Különös mikrovilágba csöppen az, aki betér a XI. kerületi Bartók Béla úton a Faur Zsófi Galériába. A falakon rajzok, mintha csak egy könyv illusztrációi között sétálnánk, vagy később megvalósítandó alkotások vázlatait látnánk. Miért épp a rajz lett az a kifejezési forma, ami a jelen világunkhoz a kiállítás szervezői szerint a leginkább passzol?
A XXI. században felerősödött a kortárs rajz jelentősége, mintegy a monumentalitás, a látványosság, a teátralitás ellenáramlataként: utóbbi sokszor üres, nem közvetlen személyes tapasztalatokat, élményeket, vágyakat, álmokat fogalmaz meg, inkább a külső hatásosságra törekszik. A kiállításunk pontosan az ellenkezőjét akarja bemutatni
– mondja az Indexnek Hegyi Lóránd, a vándorkiállítás kurátora, a bécsi Modern Művészeti Múzeum (Mumok) és a francia Saint Etienne-i Modern Művészetek Múzeumának volt igazgatója, a Nápolyi Művészeti Múzeum (PAN) alapítója, a nemzetközi kortárs művészet egyik legnagyobb gyűjteményével rendelkező pekingi és szingapúri Parkview Museum művészeti igazgatója, aki a megnyitóra érkezett Magyarországra.
Elbizonytalanodás
A művészettörténész szerint a kortárs művészet reagál a valós életre, a problémákra. „Rengeteg olyan elem van a XXI. században, ami sajnos arra utal, hogy az a nagy optimista fellendülés, ami a XX. század utolsó két évtizedére volt jellemző – Európa újra egyesült, leomlott a vasfüggöny, felszabadultak az országok –, mára megtorpant. A 80-as, 90-es években optimista, jövőorientált világkép bontakozott ki, ehhez képest
hogyan kezdődött a XXI. század?
Borzalmas terrorcselekménnyel, a World Trade Center lerombolásával 2001 szeptemberében, ami szinte szimbolikusan jelezte a XXI. század kezdetét.”
Hegyi Lóránd szerint a mostani, Ukrajna elleni háború is az új világrendet módosítja: ki uralja a világot? Kína, az Egyesült Államok, Oroszország? Minden az erőszakról és a nagyhatalmi vágyakról szólt.
Az emberek nagy többsége pedig ennek a szenvedő alanya. A háború, a természeti katasztrófák, a környezetszennyezés, az energiaválság elbizonytalanodáshoz vezet, kilátástalanná válik a jövő. Ekkor jön képbe a rajz, ez a kis személyes formátum, ami olyan intim, mint egy napló. „A rajz a gondolatok első lejegyzése, amikor el akarunk magyarázni valamit, akkor azt mondjuk, csinálunk egy skiccet. Ebben van a rajzművészet óriási […]
A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!
*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!