A róka meg a sajt
Amikor 1962-ben megkérték Charles de Gaulle tábornokot, foglalja össze köztársasági elnöki küldetésének viszontagságait, akkor a francia államfő enervált hangon csak annyit kérdezett vissza:
Vajon hogy lehet egy olyan országot kormányozni, ahol 246 fajta sajt van?
Bár a politikus bonmot-ja messze járt a hivatalosan elismert nyolc francia sajtkategória alá tartozó 1346 típus számától, az elnök információhiányát és zavarát jól érzékelteti Franciaország körforgalmainak száma is. Míg a közterület teoretikusai, főleg Eric Alonzo építész-szakíró húszezer franciaországi forgalomszabályzóról tud, addig a nyílt adatokkal rendelkező közútkezelő már 65 127 közlekedési szigetről adott hírt – még 2018-ban.

12
Ez a már akkor világrekordnak számító darabszám azóta csak tovább növekedett.
„A körforgalom francia szenvedély” – hangoztatja sokszor a francia média az ország történelmére hivatkozva. A Brut című napilap szerint a körforgalom ízig-vérig párizsi találmány.
- Eugène Hennaf építész forradalmi ötleteként 1906-ban alakították ki először a 12 sugárút forgalmát elvezető párizsi Diadalív és csillagot formáló környezete, a Place de l’Étoile körül.
Amikor az ország kommunikál, akkor mindig ennek az emlékműnek az árnyékában gyűlik össze az istenadta nép. Ezen a téren gyászolták Bonaparte Napóleon császárt (1840), Victor Hugo regényírót (1855), a Léon Gambetta belügyminiszter szívét tartalmazó kőurnát (1920), illetve Philippe Leclerc tábornokot (1947).
Egy véget nem érő parádénak köszönhetően szintén itt ünnepelték a nagy háború győztes katonáit (1919), a hazatért Charles de Gaulle tábornokot (1944), sőt az 1998-as labdarúgó-világbajnokság „fekete-fehérjét” is.
A világ első körforgalma persze látta a francia főváros könnyeit is. Így a kozákok (1814), a porosz csapatok (1871) és a Wehrmacht (1940) felvonulásait, de szintén ez a konstrukció és körforgalma szembesült legelőször a sárgamellényesek dühével is 2018. december 1-jén.
Bár a sárgamellényesek eredetileg a magas üzemanyagárak, a minimálbér megemelése, az év végi bónusz és túlórák adómentességének visszaállítása miatt kezdtek el tüntetni, a mozgósítási helyük mindig valamelyik körforgalom volt. Ez tudatos döntés volt részükről.
Diadalív és az ufó
A Diadalív és Place de l’Étoile mintája alapján ugyanis a franciák úgy vélekednek, hogy nem elég az infrastruktúrát kiépíteni, szépíteni is kell azt, olykor műalkotási szintig.
Ennek tükrében nem meglepő, hogy minden negyedik körforgalom a helyi identitást fejezi ki, legyen az a település múltja, ipara vagy turisztikai jellege.
Az elképesztő kivitelezési költségek miatt persze nem csoda, hogy ezeknek az útkereszteződéseknek a középső szigete nagyon ellentmondásos, és rendszeresen céltáblája a tüntetőknek.
A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!
*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!