2024. október 13., vasárnapMa Kálmán napja van. Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 400,00 Ft | USD: 366,00 Ft | CHF: 427,00 Ft
2024.10.13. Kálmán Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 400,00 Ft | USD: 366,00 Ft | CHF: 427,00 Ft
Kezdőlap / Kultúra / Jóérzésű ember korábban nem is ment arra szívesen, ma mindenki odajár

Hirdetés

Jóérzésű ember korábban nem is ment arra szívesen, ma mindenki odajár

Ahogy kilépünk Kaposvár belvárosából, máris kültelki hangulatú bevásárlóközpontokba ütközünk. A somogyi megyeszékhely korábbi szűkös átmenőútja és vásártere különös átalakuláson esett át az elmúlt három évtizedben.

„25 éve nyílt meg az »álomáruház«: jubileumot ünnepelt a kaposvári Tesco” – adta hírül tavaly a város közéleti hírportálja, majd így folytatta a múltidézést: „450-en közel másfél hónapon keresztül töltötték fel az üzletet a nyitónapra, amelyet hatalmas érdeklődés övezett, tömött sorokban álltak a vásárlók a bejárat előtt”. Az álomáruház megnyitása nemcsak a város kereskedelmi életének fellendülésében és a foglalkoztatási problémák enyhítésében volt hivatott fontos szerepet játszani, hanem a belváros közvetlen szomszédságában elterülő „elszlömösödött” rész teljes átalakulására is katalizátorként hatott.

kaposvar-berzsenyi-u-155-ga

Fotó: Gulyás Attila

Fehér-kék dobozépület

A budapesti két áruháza után Kaposváron kezdte országos terjeszkedését a brit áruházlánc, amely a következő évtizedben meghatározó látványeleme lett a hazai kisvárosok többségének: a közepesebb méretű településekbe befutó autóutak mentén, a városhatáron felhúzott egységes, fehér-kék dobozépületek ambivalens szimbólumokká váltak. Kaposváron azonban jóformán a városszövetbe, a belváros szoros szomszédságába került a Tesco áruház, amely ugyan nem az első fecske volt a környéken, hiszen egy évvel az ünnepélyes megnyitó előtt, 1997-ben adták itt át a McDonald’s gyorséttermet, de ekkor a városvezetés már a térség újragondolásán dolgozott, középpontjában az első dobozépület-áruházzal.

Hirdetés

A mai somogyi megyeszékhely a XIX. század első felében kiadott térképeken még jóformán alig tűnt ki környezetéből. Az akkori szerény mezővárost egy kelet–nyugati irányú főutca tengelye és az abból kiágazó négy-öt észak–déli további utcácska alkotta. A város történetének kezdete a XIII. századra, a nevét adó vár felépítéséhez vezethető vissza, ekkor készült el a Kapos folyó mentén épített, eredetileg négyzetes alakú erődítmény, amelyet árok és sánc vett körül. A térséget már korábban is lakhatták, hiszen a Kapos (latinul: Copus) név szerepelt az I. István által feltételezhetően 1009-ben kiadott pécsi püspöki alapítólevélben.

Nem sokkal később bencés monostort alapítottak, amelynek műemlékké nyilvánított romjai a mai város keleti részében találhatók.

A XIII. században emelt várat később bástyával bővítették, de a térség védelmét nemcsak ez az erődítmény, hanem a nehezen járható mocsaras, lápos vidék is jól szolgálta. A törökökkel vívott harcok idején a vár sokáig védelmet, menedéket nyújtott a környék lakói számára, de 1555-ben a hódító seregek mégis bevették. Kaposvár néhány évvel később ugyan mezővárosi jogot kapott, de a török uralom alól csak 1686-ban szabadult. A vár ekkorra már lényegében teljesen romossá vált, de még így is 1702-ig állt, amikor Habsburg Lipót német-római császár és magyar király leromboltatta.

Kaposvár vára

Kaposvár vára

Fotó: Wikipédia

A török hódoltság után romokban heverő város 1690-től az Esterházy család birtokába került, és innentől kezdődött el újjáépítése. A XVIII. században a város alapjait a korábbihoz képest északabbra, magasabbra helyezték, a kiépülő főutca házaihoz mind hosszanti telkek csatlakoztak. A telkek mögött, szintén az északi oldalon terült el az Esterházy család uradalma, amit az ekkori feljegyzések és térképek granáriumföldként (granárium magtárat jelent) jelöltek.

A polgárosodás útján

Kaposvár lendületes fejlődését a XIX. század második felének iparosodása és a vasútvonalak kiépítése indította el. Míg a század első éveiben nagyjából háromezren lakták a települést, addig az 1920-ban felvett népszámlálási adatok már közel 30 ezer lakosról szólnak. Az iparvállalatok – köztük a legjelentősebb az 1894-ben megépült cukorgyár – és a Fiuméig, ezáltal a tengeri kikötőig közvetlen szállítást biztosító vasútvonal megjelenésével a város felvirágzásnak indult. Kialakult a mai belváros, és új városházát, oktatási, kulturális és egyházi épületeket emeltek a somogyi megyeszékhelyen, amely egyértelműen megindult a polgárosodás útján.

A várost eleinte csak vasúton és szerényebb szekérutakon lehetett elérni. Az első jelentősebb útépítések csak az 1930-as években kezdődtek, ekkor még csak dél irányába, Szigetvár felé. A mai 67-es út északi, Balatonlelléig futó szakaszát 1959-ben építették meg, az útvonal pedig közvetlenül a belváros mellett, az úgynevezett Szokolaberek mentén haladt keresztül Kaposváron, majd a vasutat és a Kapos folyót híddal átívelve csatlakozott a már korábban elkészült déli útvonalhoz.

A kiépülő főút északi részén később nagypaneles tömbházak és lakótelepek jöttek létre,

a belváros melletti útszakaszt, a Berzsenyi utcát azonban még vegyes minőségű, egyszintes házak szegélyezték. A folyópart mentén, a Szokolaberekben korábban, még 1935 nyarán alakítottak ki vásárteret, ami megalapozta a mostani kereskedelmi központok megjelenését is.

Ma reggel Sipos Kálmán városi gazdasági tanácsos Lehotzky Brúnó dr. polgármester és a kaposvári állatorvosi kar jelenlétében megnyitotta az új vásárteret. A kegyúri terhek átvállalása fejében kapott 44 holdas Szokolaberekre nem lehet ráismerni. Ebből a 44 holdból 11 holdat foglal el a vásártér, amelyről azt hitték, hogy költséges feltöltés nélkül sohasem lesz használható, s az első alkalommal esős időben már bebizonyosodott ennek az ellenkezője. Ugyanis az új vásártérnek kitűnően kötött talaja, amelyből mintegy 4 hold a füves rész, kiállotta a mai esőt, de kiáll még nagyobb esőt is anélkül, hogy bokáig érő sár lenne. Egyébként is a város Dombóváron kapott a Mávtól 100 vagon salakot ingyen, amelyért csak a szállítási költséget kell megfizetni. Ebből a 100 vagon salakból a füves részig feltöltik még ebben a hónapban a vásárteret úgy, hogy a jövő hónapi vásárra már kifogástalan lesz a talaj. (Somogyi Ujsag, 1935. július 4.)

A Szokolaberek azonban az évtizedek folyamán nem tudott megfelelően fejlődni, megmaradt egyfajta rendezetlen, kevésbé vonzó, részben ipari területnek közvetlenül a belváros szomszédságában, mindeközben lassacskán körbeölelte a város formálódó szövete. A terület ugyanakkor ténylegesen is városkapuként szolgált, ahogy arról 20. század első felében, a Nostra gabonatárház telepítését előkészítő földmunkák során fellelt leletek is tanúskodnak, hiszen az itt talált kőmaradványokat a középkori városkapuként azonosították a szakemberek. Az akkor előkerült kövek azonban hamar ismét a föld alá, illetve az 1930-as években eredeti helyükről távolabb kerültek, így nem sok emlék maradt meg a mai központtól nyugatra elterülő valaha volt várról.

kaposvar-corso-144-ga

Fotó: Gulyás Attila

A XIX. század végének polgárosodása hívta életre a Kaposvári Városszépítő Egyesületet, amely a második világháborút követő évtizedek kényszerű leállása után 1979-ben éledt újjá. Kezdeményezésükre 1994-ben emeltek emléktáblát a korabeli városkapu helyén, amely azután az ezredfordulón átkerült az akkor épült […]

A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!

Forrás:
https://index.hu/kultur/jardasziget/2024/09/29/kaposvar-bevasarlokozpont-epiteszforum/

*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!

Hirdetés

Lehet, hogy érdekel...

Azt hitte, megátkozták, Belső-Ázsiáig meg sem állt, hogy gyógyuljon

Különös hangulatú dokumentumfilm kerül a mozikba. A címe: A legbelsőbb Ázsia – Magyarok nyomában Mongolországban. Rendezője Füredi Zoltán kulturális …