2021. szeptember 24., péntekMa Gellért napja van. Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 356,00 Ft | USD: 303,00 Ft | CHF: 328,00 Ft
2021.09.24. Gellért Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 356,00 Ft | USD: 303,00 Ft | CHF: 328,00 Ft
Kezdőlap / Kultúra / Magyarországon is lehet Tigrissel aludni, tankot vezetni!

Hirdetés

Magyarországon is lehet Tigrissel aludni, tankot vezetni!

Tapolca egykor gazdag katonai múltjának emlékét sajnos ma már csak az üresen kongó Dobó István és Kinizsi Pál laktanya őrzi, pedig a település fontos szerepet játszott a magyar királyi honvédség, majd a néphadsereg történetében. A légierő 1935-ben vette birtokba az akkor frissen elkészült repülőteret, ahová a Huba hadfejlesztési tervnek köszönhetően hamar beköltözhetett a 3/I. bombázó osztály „Isten nyila” és „Isten kardja” nevű századai. Az előrenyomuló szovjet csapatok miatt a repülőteret leszerelték és minden értékes darabját elszállították a Harmadik Birodalomba. A visszamaradt felszereléseket és a kiszolgálóépületeket felrobbantották. A helyőrséget 1946-ban adta vissza a Vörös Hadsereg a magyarok kezelésébe. 1950-ben a légierő is visszatért 23. Önálló Csatarepülő Ezred néven.

IMG 20210619 141554

Fotó: Jamrik Levente / Index

A kommunizmus nagyszabású haderőfejlesztései következtében a légierő mellett a szárazföldi alakulatok is megjelentek a városban, elsőként 1951-ben a 38. gépesített lövészezred, amelyből 1963-ban megalakult a 8. harckocsi ezred, a későbbi MN 6904 fedőnevű dandár. A három zászlóaljnak, logisztikai századnak is helyt adó laktanya épületei magyar típustervek alapján készültek el. A Vak Bottyánra keresztelt kaszárnyában 93 darab T-54/T-55-ös, a kilencvenes évek közepétől T-72-es harckocsi és több tucat páncélozott gépjármű állomásozott, amelyek közül kb. 40 darabnak jutott hely a beton oszlopokon álló nyitott színek alatt.

A dandár bár 1991-ben felvette Kinizsi Pál nevét, ám az ország fizetőképességének megőrzése, az államháztartási hiány csökkentése miatt 2006-ban a szomszédos Dobó István laktanyával együtt az akkor regnáló kormány végleg bezáratta. A Honvédelmi Minisztérium és az önkormányzat bár megpróbálta az épületek többségének valamilyen új funkciót találni, ám ez elenyésző mértékben sikerült csak nekik. Dugába dőlt az a tervük is, hogy lakóépületekké alakítsák át a Keszthelyi út mindkét oldalán elterülő kaszárnyákat. A kísértetvárosban jelenleg szinte csak egy helyen van élet: Vitárius György harckocsitelepén.

Hirdetés

Már az nem mindennapi ötlet, hogy az ember páncélosokat gyűjtsön, de hogy meg is építse a Harmadik Birodalom legendás harckocsiját, egy Panzerkampfwagen VI-ot, közismertebb nevén egy Tigris tank pontos replikáját, az már nem semmi! Honnan jött az ihlet?

Tizenöt évnyi szenvedélyes gyűjtőmunka eredménye az, ami ma itt látható, illetve annak a 2005 környékén történt szerencsés találkozásnak amikor megismerhettem Tóth István játékfilmes díszletezőt, szaknyelven berendezőt, aki sokat panaszkodott, hogy mennyire nincsenek itthon harcjárművek, pláne a második világháborúból és főleg a német oldalról. Hallottam, hogy az oroszok tervrajz alapján, az alkatrészek java részét újra legyártva összeraktak már egy ilyen monstrumot, így magam is ezen az úton indultam el. Persze a kezdeti próbálkozásom nem vezetett eredményre, a lelkesedésem ehhez kevésnek bizonyult.

Merthogy?

Kezdetben egy 1:35-ös Tamiya makett alapján próbáltunk a nulláról elindulni és összerakni a fémszörny replikáját, de az erőátviteli és futómű berendezések nem váltották be a hozzá fűzött reményeket. Ezt követően jött a könnyebbik út, akárcsak a filmek többségében, hogy egy könnyen beszerezhető, méreteiben hasonló szovjet alvázra húzzuk rá a „tigris bundát.” Ez az út már működött. A T-55-ös harckocsi alvázán felépített „német” nagymacskán minden úgy néz ki, mint az eredetin, de az alkatrészek üregesek. Ez két ok miatt volt fontos. Egyrészt a könnyű szállítás miatt a jármű súlya nem lehetett több hét tonnánál, másrészt a nagyon szigorú szabályok miatt a löveget úgy kellett kialakítanunk, hogy az csak pirotechnikai eszközöket tudjon „kilőni”. Ennek tükrében sokszor vágják a fejemhez a páncélosok szerelmesei, hogy ez „csak” egy replika, ez nem eredeti. Igazuk van, ám egy eredeti Tigris I. nehézharckocsi futóműve annyira bonyolult kialakítású és működtetésű szerkezet volt akkor is, ma is, hogy azt a megoldást a németeken kívül senki más nem alkalmazta. A világháború után már ők sem.

Hány lóerős ez a három méter magas monstrum?

Egy 100 lóerős Mercedes motor hajtja.

IMG 20210619 150045

Fotó: Jamrik Levente / Index

Ahogy végigsimítom a kezemet a mágneses pánéltörő aknák megtapadását akadályozó rücskös zimmerit pasztán, csak egyetérteni tudok azzal a II. világháborús kanadai harckocsizónak tulajdonított kijelentéssel, miszerint a Tigrisekben egyetlen jó volt, mégpedig az, hogy kevés készült belőlük. Az eredeti recept alapján készítette a zimmeritet?

Nem. Ez csemperagasztó.

Miért Admira lett a neve a Tigrisnek?

Él egy olyan harckocsizó babona, hogy ha a tankodat nőről, lányról, asszonyról nevezed el, akkor nem lövik ki alólad. Én a két leghíresebb tankomat a két lányomról neveztem el. A Tigrist Admiráról,  a T-72-est pedig Édáról.   

Van még itt szintén egy II. világháborús német csoda, egy Jagdpanzer 38 Hetzer páncélvadász is. Ezt a működőképes replikát is szovjet alvázra építette fel a csapatával?

Igen. Ennek alapja egy TDT-55/A szovjet erdészeti traktor, ami nagyon hasonlít az eredeti Hetzer futóművére. Az, hogy ez a jármű is úgynevezett polgári célú átalakításon esett át, tehát hatástalanítva van, a vezetési élményből semmit nem vesz el, mert a kezelő szerveket, erőátviteli berendezéseket az eljárás nem érintette. De nemcsak replikáim vannak, hanem eredeti, működőképes harcjárműveim is mind a II. világháború, mind a hidegháború korszakából. Van Stoewer R200 német tisztek által használt terepjáró, Pak-40 páncéltörő ágyú, a Vörös Hadsereg oldaláról SU-76M rohamlöveg, T-34/76 közepes harckocsi, BM-13 „Katyusa” rakétavető, BA-64 felderítő jármű, illetve a hidegháború idejéből a korábban már említett T-72 tankon kívül T-79 harckocsi, VT-55 harckocsi-mentő és négy darab MTLBU többcélú lánctalpas is.

A családját hogyan tudta meggyőzni, hogy a harckocsigyártás, a páncélosok vásárlása jó ötlet?

IMG 20210619 141419

Fotó: Jamrik Levente / Index

Attól fogva, hogy a T-55 alvázával már […]

A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!

Forrás:
https://index.hu/kultur/2021/08/23/szeretne-tigrissel-aludni-tankot-vezetni-szomszedjat-leloni-itt-a-lehetoseg-/

*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!

Hirdetés

Lehet, hogy érdekel...

Ebben nincsen semmi flanc, csak három akkord, vidámság és lendület

Ebben nincsen semmi flanc, csak három akkord, vidámság és lendület

Elkészült legújabb klipjével az egri punk-rock banda, a The Wallkids. A Hiába futsz! című dal vizuális …