2020. október 21., szerdaMa Orsolya napja van. Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 365,00 Ft | USD: 310,00 Ft | CHF: 341,00 Ft
2020.10.21. Orsolya Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 365,00 Ft | USD: 310,00 Ft | CHF: 341,00 Ft
Kezdőlap / Kultúra / Timár Böske: Aki táncol, jobban eligazodik az életben

Timár Böske: Aki táncol, jobban eligazodik az életben

Ön 14 évesen ismerte meg a férjét az ő tanítványaként, gyakorlatilag azóta a társa szakmailag, később pedig a magánéletben is partnerek lettek. Amit elértek, együtt érték el, különösen a Csillagszemű hálózat országos és nemzetközi felépítésével. Megfér két dudás egy csárdában?

Szerintem nem fér meg. De nekem az „aldudás” szerepe nagyon is megfelelt.

Ez működtette a kapcsolatukat?

Az működtette, hogy mindvégig megvolt köztünk a mester-tanítvány viszony és a 26 év korkülönbség. Én a mai napig felnézek Sándorra mint művészre, mint a mesteremre, és elismerem azt, amit letett az asztalra. Persze a sikereket együtt értük el, öt gyermekünk született, mára boldog, büszke nagymama, sőt, dédnagymama vagyok, de Sándor volt mindennek az origója.

Ha nem így lett volna, működött volna? Ha egyenrangú partner szeretett volna lenni?

Sándor egyszerre volt a mesterem, a férjem és a főnököm, ráadásul ő nem az az ellentmondást tűrő fajta. De ez nem azt jelenti, hogy én el voltam nyomva. Teljesen egyenrangú partnere voltam. De az őskorban sem a nő ejtette a vadat, a szerepek mindig is le voltak osztva.

A mai kor nője ezt nem szereti hallani.

Attól, hogy egy nő sikeres, még nem férfi. A nők a történelem során folyamatosan helytálltak, felálltak a tragédiákból, rengeteg volt, van a vállukon.

Hogyan találkozott a férje a néptánccal?

Már kisgyerek korában csapdosták a sokszoknyás asszonyságok a bálban. Egyszerűen beleszületett a néptáncba. Szolnoki születésűként közel volt a paraszti világhoz. Mint regőscserkész találkozott először Molnár István táncművésszel, aki később a pálya felé terelte. Ennek hatására jelentkezett hivatásos táncosnak az általa alapított SZOT Művészegyüttesbe 1951-ben. Aztán 1958-ban lehetőséget kapott, hogy megalapítsa a Bartók Béla Táncegyüttest, ezért még a színpadi pályafutását is feladta.

A férjem már a SZOT Művészegyüttesben komoly szakmai barátságot kötött Martin György táncfolkloristával, akivel rengeteget kutattak, járták az országot, hogy összeszedjék, lefilmezzék, majd elemezzék kockáról kockára a magyar néptánckincset. Ekkor már a Timár-módszer nyelvtanát alkották meg tulajdonképpen, ezzel megreformálva a néptánchoz való szemléletünket. Ez lett a táncházmozgalom alapja is.

Minden tájegység táncainak rengeteg motívumuk van, ezeknek megvannak a szabályaik, a belső törvényszerűségeik, az, hogy a különböző figurákat hogyan lehet összekapcsolni. Legyen szó Szatmár, Nyírség, Rábaköz, Dunántúl vagy Erdély táncairól, azokat úgy tanítjuk meg, hogy megértsék az összefüggéseiket. Meg kell tanulni az alapokat, a lépéseket, és ha ez megvan, lehet improvizálni. Az improvizációba pedig mindenki beleteheti a saját egyéniségét, felépítheti a saját táncát belőle. Mindezen reformok következményeképpen nevezte ki Sándort 1981-ben Pozsgay Imre akkori kulturális miniszter a Magyar Állami Népi Együttes élére, hogy megújítsa az együttes arculatát.

Ráadásul Sándor úgy tudott az együttes vezetőjévé válni, hogy nem lépett be a pártba, meg is mondta Pozsgay Imrének, hogy csakis akkor vállalja, ha kizárólag a szakmai tudása miatt kell.

És ha muszáj lett volna belépni? Megtette volna?

Ezt a kompromisszumot semmilyen áron nem kötötte volna meg.

Timár Sándor

Timár Sándor

Fotó: Eifert János

Számos helyre eljutottak a világban, gyakorlatilag világutazókká váltak.

Japánban az elmúlt 40 évben több mint 80-szor jártunk, legalább évente kétszer. Ez az első év, hogy nem mentünk a vírus miatt. Japán a második otthonunk, nagyon szeretnek minket, és mi is nagyon szeretjük a japán tanítványainkat. Felléptünk a császári palotában, de táncoltunk akkor is, amikor Magyarországra látogatott a császári pár Mádl Ferenc köztársasági elnöksége alatt. A legtöbb japán nagyvárosban megfordultunk, ahol egyetem van, mert az egyetemek szervezték a kurzusainkat. Sándor 80 évesen még tanított Japánban. Túlzás nélkül állíthatom, hogy az egész világot bejártuk, voltunk Észak- és Dél-Amerikában, Hongkongban, Tajvanon, de Németországban és Hollandiában rengeteg workshopot is tartottunk. Angliában jelenleg négy városban van Csillagszemű-oktatás, köztük Londonban.

Főleg a helyi magyarok vesznek részt ezeken?

Általában a vegyes házasságokból származó gyermekek alkotják a bázist, de a helybéliek is szívesen csatlakoznak.

Mi a Timár-módszer lényege?

Vásáry Tamás megfogalmazása szerint a Timár-módszer a Kodály-módszer ikertestvére a néptáncban. Ennek lényege, hogy a gyermekek a lehető legfiatalabb korban találkozzanak a népzenével, a néptánccal, a népdalokkal és a népi játékokkal, és ez a mindennapi életük részévé váljon. A foglalkozásokon nem pusztán tánclépéseket tanítunk, egy komplex kultúra átadása történik. Ennek óriási nevelő ereje van, amelyre a felnövekvő nemzedéknek nagy szüksége van.

De hát a mai gyerekeket, kamaszokat semmi más nem érdekli, csak a kütyük, egész nap a mobiljukon lógnak. Hogyan tudják őket megszólítani?

Ez engem is nagyon szomorúvá tesz. Ugyanakkor nálunk, a […]

A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!

Forrás:
https://index.hu/kultur/2020/10/18/timar_boske_magyar_neptanc_interju_timar_sandor/

*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!

Lehet, hogy érdekel...

A tizennégy éves öreg filmes

A tizennégy éves öreg filmes

Kicsi kora óta vonzza a vizuális világ. Szülei legnagyobb meglepetésére, ha együtt nyaraltak valahol a …