2025. június 24., keddMa Iván napja van. Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 401,00 Ft | USD: 346,00 Ft | CHF: 427,00 Ft
2025.06.24. Iván Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 401,00 Ft | USD: 346,00 Ft | CHF: 427,00 Ft
Kezdőlap / Kultúra / Sikeres énekesnő volt, de világgá ment, és igazgató lett Egyiptomban

Hirdetés

Sikeres énekesnő volt, de világgá ment, és igazgató lett Egyiptomban

Váczi Eszter izgalmas kettős életet él, mint egy hercegnő Seherezádé meséiből, amiről eddig csak kevesen tudtak. Persze az is lehet, hogy a mese szálai ugyanonnan indulnak, és ugyanoda vezetnek mindkét esetben. Különleges, fátyolos hangját mindenki ismeri, az is, aki csak egyetlen dalt hallott tőle, a Csepp a tengerben című slágert a Jazz + Az együttestől. A jazzénekesnő emellett a Váczi Eszter Quartettel öt lemezt adott ki, a legutolsó anyagot Lesz majd úgy címmel tavaly mutatták be a Pesti Színházban.

„Most jutottunk el odáig, hogy végre elkészültünk a stúdiófelvételekkel, így a lemezbemutató koncert után egy évvel megjelenhetnek a dalok a Spotifyon. Június 6-tól minden héten egy szám kerül fel a zenemegosztóra” – mondja Eszter, akit Egyiptomban értünk utol, április közepétől ugyanis ő a kairói Liszt Intézet igazgatója.

Műtét után szakdolgozat

Az, hogy Váczi Eszter hogyan került Kairóba, mesébe illő. Miközben rengeteg munka, tanulás, mélyen megélt érdeklődés és elhivatottság van mögötte, ez a megtisztelő lehetőség számára is váratlanul jött. „Hobbiként indult az arab kultúrához, az orientális zenéhez való vonzódásom, de soha nem vertem nagydobra, hogy ezzel foglalkozom” – kezdi Eszter, aki miután diplomát szerzett a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem jazzének szakán, elvégezte az ELTE bölcsészkarán az arabisztika szakot is.

Hirdetés

„Elég késői hajtásként, a 30-as éveim elején jártam az ELTE-re. Végigcsináltam – ekkor még MA-képzés volt – az öt évet, de jóval később írtam meg a szakdolgozatomat és kaptam meg a diplomát, mert közben megszülettek a gyerekeim, és a zenei pályám is sok elfoglaltsággal járt. A véletlen hozta azt is, hogy egyáltalán belevágtam a szakdolgozatírásba: egy térdporcműtét miatt huzamosabb időre »ágyba kényszerültem«, és ezt isteni beavatkozásnak éreztem, hogy befejezzem, amit elkezdtem: a szakdolgozatomat egyébként arab zenei témából írtam.”

Arabul már ekkor is tudott valamennyire, de a nyelvészeti szakon inkább szövegvizsgálattal foglalkoztak, semmint a praktikus nyelvhasználattal. A fiatalabb évfolyamtársak ösztöndíjjal Szíriába, Tunéziába, Kuvaitba mentek nyelvet tanulni, de Eszternek ezt az anyaság és az itthoni zenei munkák miatt lehetetlen volt megvalósítani. Amikor kézhez kapta a diplomát, elhatározta, hogy jobban beleássa magát a nyelvbe. „Úgy éreztem, tartozom magamnak ennyivel.”

Covid után doktori iskola

Az igaz mese szálai pedig úgy szövődtek tovább, hogy elkerült egy tanárházaspárhoz.

Markó Tímea és egyiptomi kopt származású férje, Michael szenzációs nyelviskolát vezetnek itthon. Az igazi értékük abban rejlik, hogy az oktatás mellett kinyitják számunkra az ablakot az arab világra. Rengeteg programot, előadást is szerveztek, kulturális kitekintést adtak. Tudták, hogy nagyon szeretem az arab zenét, ezért felkértek, hogy tartsak egy előadást Fairuz libanoni énekesnőről, aki az arab világ egyik meghatározó előadója. Később megkérdezték, nem érdekelne-e, hogy órákat adjak náluk arab éneklés témában.

Eszter erre azt mondta, hogy ez nagyon megtisztelő, de valójában ő maga az, akinek órákat kellene vennie. Azt az egy-két dalt, amit tud, egy „szakkör” keretében meg tudja tanítani, de ahhoz, hogy fel legyen építve egy komoly tudásanyag, neki is bele kell ásnia magát.

Újabb fordulatként aztán jött a Covid, és mivel színpadi előadóként megszűnt minden lehetősége a szereplésre, a gyerekekkel való otthoni tanulás mellett elkezdte magát beleásni a témába. „Annyira belemerültem, hogy a férjem kapacitálására érdeklődtem egykori tanszékemen, nem folytathatnám-e a témámat PhD-képzés keretein belül. Végül elfogadták a jelentkezésemet, végigcsináltam a felvételi procedúrát, és elkezdtem a doktori képzést.”

Március 15. Kairóban

Eszter tudta, hogy ezzel a témával előbb-utóbb terepre kell mennie, hiszen amire a kutatása irányult, az az éneklés, az énektechnika, az arab előadók által használt díszítésvilág. „Arra voltam kíváncsi, hogyan lehet közelebb hozni egy európai hallgató számára az arab éneklés csodáját. Ezzel párhuzamosan magam is szeretnék otthonosan mozogni benne, így sokkal hitelesebben tudnám átadni a tapasztalataimat.”

Az arab, egyáltalán az orientális zene kutatása végtelen óceán, megszámlálhatatlan mennyiségű mű született a témában. Eszter úgy gondolta, felesleges erről még egyet írni.

Ezek általában a hangszeres zenével foglalkoznak, az éneklésről nem nagyon szoktak írni, mert az az általánosan elfogadott nézet, hogy az orientális előadásmód sajátosságai szájhagyomány útján terjednek, illetve hallgatással és rengeteg gyakorlással. Nyughatatlan személyiségem az ilyen kijelentéseket nem hagyja annyiban. Szeretném definiálni, mi történik egy adott dal előadása során. Zeneelmélet, énektechnika, kötöttségek vagy épp improvizáció terén.

De hogyan induljon el az ember terepunkára, hogy arab énekesekkel interjúzzon? „A férjem imád bedobni a mély vízbe, és ilyenkor arra megy ki a játék, hogy felszínen tudok-e maradni. Egy éve kaptam tőle egy repülőjegyet Kairóba. Az egyetem alatt eltöltöttem ott egy nyarat nyelvtanulás céljából – ez is determinálta az érzelmeimet a térség iránt –, 2018-ban pedig részt vettem a Kairói Jazz Fesztiválon Szvétek-Palla Attila akkori kulturális igazgató meghívásának köszönhetően,

így már volt egy kis helyismeretem.

A hét folyamán előre egyeztetett találkozókra mentem Kairóban élő és praktizáló énekesekhez. Már a kint töltött idő vége felé jártam, amikor kaptam egy kedves megkeresést a követségről, hogy a napokban március 15-i megemlékezést tartanak, amelyre szeretettel várnak.”

20250523 111808

Fotó: Váczi Eszter

Vagy együtt, vagy sehogy

Az énekesnő mesebeli útján már eddig is sok véletlen akadt, a véletlenek azonban csak azokat segítik, akik bátrak. Eszter vasárnap ment volna haza, mert hétfőn már vidéken volt fellépése, de végül vállalta a kockázatot: átrakta a repülőjegyét másnap hajnalra, hogy el tudja fogadni a meghívást, és ott, azon az estén hangzott el először, hogy vezetőt keresnek a Liszt Intézet élére.

Megkérdezték, nem akarnám-e benyújtani a pályázatot, hiszen van egyfajta helyismeretem, érzelmi elhivatottságom is a térség iránt. Kulturális területről jövök, ha szigorúan a papírjaimat nézem, akkor megvan hozzá a végzettségem is két diplomával és valamennyi nyelvtudással.

Eszter először teljesen lefagyott, mert egyedülállóként örömmel fejest ugrott volna a kínálkozó lehetőségbe, de van két gyermeke, akiknek semmiféle kötődésük nincsen ehhez a történethez. „Hat napom volt, hogy beadjam a pályázatot, és mondtam a férjemnek, hogy ez most rajtuk múlik. Eljátszhatok szentimentálisan a gondolattal, de mi egy család vagyunk, és ezt vagy együtt csináljuk, vagy sehogy. 

[…]

A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!

Forrás:
https://index.hu/kultur/2025/06/07/vaczi-eszter-quartet-kairoi-liszt-intezet-igazgato/

*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!

Hirdetés

Lehet, hogy érdekel...

Meghalt a Miskolci Nemzeti Színház egyik alkalmazottja

Hétfőn arról számolt be közösségi oldalán a Miskolci Nemzeti Színház, hogy tragikus hirtelenséggel meghalt munkatársuk, Ősz …