2025. május 22., csütörtökMa Júlia, Rita napja van. Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 403,00 Ft | USD: 356,00 Ft | CHF: 431,00 Ft
2025.05.22. Júlia, Rita Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 403,00 Ft | USD: 356,00 Ft | CHF: 431,00 Ft
Kezdőlap / Kultúra / Szente Vajk: Elfelejthetnénk végre, hogy a színházzal állást kell foglalni politikailag

Hirdetés

Szente Vajk: Elfelejthetnénk végre, hogy a színházzal állást kell foglalni politikailag

Szente Vajk, az Erkel Színház igazgatója többek között arról beszélt,

  • mi kellett ahhoz, hogy megkapják Cseke Péterrel az Erkel Színházat;
  • számított-e, hogy Orbán Viktorral – egy közös fotó tanúsága szerint – megértik egymást;
  • mit tesz a magyar színházi élettel az, hogy betolódik a politikai térbe;
  • mit gondol Nagy Ervin kijelentéséről, hogy nem kell félnie;
  • miért a magyar musicalek jelentik az Erkelben a vezérfonalat;
  • miért írtak zenés darabot az ifjú Hunyadi Mátyásról;
  • milyen sport témájú történetet dolgozna fel musicalként;
  • milyen szemlélet ért véget szerinte a magyar színházi életben.

Tomboló sikert aratott a 2025. május 2-i évadbejelentő show: milyen érzés volt az ováció közepette a színpadon állni és elmondani, hogy van egy színházuk, ahol megvalósíthatják az álmaikat?

Mint amikor kinyitsz egy könyvet, és az első mondat nagyon pontos, nagyon ütős, és tényleg eltalálja az olvasót. Ez feldob, de tudod, hogy hátravan még a könyv maga. Különleges este volt a pénteki az Erkel Színházban. Nemcsak egy évadbejelentő show, hanem egy új korszak első mondata is. De természetesen látjuk, ahhoz, hogy megragadjuk ezt a történelmi lehetőséget, mindennap sokat kell tennünk.

Hirdetés

Veszteség vagy nyereség?

Amikor 2024 novemberében Cseke Péterrel közösen megkapták az Erkel Színházat, a koncepció már négy éve kész volt. Ennek ellenére bármikor kérdeztük, mindig cáfolták a hírt, hogy szeretnék megszerezni az Erkelt, de mi volt az a pont, ahol áttörést értek el?

2020-ban itt volt a Puskás, a musical bemutatója, és az volt az első pillanat, amikor megfogalmazódott bennünk, hogy ez egy ragyogó épület, és ha azt a funkciót, amit el kellene látnia – nevesül, hogy nagyközönségnek játsszon zenés színházat nap mint nap –, nem látja el, akkor 

ennek az épületnek változásra van szüksége.

Az Erkel zömében külső produkciókat fogadott be, amire az Opera bérleti díjat szedett. Erről a kérdésről valóban sok beszélgetés zajlott az elmúlt években, az Operaház főigazgatójának bevonásával, természetesen. Elég vaskos koncepciót kellett készíteni, és így utólag azt érzem, hogy ennek ennyi idő kellett, mire minden kialakult ahhoz, hogy el tudjunk indulni.

Szente Vajk

Szente Vajk

Fotó: Németh Kata / Index

Közben volt egy önkormányzati választás és egy minisztercsere a Kulturális és Innovációs Minisztérium élén, Csák Jánost Hankó Balázs váltotta: ezek is kellettek ahhoz, hogy mindez megvalósuljon?

Valószínűleg igen, de ezekbe azért nem látunk bele. A kommunikáció folyamatos volt.

Az Operaháznak azért ez nagy veszteség, hiszen az Erkel mindig is odatartozott.

Nem biztos. Mi a veszteség? Ha itt sok száz saját előadást játszott volna az Operaház 2023–24-ben, akkor biztos, hogy ez az egész nincs. Ha prosperáló operajátszás lett volna itt, mondjuk, évi 300 ezer embernek, akkor ez a koncepció nem születik meg. Abban nem látok veszteséget, hogy befogadott koncertek vagy táncshow-k helyett színházi előadások lesznek. Az Operával való kapcsolatból is az tűnik ki, örömmel veszik, hogy itt egy új színház születik.

Közös fotó Orbán Viktorral

Idén március 15. előtt Orbán Viktor kirakott egy képet a Facebookra, amelyen önnel egyeztet mint az állami ünnepség rendezőjével, és ön rendezte már a tavaly október 23-i ünnepséget is. Lehetett annak szerepe abban, hogy megkap egy ekkora intézményt, hogy a miniszterelnökkel megértik egymást, hogy bízik önben?

Az átvételre már nyár végétől erőteljesen készültünk, ebben számunkra nem volt érzékelhető a közvetlen miniszterelnöki jelenlét. De nagyon szívesen beszélnék színházról, művészetről, az Erkelről.

Majd beszélünk arról is, de előtte még Nagy Ervin kijelentéséről is szeretném megkérdezni.

Szerintem a mai magyar színházi élet nagy nehézsége, hogy betolódik a politikai térbe, és ez nem tesz jót neki. A színház mindenkié. Amikor elkészítettem az október 23-i és a március 15-i ünnepség művészeti részét, abban semmifajta aktuálpolitizálás nem volt: az egyik az 56-os hősökről szólt, a másik pedig Jókai Mórról, tekintve, hogy 200 éve született. És ebbe természetesen senki nem szólt bele.

A színházat nem kell betolni a politikai térbe, mert már ott van. Nem tehet úgy, mintha nem így lenne.

De tehetek kísérletet arra, hogy az Erkel Színházat azzal az ambícióval kezdjük csinálni, hogy egy ilyen nagy intézmény ne legyen benne a politikai térben. Itt azok a színészek fognak játszani, akik a legalkalmasabbak a szerepre, és nem kérdezem tőlük, hogy kire szavaznak. Eddig sem tettem, ezután sem fogom. Olyan darabokat fogunk játszani, amelyekről azt érezzük, hogy széles tömegek érdeklődését tudják felkelteni. 1800 szék van a nézőtéren, itt nem szabad politizálni, ráadásul ez nem is áll szándékomban.

Nagy Ervin szerint nem kell félni

Két külön dolog, hogy mit fognak játszani, és hogy ki kap meg egy ekkora kőszínházat…

…azzal az alapos koncepcióval, amiben ez benne van. A cél az, hogy a színházat, amennyire az erőmből telik, mindenki számára nyitottá tegyem, és ne kezdjük el lefelezni a nézőket ilyen vagy olyan irányban. Az Erkelbe bárki jöhet. Vannak olyan színházak oldaltól függetlenül, amelyek kiemelten foglalkoznak a magyar aktuálpolitikával. Az Erkelben ez nem lesz.

Szente Vajk

Szente Vajk

Fotó: Németh Kata / Index

Akár szeretne kimaradni a politikából, akár nem, elhangzott egy olyan mondat Nagy Ervintől – aki vállalná a Tisza Párt színeiben a kulturális miniszteri posztot –, hogy senkinek sem kell félnie, még annak sem, aki a március 15-i ünnepséget rendezte, ha jó színházat csinál. Erről csak gondol valamit.

Én csak azt gondolom, hogy jót tenne a színházi életnek, a nézőnek és a színházművészet fejlődésének, ha végre elfelejtkeznénk arról, hogy a színházzal folyamatosan állást kell foglalni politikailag. A színház ennél sokkal több. Ennél sokkal mélyebb. Magány, vágy, hűség, megbocsátás, gyász, szerelem, testvérféltés, kötődés és minden, ami az ember. Csehov fájdalma politikafüggetlen, mint ahogy a közelgő A trón című előadásunk nagy kérdése is: el van-e rendelve a sorsunk. Az elmúlt években azonban döntő többségben politikai kontextusban kerültek elő a színházak.

Ez helytelen, bárki szájából.

És ha van valakinek felhatalmazása, így például most nekem, hogy csináljak, csináljunk színházat, akkor biztos, hogy igyekszem nem beleengedni a politikai térbe.

Magyar musicalek

Azzal a koncepcióval kapta meg az Erkelt, hogy magyar, illetve magyar témájú musicaleket adnak elő. Ez is nyomott a latban?

Talán olyan szempontból igen, hogy a mostani színházi, zenés színházi palettán ez egy kicsit hiánycikk. Ez nem azt jelenti, hogy ennek a színháznak kizárólag magyar témájú műveket kell műsorra tűznie, vagy kizárólag magyar szerzőktől kell játszania, de az az egyik vezérgondolat, hogy itt új magyar művek szülessenek, vagy olyan klasszikus magyar zenés előadásokat állítsunk színpadra, amelyek érdekelhetik a nézőket. Az, hogy az ember magyar vagy magyar témájú műveket csinál, remélem, nem politikai állásfoglalás.

2023-ban még a Budapesti Operettszínház igazgatói székére pályázott, és azt mondta, az operett mint hungarikum fontos műfaj.

Nagyon. Továbbra is ezt gondolom.

Ezt teljesen elengedte?

Ezt nem lehet elengedni, de most arra koncentrálok, hogy az Erkel sikeres legyen.

Két saját musicaljüket, a Puskást és a Kőszívűt már sikerre vitték itt, januárban mégis a nulláról kellett elkezdeni felépíteni a színházat, hiszen nem volt társulat, zenekar, nem voltak énekesek, táncosok.

És a gazdasági irodába is fel kell venni embert, a kelléktárba is, szükség volt művészeti titkárra – teljes színházi spektrumot kellett kialakítani, ami nagyon jó, mert ezek új munkahelyek, új lehetőségek. Együtt felépíteni valamit nagyon inspiráló dolog. Több irányba kellett egyszerre elindulni: ki kellett alakítani a szervezeti működést, de 

ez egy olyan épület, ahol nincsenek irodák.

Puskás, a musical

Puskás, a musical

Fotó: Kaszner Nikolett / Erkel Színház

A gazdasági iroda egy női karöltözőben működik a negyedik emeleten, a fejlesztési igazgató, Komáromi György egy férfikórus-öltözőben van a harmadikon, mi pedig Cseke Péter művészeti igazgatóval […]

A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!

Forrás:
https://index.hu/kultur/2025/05/04/szente-vajk-erkel-szinhaz-igazgato-musical-interju/

*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!

Hirdetés

Lehet, hogy érdekel...

Pótolhatatlan műtárgy kerülhetett ki az országból

Magyarországról kerülhetett Ausztriába a száz éve lappangó Arfikai herceg portréja című Gustav Klimt festmény, melyet …