2021. március 5., péntekMa Adorján napja van. Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 366,00 Ft | USD: 307,00 Ft | CHF: 330,00 Ft
2021.03.05. Adorján Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 366,00 Ft | USD: 307,00 Ft | CHF: 330,00 Ft
Kezdőlap / Kultúra / Külföldön milliók kedvelik a magyar dalszerzőt, itthon alig ismerik

Hirdetés

Külföldön milliók kedvelik a magyar dalszerzőt, itthon alig ismerik

Flux Pavilion világhírű elektronikus dance- és dubstep-DJ az Egyesült Királyságból. A welovebudapest szerint műfajában Magyarországon is ő a kedvenc. Hogy lesz egy százmilliós letöltéseket produkáló sztár dalszerzője, sőt, énekese egy budapesti zenész? – kérdem a velem szemben ülő fiatal lánytól, akinek ez történetesen sikerült. 

A brit publisherem (zeneműkiadó) megkérdezte, van-e egy letisztultabb, balladisztikusabb hangvételű dalom, valami lassabb zene, amit szétküldhetnének, mert ez jó alap a DJ-k számára, hogy remixeljék vagy feldolgozzák. Még egyetemista koromban írtam ezt a dalt, gondoltam, próbáljuk meg. Nagy csend, egy ideig semmi, aztán pár hónapra rá jött az e-mail, hogy Flux Pavilion imádja a dalt 

– mesél eddigi leglátványosabb dalszerzői sikere előzményeiről Kozma Kata.

Megeshet, hogy az angol nyelvben kevésbé járatos olvasók szótár után nyúlnak az első két mondat után, de ennek az az oka, hogy az angol a műfaj munkanyelve, Kata ezt tanulta, ezen dolgozik. Amikor másról beszél, gyorsan kiderül, hogy az anyanyelve mégis a magyar.

Hirdetés

Tehát ők szétküldik a demót a DJ-knek, producereknek, és ha valamelyiküknek tetszik, elkérik az éneksávot, és valamit kezdenek vele. Flux áthangszerelte a dalomat, csak az akkordokat, a szöveget és az éneket tartotta meg. Eredetileg ezt sem én énekeltem volna, hiszen dalszerző-producerként dolgozom, hangszerelek, zenét írok. Ők viszont ragaszkodtak az én hangomhoz, és azt gondoltam, végül is Flux elég király, csak tudja, mit csinál. Nagyon szeretek énekelni is, de nem akarok énekesnőként dolgozni

– mesél tovább világhírűvé vált szerzeményéről, amivel nem tudta megúszni, hogy világszerte több millióan megtudják, milyen jó lenne énekesnek is.

Nem tart a nyilvános szerepléstől, nincs önbizalomhiánya, egyszerűen szívesebben dolgozik a kulisszák mögött. Itt viszont jól jön egy hangosabb siker, ami új felkéréseket hoz a nemzetközi piacon

Egy ilyen siker sok sajtómegjelenéssel jár, és meghívásokkal újabb songwriting campekbe. Szerzőként ismertebbé vált a nevem, jönnek az üzenetek, amikre vártam. Eddig is sokat dolgoztam külföldön, főleg campeken keresztül, a kiadóm is külföldi, és ez meggyorsítja a folyamatot – sorolja a nemzetközi siker hasznos következményeit.

Közben óvatosan érdeklődöm a songwriter camp felől. Nem tudom, pontosan mi lehet, felrémlik előttem egy hangos cserkésztábor, ahol jó a kaja, és nem kell furfangos csomókat tanulni. Kedvesen megnyugtat, jófelé tapogatózom. Ezek valóban dalzeneszerző táborok, a járvány előtt fizikai jelenléttel, de van virtuális „camp” is, és nyomkövetés helyett számokat írnak.

A 90-es években kezdődtek ezek a campek, és fokozatosan a svédeknél alakult ki az egyik legfontosabb központ, aminek egyik kiemelkedő alakja Max Martin, aki olyan előadóknak írt dalokat, mint az Abba, a Spice Girls, Katy Perry – egészíti ki hiányos ismereteimet. 

Martin már rég Los Angelesben él, és nagyjából ő mozgatja a popipart. Annak idején neki is feltűnt Svédországban, hogy hosszúak a telek, olyankor nagy a hideg, sötét is van, mi marad? Írjunk egész nap számokat.

Tehát a svédek korán elkezdték szervezni ezeket a táborokat, iszonyatos sikerrel. Ma már az ország bevételeinek jelentős százaléka a dalszerzésből származik. Gyorsan átvették az amerikaiak, és Európában is sokfelé működik ez a rendkívül hatékony rendszer. Nyilván az, mert amikor 12–15 órára összezárnak egy csomó vadidegent, akik mind zenészek, óhatatlanul is dalt kezdenek írni.

Kata-Kozma-Press5

Fotó: Kozma Kata

Mivel Katát meghívták már Hajós András Dalfutár című produkciójába is, ahol szintén hasonló ötletről van szó, kézenfekvő a párhuzam. Szerinte is, de természetesen a profi táborokban sokkal pörgősebb a ritmus.

Azt mondja, a világ minden pontjáról hívják a résztvevőket, mindenkit odaröptetnek, kapnak szállást, kaját, jól tartják őket. Minden szobában van egy producer, dalszerző, szövegíró, optimális esetben egy hangszeres és egy énekes. Össze vannak zárva egymással, naponta más csapattal. Így nem ragadnak bele egy stílusba: az első nap mondjuk a

DAVID GUETTA-TEAM KERES DALOKAT, ÉS POP-ROCK VAGY DANCE-POP STÍLUSÚ SZÁMOT KÉRNEK. A MÁSIK NAP DEMI LOVATO SZÁMÁRA ÍRNaK BALLADÁT,

olyan csapattal, amelynek tagjai abban a legerősebbek. Alapvetően demók készülnek, de olyan minőségben, hogy már csak kicsit kell keverni rajtuk. Ezeket pitchelik az artistoknak, elküldik a különböző labeleknek és publishereknek.

A labelek a…?

Lemezkiadók.

Amikor Kata épp nem táborozik, és egy konkrét előadónak ír dalt, legszívesebben órákig beszélget az illetővel. Szerinte ez a legjobb módszer, így jön létre valódi kapcsolat az előadó és a szöveg között, az énekes bele tud mászni a dalba, az övé lesz. Sajnos erre legtöbbször nincs idő.

Kijön egy trend, és egy héten belül mindenkinek lesz egy olyan száma. Konkrétan az épp aktuális hírek mondatait használják fel a szövegekben. Iszonyatosan pörög minden a neten.

Minden a bevételről, az instant sikerről szól. A számok is egy kaptafára készülnek. Ma is vannak Billy Joelek, ma is van Stevie Wonder, valahol bujkálhat egy Prince is, de hogy kerülhetnének elő? Oké, óriási a robbanás, ott az Insta, fel tudod tenni magad, de hogy jutsz el a tömegekhez? Ma is köztünk lehetnek a legendák, de nem mutatja őket a rendszer. A pénz diktál.

Saját kedvenc stílusát úgy írja le, hogy:

AZ INDIE POP ÉS EGY KICSI GOSPEL TALÁLKOZIK AZ ELEKTRONIKUS ZENÉVEL.

Amikor magának ír, személyes élménye válik dalszöveggé, akkor egy kicsit nyers, az átlagnál merészebb szövegek születnek, olyan szavakkal és képekkel, amiket nem használnak a standard popban, mégis működnek.

Azt mondja, a saját dalaiban beszélget. Lehet, hogy magával, mert olyan, mintha naplót írna.

Mivel popműfajról van szó, nála is gyakori téma a szerelem, bár, mint mondja, ez minden zene legközérthetőbb témája. Példaként megemlíti Stravinskyt, és szinte bármelyik nagy klasszikus zeneszerzőt. Az operáknál még szöveg is van hozzá – mutat rá a téma […]

A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!

Forrás:
https://index.hu/kultur/zene/2021/02/19/tobb-mint-egymillioan-toltottek-le-kozma-kata-es-a-brit-vilagsztar-flux-pavillon-kozos-dalat./

*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!

Hirdetés

Lehet, hogy érdekel...

Egy családanya végigkövette a kokain útját

Egy családanya végigkövette a kokain útját

A globális alvilág úgy van jelen az életben, akár egy párhuzamos valóság. Megbújik mindenhol, de …