Persze a Coca-Cola Mikulása már jóval korábban, 1923-tól elkezdett megjelenni a reklámokban, Haddon Sundblom holland grafikus pedig 1931-ben megfestette a ma ismert Santát.
A Coca-Cola ezzel az egész „santázással” azt akarta elérni, hogy karácsonyi márkának pozícionálja be magát. Ami, valljuk meg, nem sikerült rosszul. Annak ellenére, hogy a mi karácsonyunkat kissé más irányba terelte a Jézuska az angyalaival, majd később a Gyegymoroz-kultusz, a Mikulásunk, mint a világon mindenhol, egyértelműen a Coca-Cola ikonográfiára épült, még a vasfüggöny mögött is.
Kapitális Mikulás
Visszatérve a ’95-ös filmre: röviden arról szólt, hogy a városba megérkező kamionkaraván jöttével a környékén kigyulladnak a karácsonyi fények, tulajdonképpen minden ház, fa, virág és utcabútor égősort kap, és ennek a lakosság nagyon örül.
Oké, ez a film történetnek nem sok, de a Coca-Cola karácsonyi atmoszférakampányolása, a vidám Santa barátságos világa újabb megvilágításba került, egészen annyira, hogy a dal és a kamionkaraván (állítólag) az Egyesült Királyságban a lakosság közel felének jelenti az ünnepi szezon kezdetét.
Branding szempontjából persze eléggé kérdéses, hogy ez a korai ASMR-megközelítés – amikor a hirdetés kizárólag a zsigeri érzékeinkre akar hatni –, hogyan építi a márkát, milyen értékeket vagy éppen ügyeket akar hozzárendelni, és hogyan teszi magát a fogyasztója számára fontossá, vagy akár nélkülözhetetlenné.
Az ismétlés nem a tudás, hanem inkább a beidegződés anyja,
és a Coca-Cola az elmúlt száz évben rengeteget ismételte ezt a szólamot, de egyáltalán nem biztos, hogy ez kulturálisan elég volt a Mikulás kapitalizálására, vagy akár kisajátítására.
Univerzális mítosz
Azt a Coca-Colánál is érzik, hogy erre a kapitalizációra sokkal kevésbé van szükségük, mint egy-egy olyan karácsonyi történetre, ahol a karácsony közösségi élményeiből fakadó értékeket építik be a márka percepciójába. Már jó ideje készülnek ilyen történetet mesélő, egy-egy főszereplőn keresztül megmutatott univerzális élmény átélésére alkalmas mítoszok.
Ilyen volt a tavalyi filmjük, amelyik egy olyan városról szólt, ahol csak Mikulások élnek. Ráadásul mindenki pont ugyanúgy néz ki, mint az eredeti, 1931-es Mikulás. Mivel mindenki Mikulás, mindenki nagyon kedves és előzékeny a másikkal.
Erre egy csomó poént felfűztek a kreatívok, és nagyon vicces végignézni, mennyi szituáció akad, amiben az átlagembert talán kevésbé kedvesnek képzeljük el. A film alatt a dal arról szól, hogy bárki lehet Mikulás – és végül kiderül, hogy valójában milyen városban járunk, ahol az emberek egy kicsit tényleg Mikulások. A történet végén azért felvillan a kamion is, amit az „igazi” Mikulás vezet, és éppen hazahozta azt a srácot, akinek a hazalátogatására a szülei nem számítottak.
Vagy itt van a két évvel ezelőtti karácsonyi film az apukáról, aki a kislánya Mikulásnak szánt levelét kézbesíti minden nehézséget legyőzve, hogy a történet végén egy fordulattal őt (és persze a nézőt) érje a legnagyobb meglepetést. És ebben a filmben is ott a kamion, amely a végén hazaviszi az apukát.
Jóval kerekebb történetek ezek a kamionkaravánnál, és többet mondanak el azokról az értékekről, amelyekről a Coca-Cola beszélni szeretne vagy beszélnie kellene. Mert valahogy nem mindig akar erről beszélni. Vagy talán nem is tud, és már azok sem értik a Coca-Cola márka lényegét, akik csinálják.
Karácsony, Mikulás, AI
Ugyanis idén azzal álltak elő, hogy újra elkészítik a Holidays are Coming filmet, de egy olyan „eredeti” csavarral, hogy az egészet AI-jal generálják. A film létre is jött, sőt a Coca-Cola bevallása szerint meg is kutatták, mielőtt kikerült, és a tesztnézők egyszerűen oda voltak tőle meg vissza.
Na ezek után a közösségi média összeomlott: a kommentelők és a tartalomkészítők egyformán kikészültek azon, amit láttak.
A film valóban eléggé rosszul néz ki. Közös nézéseket lehet belőle szervezni, hogy számba vegyük az összes hibáját. A rosszul forgó kamionkerekektől a lyukba […]
A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!
*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!