Elvitathatatlan tény, hogy a Pantera a metálbandák panteonjának egy kiemelt helyét érdemli, már csak zenetörténeti jelentősége, a tagokban és zenéjükben lakozó erő és kreativitás, valamint a zenekart övező kultusz és rajongás mértéke miatt is – nem beszélve a metál jövőjére gyakorolt hatásukról. Viszont az is elvitathatatlan tény, hogy ez a négy zenész (Dimebag Darrell gitáros, Vinnie Paul dobos – a két alapító Abbott fivér –, Phil Anselmo énekes és Rex Brown basszusgitáros) olyan szinten utálták egymást a végére, hogy 2003-ban – egy évtizednyi üstökösként való szárnyalás után – feloszlatták a bandát, és utána nagyjából 15 évig nem is nagyon kommunikáltak egymással. Vagyis pontosítsunk egy kicsit: Phil Anselmót utálták ilyen szinten az Abbott tesók, hiszen állítólag drogfüggősége és az ebből fakadó viselkedési stílusa miatt bomlott fel a banda.

Ez idő alatt Dimebaget lelőtte egy őrült rajongó (2004. december 8-án), de hiába vetődött fel időről időre, hogy esetleg újra össze kellene rántani az aranytojást tojó tyúkot – Anselmo és Brown benne is lett volna –, Vinnie Paul kijelentette, hogy ő bizony hallani sem akar erről az újraegyesülésről, részéről a Pantera és főleg Phil Anselmo halott, és „nincs az az isten, hogy újra egy színpadra álljanak” – nyilatkozta. Eddig elég egyszerű és lineáris a történet, viszont 2018. június 30-án a dobos meghalt (egyes hírek szerint már 22-én, viszont hivatalosan 30-ára datálják a szaklapok), így már csak néhány jogi akadálya volt annak, hogy újra működésbe lépjen a gépezet.
Többen is sejthettek valamit 2019-ben, hiszen Phil Anselmo és bandája, a The Illegals egy komplett Pantera-show-val turnézta körbe a világot, ráadásul a pletykák itt is megelőzték a bejelentést: többen tudni vélték, hogy Anselmo és Brown Zakk Wylde gitárossal és Charlie Benante dobossal pótolja majd az Abbott tesókat a színpadon. Viszont a Covid–19-járvány közbeszólt, így hiába az előkészületek, a pletykák és a háttérben folyó egyeztetések, hiába az elháruló jogi akadályok és a megegyezés a jogutódokkal, a hivatalos bejelentésre egészen 2022. július 13-ig kellett várni.
Akkor kelt újra életre a Pantera.
Legalábbis a rajongók egy része szerint, hiszen sokan úgy vélték – sőt még ma is úgy vélik –, hogy egy olyan bandát újraindítani, amely ellen a még akkor élő alapítótag foggal-körömmel küzdött, majd halála után még ki sem hűlt a teste, a jogutódok máris „aprópénzre váltották” a fivérek örökségét, nem lehet egyenlő az újraélesztéssel. Sokan úgy gondolják, a banda csak „haknizik” és jó pénzt keres azzal, hogy a Pantera név nagyon jól cseng, és szinte bármelyik fesztiválon eladható headliner fellépőként – kivéve a Rock am Ringen és a Rock im Parkon, de erről inkább Anselmo tehet. A banda viszont nemigen törődik a negatív hangokkal, ugyanis 2023 decemberében újra színpadra álltak és az utóbbi két évben – Magyarországot is érintve – körbeturnézták a világot.
A turné és a „halott tagok és legendájuk előtti tisztelgés” – ahogy a megmaradt duó nevezi – olyan jól sikerült, hogy nagyon úgy tűnik, ez a felállás tartósabb lesz egy egyszeri „csodánál”. A banda ugyanis január 21-én, Helsinkiben megkezdte 2025-ös Európa-turnéját, miután lezavartak egy gyors kört Nagy-Britanniában is, az újjáalakulásuk után először. A magyar állomásnak, két évvel a dupla barba negrás megőrülés után – a Papp László Sportaréna adott otthont, ahol a texasi groove metal fenegyerekeknek a szintén texasi, crossover thrashben utazó Power Trip és a michigani punk/metal Child Bite melegítette be a színpadot és a közönséget.
Káosz zsenialitás nélkül
Az este hétre kiírt Child Bite pár perccel a meghirdetett start előtt már elfoglalta a színpadot és nekikezdtek rövid, ám annál velősebb szettjüknek. A punk/metal attitűdöt egyébként maximum Shawn Knight énekes általános iskolás tesiórákat idéző rövidgatyájában és a banda megszólalásában éreztem, ugyanis a zenéjükben még jóindulattal sem lehetett felfedezni a stílusból egy fikarcnyit sem. Ellenben groove metalból és noise hardcore-ból annál többet.
Nagy kár, hogy mind a 35 perc úgy szólt, mintha egy üres csarnokban lévő medence aljáról zenéltek volna az urak, és az égvilágon semmit nem lehetett kivenni sem a hangszerekből, sem az énekből. Vagyis de, egyvalamit ki lehetett: hogy Knight a System of a Downon nevelkedett – valószínűleg innen a punk/metal megnevezés –, hiszen a tisztái és az artikulálatlan hőbörgései egy az egyben Serj Tankiant próbálták hozni. Annyi volt a különbség, hogy itt sem Tankian zsenialitása, sem Daron Malakian kiváló zeneszerzői készsége nem volt tetten érhető, így a káosz végül csak káosz maradt, és nem fordult át zsenialitássá.
A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!
*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!