A jelmez- és díszlettervező munkája „mostohagyermek”. A feledhetetlen és sikeres előadások emléke életünk végéig elkísér bennünket, ikonikus színpadi megjelenésük tárgyi mementói mégis sokszor elvesznek. Szerencsére ez a jelenség nem teljesen általános, így megszülethetett a Műcsarnokban az a kiállítás, amely egy különleges és lehengerlő színházi élmény egyedi változata.
Antal Csaba jelmez- és díszlettervező hazánk és Európa egyik széles körben elismert, kimagasló szakembere, aki számos ország számos színpadára tervezett már díszleteket, jelmezeket, látványelemeket. Eternal Yorick – Life Book Csaba Antal címmel most életmű-kiállítása nyílt a Műcsarnokban, amelyet elmentünk megnézni, meghallgatni az elképesztő történeteket, testközelből látni, miként alakul ki egy ötlet, hogyan születik meg a tervezőasztalon, válik maketté, majd valósul meg nagyban.
Antal Csaba megragadja a pillanat lényegét
Ahogy megérkezünk a Műcsarnokba, már az előtérben egy hatalmas koponya fogad minket a tárlat leírásával. Az Eszenyi Enikő által rendezett, Hamlet című előadás ikonikus eleme felütés, részben elővetíti a kiállítás struktúráját. A teremben egyszerre fogadja a látogatót több hatalmas, lapozható fémkönyv, valamint számtalan makett.
A keretek – amelyek szintén korábbi díszletrészletek – olyan fémlapokat tartanak, amelyeken adott előadásokból való pillanatok vagy előzetesen megtervezett díszletek láthatók. Megismerjük, honnan indul egy terv, milyen átalakulásokon megy keresztül,
majd élesben hogyan valósul meg, a színészek miként lakják be a teret.
A belső térben egy groteszk kép fogad bennünket egy korábbi előadásról, ahol a szereplők eszkimómaszkokban jelentek meg. Ezeket egy réges-rég megfagyott, akkoriban feltárt eszkimó falu lakóinak mintájára készítették. Antal Csaba remekül alkalmazza díszleteiben az élő aktualitást, szinte minden történetében megemlít valami, az előadás tervezési szakaszában szóba került eseményt, amelyre reflektált az adott díszlet. Eközben saját bevallása szerint rengeteg ötlet és kivitelezés a szerencsés véletlenekből származik.
Ennek remek példái a bejárat mellett kiállított jelmezek, amelyek A filozófus Teréz című alkotás színházi adaptációjából maradtak meg, amit Párizsban, az Odéon Színházban mutattak be. A darabban lévő erotikus és filozófiai vonalat szerették volna megeleveníteni, így Antal Csaba egyszerre idézte meg ezt a kettősséget a lehető leggrandiózusabb módon és apró, szimbolikus formákban.
Odéon, Törőcsik Mari, Vasziljev
A kiállított fémruha, amely közel 11 kilót nyom, speciális, láncszerű szoknyával rendelkezik, amit a színésznő négy órán keresztül viselt. A szoknyán lévő fémmotívum egy óceániai kis sziget egyedi, szakrális szimbóluma, amelyet egész évben egy szentélyben őriznek, és évente csupán egy hétre hoznak ki onnan, hogy láthassák az emberek. Ekkor hatalmas, szexuális tombolás veszi kezdetét, […]
A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!
*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!