2021. szeptember 28., keddMa Vencel napja van. Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 359,00 Ft | USD: 307,00 Ft | CHF: 331,00 Ft
2021.09.28. Vencel Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 359,00 Ft | USD: 307,00 Ft | CHF: 331,00 Ft
Kezdőlap / Kultúra / Samu goes to Hollywood − Egy magyar fiú az angyalok városában

Hirdetés

Samu goes to Hollywood − Egy magyar fiú az angyalok városában

Puskás Samu vagy Sam Puskas, ahogy arrafelé hívják, frissen végzett filmszínész, méghozzá nem akárhol, a New York-i Filmakadémia Los Angeles-i kihelyezett tagozatán. Ott áll a startvonal előtt: diplomája, ügynöke, menedzsere már van – a kettő nem ugyanaz, a későbbiekben látni fogjuk –, vízuma azonban még nincs. Eddig tanulóvízummal végezte a kétéves akadémiát és a hozzá kapcsolódó gyakorlati évet, most azonban már munkavállalási vízum kell, egy úgynevezett O-1 tehetségalapú, amelyet majd egy szürke kedd reggelen az USCIS, vagyis a United States Citizenship and Immigration Services erre kijelölt munkatársa – megvizsgálván a jogász által gondosan összeállított dossziét – vagy megad, vagy nem.

Samu két éve gyűjt a jogász több ezer dolláros tiszteletdíjára, magánszemély ugyanis O-1-vízumot nem igényelhet, bár ő éppúgy össze tudná állítani önmagáról szóló dossziéját, de hát mit tegyünk, ha így működik a rendszer. Terveit, céljait, iskoláit, eddig elért eredményeit a jogász úr majd gondosan összeállítja, Samu pedig a négyhetes gyorsított eljárásért még több pénzt fizet, és akkor remélhetőleg szeptember elejére megjön a remélhetőleg pozitív válasz. Ha nem, újabb kisebbfajta vagyonért még mindig lehet újra próbálkozni.

Puskás Samu, akkor még cseppet sem Sam Puskas, amióta az eszét tudja, a legnagyobb elszántsággal autótervező mérnök akart lenni, kisgyerekkora óta rajzolt autókat, embereket, emberek közti pillanatokat, neves rajztanárokhoz járt, amikor egyszer – tulajdonképp véletlenül – Mészáros Márton meghívta Emberség című kisfilmjébe főszereplőnek. Na és akkor megzuhant. 

Egyetlen nap alatt forgatták a filmet, hajnali négytől délután ötig, de a színészet iránti, korábban is benne lévő, ám visszaszorított vágy ekkor úgy elburjánzott, mint a csalán.

Hirdetés

Két évre a rajzolás is abbamaradt, és jött az az őrlődés, amely minden fiatalembernél eljön a személyiségfejlődés során: hogy a két szerelem közül akkor most melyik is a valódi. Mi lesz az autótervezéssel, melyiket válassza, válasszon-e egyáltalán, vagy megúszhatja, és lehet két életet élni? A felnőtté válás azonban arról szól, hogy az ember keserűen megállapítja, az utóbbi kérdésre egyedül a nem válasz adható meg.

DSC7761

Fotó: Gorondy-Novák Edit / Index

Puskás Samu egyet tudott, ő külföldre megy. Ott volt apja példája, aki szintén tizennyolc évesen, a katonasággal szakadt el korábbi életétől, családjától, de úgy, mintha sorsának fonalát szikével vágták volna el. Onnantól egyedül kellett élni, boldogulni, emberré válni, és ez a példa Samuba annyira beleégett, annyira tisztelte apját ezért, hogy maga is úgy gondolta, eljön az idő, amikor el kell tépni a köldökzsinórt, mert ha az ember nem teszi meg, nem lép át abba a világba, amelyet felnőttségnek, önálló életnek nevezünk, nem lesz a lábán megálló ember.

Volt azonban egy talán még ennél is nagyobb motiváció.

Amikor már eldőlt, lélekben legalábbis, hogy Puskás Samu nem autótervező lesz, hanem színész, nagyjából ezzel párhuzamosan dőlt el az is, hogy ez nem itthon fog megtörténni.

Merthogy azt még nem említettük, hogy Samu anyukája az egyik legnagyobb magyar színésznő, apukája pedig az egyik legmenőbb belvárosi színház, a Centrál igazgató-rendezője.

Eddigre már nyilván kitalálták, a Básti Juli – Puskás Tamás házaspárról van szó. Van, aki ezt kihasználná, meglovagolná vagy pusztán a nevét viselve egyenest besétálna a Színművészeti Egyetemre, és van, akinek ez kolosszális teher, nyomasztó szorongás, bizonyítási kényszer, a debütáló években biztosan. A legendákba foglalt név nimbuszát aztán persze őrizni kell, keresztül a hosszú évtizedeken. 

Samu ezt nem akarta, különösen hogy ezt az érzést másodlagosan már megélhette korábban, édesanyját látva, akit egészen a közelmúltig, amikor interjút adott, még mindig kérdeztek az édesapjáról, Básti Lajosról is. Így ezt duplán élte volna meg, mert nemcsak az édesanyja, de a nagyapja is színész, ráadásul hasonlít is rájuk; és két óriás árnyékában vajon megfér-e egy harmadik? 

Samu nem akarta a Karinthy Márton-féle létérzést egy életen át hurcolni, és idejében eldöntötte, Magyarországon ő nem lesz semmi, színész aztán meg pláne nem.

Először nyilván nehéz volt, de mára a szülei is így-úgy-amúgy megbékéltek ezzel. Persze ez nem Magyarország-specifikus, Jane Fondának is jóformán egy élet kellett, mire apja, Henry Fonda árnyékától el tudott távolodni.

DSC7739

Fotó: Gorondy-Novák Edit / Index

Az igazgató […]

A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!

Forrás:
https://index.hu/kultur/2021/07/27/egy-ugynok-egy-menedzser-es-egy-remenybeli-vizum-a-los-angeles-i-filmszinesz-kellekei/

*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!

Hirdetés

Lehet, hogy érdekel...

Budapest Film: majd ha sokan akarják az Elkxrtukat, többször vetítjük

Budapest Film: majd ha sokan akarják az Elkxrtukat, többször vetítjük

A budapesti mozihálózat hivatalos közleményben szögezi le, hogy az alkotás sillabusza és előzetese alapján – …