szerethető a sorozat

Levágott fejjel fociznak a gyerekek, mégis szerethető a sorozat

A Nagy Katalin – A kezdetek (The Great) című Hulu-sorozat, amelynek itthon az HBO GO …