2021. december 2., csütörtökMa Melinda napja van. Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 362,00 Ft | USD: 319,00 Ft | CHF: 347,00 Ft
2021.12.02. Melinda Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 362,00 Ft | USD: 319,00 Ft | CHF: 347,00 Ft
Kezdőlap / Kultúra / Így lett Dél-Korea a modern popkultúra fellegvára

Hirdetés

Így lett Dél-Korea a modern popkultúra fellegvára

Dél-Korea régóta kultúraexport-hiányban szenvedett. Az ország hírnevét évtizedeken át a Hyundai autói és az LG mobiltelefonjai határozták meg, míg filmjeit, tévéműsorait és zenéit többnyire a hazaiak fogyasztották. K-pop sztárok, mint a Blackpink, disztópikus sorozatok, mint a Squid Game, és díjnyertes filmek, mint az Élősködők azonban szintet léptek, és legalább akkora népszerűségre tettek szert, mint a Samsung okostelefonok. 

Dél-Korea két éve sokkolta a világot az Élősködők című filmmel, amely az első idegen nyelvű moziként nyerte meg a legjobb filmért járó Oscar-díjat. Mondani sem kell, hogy a dél-koreaiaké a világ egyik legnagyobb – ha nem a legnagyobb – fiúbandája, a BTS. A Netflix az elmúlt néhány évben 80 koreai filmet és tévéműsort vett fel a kínálatába: ma a streaming platform 10 legnépszerűbb tévéműsora közül három dél-koreai produkció. Az ország megindult a popkulturális virágzás útján.

Az, hogy Dél-Korea népszerű műsorok és zenekarok otthona, önmagában még nem teszi úgynevezett puha hatalommá az ázsiai országot. Különbséget teszünk a nemzetimázs és a puha – tehát nem katonai eszközökkel kierőszakolt – hatalom között. Az utóbbi megragadja a puha erőforrások vonzerejét – a popkulturális elemeket, például filmsztárokat és popikonokat, a turisztikai látványosságokat, a külföldi tanulási programokhoz szükséges barátságos környezetet –, és új, hosszú távú változásokat „épít be” a külföldi emberek gondolkodásába (vagyis megváltoztatja az országról alkotott elképzeléseket, percepciót).

Hirdetés

A dél-koreai kormány aktívan részt vesz az ország popkultúrájnak kiépítésében,

a hírességeket például bevonják a hagyományos diplomáciai eseményekbe és kérdésekbe is. Jelenleg úgy tűnik, hogy ez a folyamat még tesztelés alatt áll, nem szervezett, hiszen véletlenszerűen hívják meg a hírességeket a jelentősebb politikai eseményekre (annak reményében, hogy megnyerik az érdeklődő külföldieket). Ahhoz azonban, hogy Dél-Korea valóban kiaknázhassa a popkultúrában rejlő politikai lehetőségeket, a kormánynak megfontoltabban kell összekapcsolnia a hírességek befolyását a konkrét külpolitikai célokkal.

Dél-Korea popkulturális szempontból időnként még mindig keresi a helyét, ugyanakkor egyre nagyobb a befolyása. Az ország elsőszámú célja, hogy a populáris kultúra világvezető exportőre legyen. Szeptemberben az Oxford English Dictionary 26 új koreai eredetű szót adott hozzá a listához, köztük a „hallyu”-t (koreai hullám). Magyarán 26 koreai szóval gazdagodott az angol nyelv szókincse. A hallyu Dél-Korea kulturális gazdaságának nemzetközi népszerűségére/térnyerésére utal. 

Mindez nem mindenkinek nyeri el a tetszését. Észak-Korea szerint a K-pop úgy terjed, mint a rákos megbetegedés, Kína pedig több tucat K-pop rajongói fiókot felfüggesztett a közösségi médiában, mondván, hogy „egészségtelen” a viselkedésük. 

A K-pop, a puha hatalom mozgatórugója

A popkulturális siker egyik kulcsa, hogy

a koreai szórakoztatóipari cégek gyakran közös tőről fakadnak,

vagyis kiterjednek a zene-, videó-, és a filmgyártásra, valamint a PR-ra is. A lemezkiadók anélkül tudnak egyszerre megjelentetni filmeket, zenei videókat és élő színpadi produkciókat, hogy hosszadalmas tárgyalásokat kellene lebonyolítaniuk különböző cégek között. 

A K-pop addiktív dallamokból, precíz koreográfiákból, valamint dekoratív és jóvágású (legtöbbször) dél-koreai előadókból összegyúrt tökéletes produkció. A K-pop gyökerei évtizedekkel ezelőttre nyúlnak vissza, de ez a zsáner az elmúlt 10 évben futott fel igazán. A koreai popzene a Wonder Girls 2009-es Nobody című slágere óta döbbenetes, multimilliárd dolláros iparággá nőtte ki magát.

BTS zenekar 2020-as American Music Awarsd-on

BTS zenekar 2020-as American Music Awarsd-on

Fotó: Big Hit Entertainment / Ama2020 / Getty Images Hungary

A fejlődés a K-pop rendszerben eleinte azt jelentette, hogy popzenészeket kellett toborozni, évekig zeneileg képezni, táncolni tanítani, menedzselni, majd eladhatóvá tenni őket. Ma a K-pop programok már a gyerekek 10-12 éves korától elkezdődnek. A tehetséges fiatalokat meghallgatásokon válogatják össze a stúdiók. A gyerekek speciális iskolákba járnak, ahol ének- és táncórákat vesznek. Megtanulják, hogyan alakítsák a nyilvános megjelenésüket, és felkészülnek a popsztár életre. Hétvégente zenés műsorokon, valamint csoportos fellépéseken vesznek részt. Ezekkel az előadásokkal a szerencsés gyerekek már a hivatalos debütálásuk előtt rajongókat szerezhetnek. 

Ha már elég idősek – és valóban a szerencsés néhány kiválasztott közé tartoznak –, a stúdiók formációkba rakják őket, együttesek alakulnak, de akár szólóművészként is elindíthatják a karrierjüket. Amint tökéletesre csiszolták a formációkat, a stúdiók popdalokat írnak nekik, majd elkezdik reklámozni őket. 

A dél-koreai zenei stúdiók egymaguk felelősek a K-pop, mint műfaj globális imázsának kialakításáért. Az iparág ugyanakkor köztudottan kizsákmányoló jellegű, a munkafolyamat pedig annyira fárasztó, hogy könnyen visszaélésszerű szituációkba torkollhat. Az előadóművészekkel már kiskamaszként hosszútávú szerződéseket kötnek, amelyek meghatározzák nemcsak a szakmai, de a magánéletüket is. Mindezek ellenére a K-pop sztárok életére dél-koreai tizenévesek tízezrei áhítoznak.

A kemény munka azonban meghozta a gyümölcsét: a K-pop egyik generációs úttörője, az EXO fiúbanda 2011-ben debütált a televízióban. A dél-koreai és kínai srácokból álló formáció koreai és mandarin nyelven énekelt, és mindkét országban népszerűsítették dalaikat. (Ez már kapásból 1,350 milliárdos piacot jelent.) A csapat a 2018-as phjongcsangi téli olimpia záróünnepségén is színpadra lépett. (Az ünnepségen egy rapperhölgy, CL – a 2NE1 lányformáció egykori tagja – is népszerűsítette a K-popot.)

Az átütő siker nem egyik napról a másikra jött. Az ország még az EXO hódítása ellenére sem tudott betörni a nemzetközi piacra, sőt, PSY 2012-es Gangnam […]

A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!

Forrás:
https://index.hu/kultur/2021/11/09/igy-lett-del-korea-a-modern-popkultura-fellegvara/

*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!

Hirdetés

Lehet, hogy érdekel...

Négy ifjú magyar tehetség megy tovább a Virtuózok V4+ nemzetközi előválogatójába

Négy ifjú magyar tehetség megy tovább a Virtuózok V4+ nemzetközi előválogatójába

Kádár Viktória tizenkét éves, több nemzetközi zongoraversenyt megnyert már, szabadidejében táncol és négykezest játszik a testvérével. …