„Nincs B tervem, elég sokat dolgoztam ezzel” – mondta az Indexnek Ókovács Szilveszter, a Magyar Állami Operaház főigazgatója, miközben rámutatott az intézmény 2023–2024-es évadának műsorkalendáriumára.
Nem gondoljátok, hogy B tervekre is maradt idő?! Az elmúlt 12 évem arról szólt, hogy nincs B terv, ahogy B állásom sincs. Az Opera megérdemli és ki is követeli magának a napi 24 órát meg az éjszakát, ahogy itt szoktuk mondani. Ma éjjel például folytatom a pályázatírást.
Arra a kérdésre, miért döntött úgy, hogy a főigazgatói pályázat lezárulta előtt – 2023. március 28. – egy héttel hirdeti meg az Opera következő évadát, azt mondta, muszáj volt, ugyanis a pályázat nem akkor ér véget, az csak az írásos anyag beadásának határideje. Onnan a döntés még legalább egy hónap.
„Nem várhattunk tovább, különben a bérletek értékesítését nem tudjuk elkezdeni. Átcsúszunk a nyári időszakba, és olyan anyagi veszteség éri az Operát, amelyet senki sem akarhat. Szóval kiszámoltam, és azt mondtam, ne várjunk tovább, hanem hirdessük ki ekkor az évadot” – fogalmazott.
Megjegyezte, hogy az intézmény általában is márciusban szokott új évadot hirdetni, tavaly például ugyanez az esemény egy héttel korábban, március 13-án történt.
Egy ideje már arra várt, és szerinte az lett volna kényelmes és fair, hogy a győztes igazgatónak – amennyiben valaki más volna – a kihirdetés előtt van egy hete, hogy rápillanthasson a tervre.
Elgondolkozhasson azon, mit akar nagyon, és mit nagyon nem. A minisztérium nem decemberben és nem is januárban, csak februárban írta ki a pályázatot, amely a törvény szerint 30 munkanapig tart, ez valójában 43 nap. Az elbírálási időszak újabb 30 napig fut, míg a döntéshozatalra újabb 30 napot biztosít a pályázat, így a procedúra akár 103 napig is eltarthat.
Ez nem a prózai színházak világa, ott olykor még májusban sem tudják, hogy szeptemberben mit mikor játszanak – jegyezte meg. Az Operában ez értelmezhetetlen lenne.
Már tudom, mi lesz 2026 elején. A pályázatomban a mostanin túl további 7 évad tervét teszem le. Meg lehet változtatni, de amíg én vagyok a főigazgató, addig ez a vezérkönyv
– fogalmazott.
Európában más dívik
Más európai városokban is évekre előre megvan a műsorterv. Operaigazgatót, de akár múzeumigazgatót viszont másképp szoktak hosszabbítani vagy cserélni – jegyezte meg Ókovács Szilveszter. Általában a mandátum felénél megkérdezik a regnálót, hogy kívánja-e folytatni, ha elégedettek az addigi munkájával. Ha nem, elkezdenek keresgélni. De a mandátum felénél-derekánál általában megszületik a kinevezéses döntés, ki lesz a következő ciklus vezetője. Ha más tölti be majd a posztot, akkor az illető kap egy kis irodát, ahova két évig bejárhat, és előkészítheti a saját évadjait – magyarázta.
Olyan sincs, hogy ma én vagyok, holnap pedig te. Az új igazgatónak nem az előző terveit kell levezényelnie, hanem mindenki a sajátját valósítja meg
– fűzte hozzá.
A leköszönő és az új direktor tehát két évig együtt dolgozik ebben a modellben, ez az Európában bevett gyakorlat. Megkíméli az intézményben dolgozók idegrendszerét is, hisz nem hirtelen kell átállniuk valami másra. És akkor marad idő B tervekre is, ha valaki leköszönne.
Az évadtervhez nem igazán szoktak hozzányúlni egy hirtelen főigazgató-váltás után sem. A bérlet- és jegyvásárlás ugyanis már hónapok óta tart addigra, mire az esetleges következő igazgató augusztus elsején hivatalba lép.
Az értékesített jegyekből, bérletekből addig milliárdos bevételünk lehet. Ettől függetlenül a műsor mindig változhat, az örök mondat a műsorváltozás jogáról mindenhol ott kell álljon, de az évad összeállításakor elsősorban nem azon gondolkodunk, hogy majd jön valaki, aki kidobálja a repertoárt.
Elmagyarázta, hogy az előre lekötött szerződések felbontásához mindkét fél kell. Ha az új direktor le akar cserélni egy szopránt, azt egy évre előre zökkenőmentesebben tudja tenni, de ha a produkcióig már csak hetek vannak hátra, akkor vagy másik szereplési lehetőséggel kell kárpótolni, vagy fizetni kell. Az előadást ha 90 napon belül törlik, és nem kap helyette új felkérést, a művésznek jár a gázsi 80 százaléka. Premiereknél a próbák megkezdése utáni lemondás esetén a teljes próbadíj a kötbér mértéke.
Ókovács úgy véli, hogy az Opera 2023–2024-es évadába már nem nagyon lehet belenyúlni. Nem feltétlenül a szerződések aktiválása miatt, hanem azért, mert a felkéréseket már elküldték – az is szerződésnek minősül –, és az illető művész, ha elfogadta, akkor ezzel a munkával számol.
Persze végső soron mindent lehet, ám akkor kártérítésre van szükség. Biztos van az a pénz, amiért egy rendező félreáll, hogy helyette más jöjjön. De ez egyrészt nem kulturált, másrészt nagyon költséges
– fogalmazott.
Nem zavartatták magukat
Nem voltam hajlandó sutba dobni az egész évadtervet, csak azért, mert dúl egy háború, amelyben két szláv nemzet feszül egymásnak. Egyébként azzal egyből bevontuk volna magunkat a politikai térbe. A probléma nem itt van, és nem mi vagyunk – Ókovács Szilveszter ezt már az évadhirdető sajtótájékoztatón mondta az Eiffel Műhelyházban.
„Háborús és más okból is zaklatott időben nem zavartattuk magunkat, és egy gazdag évadtervet készítettünk, ami nincs tekintettel a világban zajló eseményekre, sem más ostoba vagy félig ostoba pletykákra.”
A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!
Forrás:
https://index.hu/kultur/2023/03/22/okovacs-szilveszter-opera-foigazgatoi-palyazat-uj-evad/
*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!