2021. január 22., péntekMa Vince napja van. Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 357,00 Ft | USD: 294,00 Ft | CHF: 331,00 Ft
2021.01.22. Vince Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 357,00 Ft | USD: 294,00 Ft | CHF: 331,00 Ft
Kezdőlap / Kultúra / Komáromba költöznek Donatello és Michelangelo szobrai

Hirdetés

Komáromba költöznek Donatello és Michelangelo szobrai

Valóban lehet egy másolat eredeti. Ilyenek például a híres képhamisítók művei, melyekre ma már nagyon drágán lehet licitálni. Ha pedig egy zseniális szoborról száz éve készült másolatról van szó, amely milliméteres pontossággal, kiváló anyagok felhasználásával, itáliai gipszöntő mesterek műhelyében készült, akkor az a tárgy saját jogon válik értékké, ilyen értelemben eredetivé.

Az csak hab a tortán, ha száz éve magyar megrendelésre azt a Bartolomeo Colleoni lovas szobrot öntötték ki gipszből, nyolc méter magas talapzatával együtt, amelynek eredetije a XV. század óta hirdeti Velencében Verocchio mester bronzöntői és művészi képességeit.

2021 nyarától néhány hasonló méretű csodát, és több száz kisebb, de művészileg és művészettörténeti szempontból legalább ilyen jelentős antik és reneszánsz műalkotás gipszmásolatát is megnézhetnek a komáromi Csillagerődben.

Hirdetés

A munka a Városliget megújítását szolgáló Liget Budapest Projekt csatolt részeként valósulhatott meg. Lényegében az tette lehetővé a romos komáromi Csillagerőd magas színvonalú felújítását, hogy 

Baán László igazgató helyet keresett a Szépművészeti Múzeum antik és reneszánsz műalkotásokról készült gipszmásolat-gyűjteményének bemutatására.

A többségükben száz évnél is idősebb műtárgykópiák egy részét korábban a Szépművészeti Román Csarnokában állították ki, de sok közülük különféle raktárakban porosodott.

A pechesebb másolatokról időnként az eső mosta le a port, ami nem használ kifejezetten ezeknek a tárgyaknak.

Az erőd

Az évtizedeken át elhanyagolt komáromi Csillagerőd műemléki igényű felújítását, illetve azt a feladatot, hogy a jövőben korszerű múzeumi és közösségi térként funkcionálhasson az épületegyüttes, Mányi István Ybl Miklós-díjas építész oldotta meg.

 Ez a terület már az ókorban is fontos átkelőhelynek számított, mivel itt a Duna mindkét partja sík. A XIX. században már öt erődből álló rendszer védte a stratégiai szempontból fontos helyet.

– kezdte a rómaiaknál Mányi István, mielőtt körbevitt volna minket az épületen.


Mányi István


23

Mányi IstvánGaléria: Komáromba költöznek Verocchio, Donatello és Michelangelo szobrai(Fotó: Czerkl Gábor / Index)

Az építész ezután Klapka György negyvennyolcas honvédtábornok komáromi helytállásával indokolta az osztrákok 1850-es döntését, miszerint megerősítik az erődrendszert, nehogy a rebellis magyarok újra elfoglalják.

Meg is erősítették alaposan, de mire húsz esztendő alatt elkészültek a munkálatokkal, haditechnikai szempontból tökéletesen elavult a katonai létesítmény.

Pedig munka és anyag volt benne bőven. Az erődöt vizesárkok védték, illetve földből is emeltek köré töltéseket, ahonnan a puskával lőhették volna az ellent. A tetejét három méter vastag földtakarás védte az ágyúgolyók és bombák ellen.

Mivel ágyúkkal soha nem támadták őket, a vaskos falaknak csak a viharos történelmi eseményekkel és a természet erejével kellett megküzdeniük. Ez elég jól sikerült, a hatvancentis téglaboltozatok és a tömör mészkőből készült nyílászáró keretek és lábazatok derekasan állták a sarat.

A Csillagerőd kezdetben helyőrségi laktanyaként szolgált, a két világháború között a Magyar Királyi Honvédség használta.

Később menekült lengyel katonatiszteket szállásoltak ide, majd internálótáborrá alakult. Később felvidékről kitoloncolt magyar családok éltek falai között, majd a Vörös Hadsereg használta hadianyagraktárnak.

Hanyatló korszakában zöldséget tároltak a falak között. Végül káposztasavanyító üzem lett, majd üresen romladozott tovább az egykori erőd.

 Amikor 2016-ban először jártam itt, akácerdőt találtam az épület tetején. Eredetileg őrölt kőporos, bitumenes aszfaltszerű szigetelés volt rajta, amit a fák gyökerei átfúrtak. Úgy átázott az egész, mint egy szivacs.

– folytatja az építész.

A hatalmas szobormásolatok kiállítására is alkalmas csarnokot a honvédek egykori gyakorlótere helyén építették fel. Mivel az erőd téglából és kőből készült, az új részeknél a hagyományos anyagoktól elkülönülő, de hozzájuk stílusában mégis szervesen illeszkedő betont alkalmaztak.

Az új központi csarnok padlóját négy méterrel az eredeti szint alá süllyesztették. A körbejárható külső részből a belső terem felé kialakított „negatív erkélyről” látható a lóháton feszítő zsoldosvezérek arca is.

Az üvegfalú lift emelkedése közben folyamatosan változó perspektívából figyelhetőek meg a reneszánsz mesterek alkotásai.

A csarnok nagy részét üvegfelületek határolják. Ha a belső teret kivilágítják, a Duna partján este elsuhanó vonatok ablakából meghökkentő látvány tárul az utasok szeme elé.

Az erőd dongaboltozatos termeiben, amelyeket egy eredeti formájában megőrzött folyosón lehet körbejárni, kaptak helyet az antik és a reneszánsz kópiák. A csarnok és a huszonhét kisebb terem mintegy 2500 négyzetméternyi kiállítási teret jelent.

<a href="//galeria.index.hu/kult/2020/12/30/komaromba_koltoznek_verocchio_donatello_es_michelangelo_szobrai/" class="image-link" […]

A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!

Forrás:
https://index.hu/kultur/2021/01/02/komaromba_koltoznek_verocchio_donatello_es_michelangelo_szobrai/

*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!

Hirdetés

Lehet, hogy érdekel...

Meghalt Nathalie Delon

Meghalt Nathalie Delon

Meghalt Nathalie Delon francia színésznő-filmrendező, aki Jean-Pierre Melville A szamuráj című filmjében 1967-ben játszott együtt …