A filmes mély megszállottsággal kutatta és imádta a vámpírtörténeteket fiatal kora óta – ifjúként még el is játszotta a Nosferatu szörnyetegét egy színházi előadásban. Eleinte még ő is csak a roncsolt változatot látta a filmből, nem a nyolcvanas években felújított kiadást, de már az is (vagy talán éppen az) okozta a máig tartó vámpírszenvedélyét.
Max Schreck alakítása, az általa tervezett smink, az elképesztő mozdulatai… A VHS egy leromlott 16 mm-es nyomatból készült, így nem látszik a kopasz sapka és a zsírfesték, néha pedig az íriszei is úgy néznek ki, mint a macskaszem. A visszaállított verzióban már nem ilyen. Mégis, abban, amit láttam, több volt a valóság, ezt pedig épp a leromlott minőség adta
– fogalmazott a rendező a Deadline-nak.
Amikor eljutott arra a pontra, hogy belevágjon a saját vámpírfilmjébe, mégis valami egészen más megközelítést alkalmazott. Már tapasztalt rendezőként, olyan filmekkel a háta mögött, mint A boszorkány vagy A világítótorony, saját vízióját kezdte rávetíteni az alkotásra, és olyan szörnyeteget akart, amilyet még nem látott a világ, valamit, ami több, mint a számtalan filmes közhely, ami eszünkbe jut a vérszívó teremtményről.
A színtiszta gonosz
Ehhez olyan színészre volt szüksége, aki nem fél átalakulni, megtagadni azt, aki, így húzott egy merészet a rendező. Bár eredetileg máshogy képzelte el a szereposztást, végül Bill Skarsgardra esett a választása, aki olyan alkotások címszerepeit játszotta már, mint A holló vagy a gyilkos bohóc története: Az. Elmondottak alapján a színész nem bizonyult rossz döntésnek.
Ami nagyon érdekes, az nem csupán a fizikai átalakulás, nemcsak az a munka, amit a hangjával végzett, hanem a sötétség is, amelyben ténylegesen laknia kellett. Ostobán hangzik, de valóban ez a lényeg. Elmondta, hogy milyen dolgok járnak a fejében, és ez rémisztő volt. Mégis örülök, hogy eljuthatott odáig. Másként nem működött volna
– emlékezett vissza Eggers.
Skarsgardnak rengeteg munkája volt hangja átalakításában, mindennap gyakorolt reggelente, majd a jelenetek előtt, között, után, ráadásul a kosztüm sem segített, hisz a felvételeket megelőzően hat órát ült a sminkben, hogy átalakítsák. De a színész szerint is az a sötétség volt a legintenzívebb része az egésznek, ami átjárta a filmet:
Megszállott lettem… Olyannyira abba a tudatállapotba kerültem, hogy úgy éreztem, ez a színtiszta gonosz. Azt éreztem, hogy a film maga is gonosz. Olyan érzésem volt időnként, mintha valami gonosz, sötét, mágikus boszorkányságot csinálnánk. Most már abszolút nem érzek így a filmmel kapcsolatban, hogy elkészült. Valóban gyönyörű lett. Ijesztő és borzasztó, de sok szépség is van benne. Érzéki és szexuális, rengeteg különböző rétege van. De az, hogy emberileg a lehető legjobban eltávolodjak önmagamtól, és magamba szívjak mindent, amit csak lehet, majd átalakuljak… azt hiszem, valószínűleg ez a legtávolabbi, ameddig el fogok tudni jutni egész pályafutásom során.
Persze nem csak Skarsgardot állította kihívás elé az alkotás. Robert Eggers rendezői víziója sokszor nem ismer határokat. Ha kellett, teljes temetőt építtetett mauzóleummal, vagy valódi kastélyokat alakíttatott át, máskor megnézett több tucat filmet, mire megtalálta, milyen havat szeretne az adott jelenetbe, és felkutatta egy kilencvenes évekből megmaradt alkotás utolsó tíz zsák havát.
Patkányok, kukacok, őrült vonzalom
És ez még mind semmi (hogy a televíziós értékesítés szavaival éljünk), hisz ha kell, több ezer patkányt is rittyentettek egy jelenetre. Van, ahol ezrével látszódnak az állatok, amelyek közül jó pár igazi volt. A nehézséget azonban nem a rágcsálók betanítása okozta, hanem hogy a számukra kialakított plexiutakat elrejtsék, vagy hogy a színészek kibírják, ha az állatok a testükön mászkálnak, mivel a patkányok – hogy is mondjuk – nem szobatiszták.
[…]
A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!
*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!