Azóta, hogy 2022 augusztusában kiírták a pályázatot a Magyar Állami Operaház főigazgatói posztjára, eltelt csaknem háromnegyed év, és a dalszínháznak még mindig nincs új vezetője. Ilyen hosszú kinevezési folyamatra nemigen emlékeznek a kulturális élet szereplői, és ez az ex lex állapotra hajazó helyzet megviselte az összes pályázót, beleértve a reménykedő új aspiránsokat és az újrapályázó jelenlegi főigazgatót, Ókovács Szilvesztert is,
akinek béna kacsaként egyben kellett ez idő alatt is tartania az intézményt, miközben az egész eljárás az ő menesztéséről szólt.
Közben számos intézmény élén megtörtént az újraválasztás, a Nemzeti Színház vezérigazgatója Vidnyánszky Attila maradt, a Ludwig Múzeum igazgatója Fabényi Júlia – ezekben a kulturális intézményekben nem folyt olyan hosszútávfutó verseny a kinevezésekért, mint az Operaházban.
Kesselyák Gergely az esélyes
A pályázók tehát a mai napig bizonytalanságban vannak, az eredményt – ami a bírálóbizottság javaslata alapján egyértelműnek látszik – addig értelemszerűen nem lehet biztosra venni, amíg azt Csák János kulturális és innovációs miniszter ki nem hirdeti. A bizottság tagjai múlt kedden személyesen találkoztak a tárcavezetővel, és ismertették azt a korábbi álláspontjukat, amit az Index is megírt:
az utolsó fordulóba a tizenegy pályázóból hárman kerültek be, közülük egyhangú szavazattal Kesselyák Gergely karmestert javasolták főigazgatónak.
Mindemellett nemzetközi tapasztalataival Miklósa Erika operaénekes és Vadász Dániel kulturális menedzser is segítheti az Operaház működését, bár külföldi kapcsolatoknak Kesselyák Gergely és Rost Andrea operaénekes sincs híján – utóbbi szintén pályázott a főigazgatói posztra, de nem került az első háromba.

A miniszternek 2023. május 27-ig kell eredményt hirdetnie, de miután hazatér ázsiai útjáról, a határidő letelte előtt már nem sok ideje marad arra, hogy meghallgassa a lehetséges jelöltet. A döntést várhatóan a jövő hét közepén hozza nyilvánosságra: a végeredmény valószínűleg nem tér majd el a bizottság javaslatától, hiszen a nagy tekintélyű grémium – soraiban egy operához értő volt kulturális miniszterrel, Rockenbauer Zoltánnal – első, alakuló ülésén maga Csák János erősítette meg, hogy a bírálóbizottság véleményére fog támaszkodni.
Felkészül a Zeneakadémia
A színfalak mögött azonban talán még ennél is érdekesebb dolgok történnek. Rektorválasztás előtt áll a Zeneakadémia (Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem) és a Színház- és Filmművészeti Egyetem (SZFE) is. Vigh Andrea hárfaművész, tanszékvezető egyetemi tanár mandátuma 2023. október 31-én lejár a zeneművészeti egyetem élén – ott a szabályok szerint két ciklusnál tovább senki nem vezetheti az intézményt –, az SZFE rektori széke pedig Rátóti Zoltán 2023. április 18-i lemondása óta betöltetlen.
A Zeneakadémia élére a napokban kell kiírni a Kulturális és Innovációs Minisztériumnak a pályázatot. Mint azt korábban megírtuk, a rektori pozícióra Keller András hegedűművész, karmester, a Concerto Budapest zeneigazgatója biztosan pályázik, hiszen erről nyilatkozott is, de információink szerint Kelemen Barnabás hegedűművész is beadja a pályázatát, és időközben kiderült, hogy Kutnyánszky Csaba oktatási rektorhelyettes is aspirál a pozícióra, aki a kultura.hu-n azt mondta: a nemzetközi színtéren talán az a leggyakoribb, hogy egy belső ember lép előre, „hiszen így olyasvalaki lesz a rektor, aki közel állt a vezetéshez, belelátott az intézmény működésébe, és megtapasztalta a napi gyakorlatot – így a leggördülékenyebb az átmenet, nem […]
A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!
Forrás:
https://index.hu/kultur/2023/05/19/operahaz-foigazgati-palyazat-zeneakademia-szfe-uj-rektor/
*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!