2021. június 15., keddMa Jolán napja van. Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 351,00 Ft | USD: 289,00 Ft | CHF: 322,00 Ft
2021.06.15. Jolán Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 351,00 Ft | USD: 289,00 Ft | CHF: 322,00 Ft
Kezdőlap / Kultúra / Mi az Operettszínház válasza az elmúlt évek botrányaira?

Hirdetés

Mi az Operettszínház válasza az elmúlt évek botrányaira?

Egyes színházak vezetői és fenntartói már rádöbbentek arra, hogy ahhoz, hogy a hasonló, erkölcsileg megkérdőjelezhető szituációkat elkerülhessék, cselekedniük kell. Például úgy, hogy etikai kódexet írnak, eljárási rendet határoznak meg, vagyis szakértők bevonásával pontosan leírják, milyen esetek számítanak munkahelyi zaklatásnak vagy hatalommal való visszaélésnek, és ha valaki ilyet tapasztal, azt kinél jelentheti be, s hogy a panaszt hogyan, milyen elvek figyelembevétele mellett tudják kivizsgálni.

A közelmúltban két színház, a Debreceni Csokonai Színház és a Vígszínház már összeállította a maga etikai normáit, megalkotta eljárási rendjét. A Magyar Színházi Társaság nem is olyan régen online beszélgetést rendezett a témáról, erről az Indexen már olvashattak.

Az Index felkereste a Budapesti Operettszínházat is, hiszen az intézmény falain belül több olyan botrányos eset is történt, ami sajtóvisszhangot kapott. Arra voltunk kíváncsiak, hogy náluk készül-e hasonló dokumentum. A válasz, amit az intézmény szerkesztőségünkhöz eljuttatott, így hangzik:

A Budapesti Operettszínház mindenben a hatályos jogszabályok és a jogszabályokon alapuló belső szabályzatai szerint jár el. Színházunk – mint a magyar és az európai kulturális élet egyik kiemelkedő képviselője – az alapvető emberi jogok és az emberi méltóság tiszteletben tartásának elkötelezett híve. Habár a jogszabályok kellő mértékben rendezik a munkahelyi viszonyokat, a művészek és munkatársak biztonságérzete, a belső eljárásrend kellő szabályozottsága érdekében a Budapesti Operettszínház igazgatása szükségesnek tartotta megalkotni a saját Etikai szabályzatát. A szabályzat szövegezése előrehaladott állapotban van, a Munka Törvénykönyve szerinti egyeztetésekre a jogi és egyéb szakmai véleményezést követően kerül sor.

Hirdetés

Bár a kérdésünk csak a készülő dokumentumra irányult, az Operettszínház fontosnak tartotta közölni, hogy a felmerült problémás ügyekben a színház a hatályos jogszabályokon alapuló belső szabályzat szerint járt el, így rákérdeztünk, mik ezek a belsős szabályzatok, és mely részei vonatkoznak például a legutóbb nyilvánosságot látott, hatalommal való visszaélést és zaklatást érintő esetre, amikor is az intézmény több korábbi alkalmazottja panaszt tett Kiss-B. Atilla főigazgatónál az ügyvezető viselkedéséről.

Válaszként megkaptunk a színház oldalán is nyilvánosan elérhető, még az előző igazgató által jóváhagyott és érvényben lévő Szervezeti és Működési Szabályzatot, annak mellékletét, illetve a Kollektív Szerződést. Arra a kérdésünkre, hogy ezekben a dokumentumokban mely pontokra hivatkoznak, nem érkezett válasz.

Ezek után felkerestük dr. Rihay-Kovács Zitát, a Biztonságos Terek Alapítványban is közreműködő, Független Előadó-művészeti Szövetség ügyvezető titkárát, hogy segítsen értelmezni, a fent említett dokumentumok mely részei vonatkozhatnak a főigazgatóra, vagy bármely más, a sajtóban megjelent, Operettszínházon belül történt problémás ügyre.

A Szervezeti és Működési Szabályzatból az derül ki, hogy a főigazgató felelős minden olyan jogszabályi rendelkezés megtartásáért, amelynek címzettje az intézmény (munkáltató) vagy annak vezetője (a munkáltató vezetője). Ezen kívül a főigazgató feladata az is, hogy elkészítse az intézmény egyenlőségi és foglalkoztatáspolitikai tervét. Az Operettszínház hivatalos online felületein ilyen dokumentum nem található.

Ezen felül Rihay-Kovács Zitától azt is megtudtuk, hogy:

a Kollektív Szerződés nem szabályozza, hogy mi a követendő eljárás, és mi a jogkövetelmény, amikor egy munkavállalóval szemben egy vezető visszaél a hatalmával.

Ez azért fontos információ, mert bár az Operettszínház hozzánk intézett üzenetében nem említi, mely kérdéses ügyben jártak el a hatályos jogszabályok szerint, ha az összes, a sajtóban napvilágot látott esetet nézzük, mindenhol a vezetővel szemben merültek fel panaszok, azaz pontosan azzal az emberrel szemben, akinek a problémát jelenteni kellene.

Az első pletykák 2017-ben kaptak szárnyra Kerényi Miklós Gábor megkérdőjelezhető viselkedéséről. Ezek a történetek szóbeszédek, illetve a közösségi médiában folytatott nyilvános kommenteken keresztül keringtek. Lőrinczy György, az Operettszínház akkori igazgatója nyilatkozta is a Fideliónak, hogy ezeken a kommenteken és hozzászólásokon keresztül kerestek tanúkat, 

A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!

Forrás:
https://index.hu/kultur/2021/05/14/operettszinhaz-zaklatas-botrany-etikai-szabalyzat/

*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!

Hirdetés

Lehet, hogy érdekel...

Calçot, avagy ilyen egy katalán tavaszi emlék

Calçot, avagy ilyen egy katalán tavaszi emlék

Ha nem nézel utána, nem bányászod ki az internetről, csak arra tévedsz, a Barcelonához közeli …