Bányai István elismert grafikusnak számított, nevét sokan ismerték a tengerentúlon annak köszönhetően, hogy ismert amerikai lapok borítóin köszöntek vissza a munkái. A halálhírt szombaton jelentette be a The New York Times, amely Bányai István özvegyétől, Katalintól értesült a gyászhírről (a cikk megjelenése nem sokkal előtt a grafikus ismerősei, tisztelői a közösségi médiában már beszámoltak erről).
István képei mesteriek és precízek voltak, de egyben szürreálisak és szexik is, ami jó kombinációt jelentett. Leginkább animációs filmekre, az 1960-as évek európai animációs filmjeire hasonlítottak
– írta Kurt Andersen, a New York magazin korábbi főszerkesztője. Steven Heller, a The New York Times művészeti igazgatója jó értelemben vett „őrültként” jellemezte Bányait, aki „folyamatosan olyasféle kreatív őrültség állapotában van, ami csak a legnagyobb művészeknek adatik meg”.
“Spring Is in the Air”
by Istvan Banyai / The New Yorker
— Aslıhan Karay (@karayaslihan) May 29, 2015
A The New York Times cikkében azt is felidézték, hogy Bányai egy évekkel ezelőtt készült videós interjúban szintén „különcnek” nevezte magát.
New Yorkban várták az igazi lehetőségek
Bányai felesége szerint a műveiben megjelenő határtalan szökés szelleme nem puszta szeszély volt, hanem részben reakció arra az elnyomásra, amelyet Bányai a szovjet uralom alatt álló Magyarországon felnőve tapasztalt.
Bányai István 1949-ben született Budapesten, és később a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen végzett tanulmányokat. Eredetileg építésznek készült, de özvegye szerint hamar rájött, hogy az a szakma nem neki való.
Egyszer megtervezett egy kétemeletes […]
A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!
*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!