2024. július 18., csütörtökMa Frigyes napja van. Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 390,00 Ft | USD: 356,00 Ft | CHF: 403,00 Ft
2024.07.18. Frigyes Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 390,00 Ft | USD: 356,00 Ft | CHF: 403,00 Ft
Kezdőlap / Kultúra / Terítéken Palvin Barbara és a kelet-európai szépség

Hirdetés

Terítéken Palvin Barbara és a kelet-európai szépség

Kelet-európainak lenni életérzés: a mozzanatok, motívumok, az ismerős anyagok, szagok és a látvány mind-mind a vérünkben van, ha tetszik, ha nem. Bár különböző nemzetekből származunk, a közös értékek és eszmék mégis összekötnek bennünket a többi kelet-európai néppel. Ha a beszélt nyelveink nem is, a vizuális nyelvünk rengeteg kollektív elemet tartalmaz, nem csoda hát, hogy a jellegzetes kelet-európai jegyek esztétikummá állnak össze.

De vajon marketingfogás vagy tartalommal bíró jelenség a kelet-európai esztétikum? Erre a kérdésre keresi a választ a Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központ új, Kelet-európai szépség című divatfotó-kiállítása.

A kelet-európai motívumok első ránézésre nem is állhatnak távolabb a divatipar kivételes és exkluzív, már-már túlzó világától, amelynek a közepében a mindennemű csillogás és luxus áll.

A divat lényege, hogy elhitesse velünk: szeretnénk ebben a kiváltságos világban élni.

Hirdetés

Vágyat, kíváncsiságot gerjeszt, az elmúlt években pedig egyre több olyan trend született, amely a kelet-európai életérzést igyekszik belecsempészni a divatiparba. A szakmában dolgozók néha átestek a ló túloldalára, például, amikor Kim Kardashian 2016 karácsonyán a Vetements X Svmoscow Communist együttműködésében tervezett sarló-kalapácsos pulcsiban jelent meg, amitől felrobbant az internet. A Vogue-tól a The Guardianen át a különböző divatblogokig új divathullámot vizionáló cikkekben jelentek meg a „kelet-európai esztétika”, „keleti blokk” „új kelet”, „posztszovjet” kifejezések.



14

Galéria: Marketingfogás vagy tartalommal bíró jelenség a kelet-európai esztétikum?Fotó: Szollár Zsófi / Index

Kritikus hangvétel

„A kelet-európai esztétikához kapcsolódó divatkritikák száma azóta is nő, a szerzők számára pedig a kiindulópontot többnyire a Vetements és a Balenciaga divatmárkák kreatív igazgatója, a grúz származású Demna Gvasalia nemzetközi sikere jelenti” – tudjuk meg a kiállításon.

A kiemelt globális figyelem valahol jó dolog, hiszen új lehetőségeket teremt, ugyanakkor a nemzetközi sajtóban megjelent kritikák, vélemények és összehasonlítások kérdéseket vetnek fel.

A szerzők vajon mennyire érthették meg – vagy értették félre –, hogy mit is jelent a „kelet-európai esztétika”?

Ami a nyugati luxusértékeket kommunikáló divatipar számára csupán egy újabb bekebelezhető és meghódítható terület, addig a magyar és a régióbeli fotográfusok új vizuális nyelv lehetőségét vélik felfedezni a turbulens közbeszédnek hála.

A Capa Központ kiállítása választ keres a kérdésekre,

vajon csupán egy sokakat felpaprikázó fricska volt Kim Kardashian sarló-kalapácsos pulcsivillantása, vagy az egykori keleti blokk hozzá tudni adni valamilyen esszenciálisan kelet-európai minőséget, egy valós identitást a divat sokszor üres és kiszámítható, kreált vágyképeihez?

A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!

Forrás:
https://index.hu/kultur/2024/06/24/kelet-europai-szepseg-capa-kortars-fotografia-kozpont-kiallitas-divatfoto-divat/

*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!

Hirdetés

Lehet, hogy érdekel...

Ismét Szigligetre költözik a Centrál Színház

„Minden sikeres férfi mögött egy nő áll. A nő mögött pedig a férfi felesége. Igaz …