Egy slank, hatalmas szemekkel pislogó, fekete macska az egyetlen kapaszkodónk az Áradás (Flow) című animációs filmben, amely egy egészen különleges, posztapokaliptikus világba kalauzol el bennünket 85 perc erejéig. Lettország Oscar-nevezettjéről van szó, amely a díjátadón két kategóriában is esélyes, de az Áradás megkerülhetetlenségét az is erősen fogó ceruzával aláhúzza, hogy a világpremierje a Cannes-i Nemzetközi Filmfesztivál Un Certain Regard versenyszekciójában volt, és azóta bárhol vászonra kerül, nem csak a nézők, hanem a kritikusok is körbetapsolják. Teszik mindezt teljes joggal.

Manapság egy picit túlságosan is hozzá vagyunk szokva, legfőképp a Disney-animációknak hála, hogy az állatokról szóló filmekben a szereplők táncolnak, beszélnek, viccelődnek, rosszabb esetben énekelnek, akár rappelnek is. Az Áradás ennek a bugyuta, 6 éveseket célzó irányzatnak mutat egy hatalmas fityiszt azzal, hogy a lehető legkomolyabb tálalást kapta az író-rendező Gints Zilbalodistól, és írótársától, Matiss Kazától, akik – bár mágikus elemeket pakoltak a filmjükbe, mindenféle párbeszéd nélkül rakták le elénk a mozivászonra a végeredményt.
Az, hogy a készítők mennyire imádhatják a valóságban az állatokat, önmagáért beszél. A főszereplő macska már-már hátborzongatóan valósághűen viselkedik. Halat lop a kutyáktól, kicselezi őket, majd egy gazdátlanul álldogáló családi ház felső ablakán bemászva, a napra fekszik, hogy a puha ágyon aludjon. Aztán felkel, kinyújtózik, ásítozik, mielőtt kénytelen-kelletlen nagy útra indul. Az Áradás címe egészen beszédes, a filmben a világvégét egy bibliai méreteket öltő özönvíz okozta, amely újfent támadásba lendül. Emiatt a fekete cicának menedékre kell találnia, mielőtt a hatalmas hullámok a vesztét okoznák.
Akinek van macskája, jól tudja, hogy néha mennyire nehéz életben tartani ezeket a kis dögöket. Esnek-kelnek, nem vigyáznak magukra, az a mondás sem véletlen, hogy egy cicának kilenc élete van. Az Áradásban, bár kevés ideig tartunk a főszereplővel, legalább tízszer harap kis híján fűbe a magányos fekete cica. És még csak az sem húzza ki teljesen a slamasztikából, hogy egy, az útjába úszkáló ladikon barátokra lel: egy labrador, egy lemúr, egy vízidisznó, és egy kígyászkeselyű társaságában.
Annak ellenére, hogy szavakkal nem szólnak egymáshoz az állatok, akik tulajdonképpen Noé nélkül alkotják meg a saját mini-bárkájukat a túlélésük érdekében, nonverbálisan mégiscsak erősen kapcsolódnak egymáshoz.
Néha viszályaik vannak, máskor megmentik a másik életét, és általuk a film alkotói olyan univerzális témákról beszélnek, amelyek bennünket, a vászon előtt ülő embereket is mozgatnak. A macska megtanulja, hogy barátok nélkül nehéz a túlélés, a kutya épp ellenkezőleg, a falkájától egy kicsit elszakadva végre kockázatot vállal, na és a lemúr a saját kárán okulva jön rá, hogy eddig túlságosan kapaszkodott a múltba. Míg a madár? Nos, az ő sztorija az, ami különösképpen varázslatos módon ér véget, és nehéz is bármi konkrétat mondani róla, anélkül, hogy őrült teóriákba bocsátkoznánk.
[…]
A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!
*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!