2021. október 26., keddMa Dömötör napja van. Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 365,00 Ft | USD: 314,00 Ft | CHF: 341,00 Ft
2021.10.26. Dömötör Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 365,00 Ft | USD: 314,00 Ft | CHF: 341,00 Ft
Kezdőlap / Kultúra / Hogyan születnek a sztárszerzők Magyarországon?

Hirdetés

Hogyan születnek a sztárszerzők Magyarországon?

Az író leül az asztalhoz az ultravékony laptopja mellé, belehörpint kapucsínójába, arcát a tenger felől érkező szél felé fordítja, aztán belekezd legújabb történetébe. Alkalmanként felhívja a szerkesztője, hogy megsürgesse az újabb (siker)sztorit, esetleg médiaszereplésre hívja egy menő showműsorba. Az amerikai mozikban vagy a romantikus Hallmark-filmekben ilyen képet festenek a regényszerzőkről, ezáltal nem csoda, hogy a legtöbb esetben a magyar olvasók is így képzelik el kedvenc alkotóik mindennapjait.

Viszont a nagy lelkesedés és az iram csak addig tart, amíg fejbe nem kólintja a szerzőket a kijózanító valóság. A szoros határidők, a szigorú szerkesztés, a többszöri átírás kényszere, a viszonylag alacsony – néhány ezres – eladott példányszámok és a meglepően alacsony – 5-8 százalék körüli – jogdíj elveszi a legtöbbjük kedvét a hivatásszerű írástól.

Jónak tekinthető a hazai átlagos színvonal

„Szeptemberben lesz tízéves az Aranymosás Irodalmi Válogató nevet viselő pályázatunk, amely az ország egyik legnagyobb műhelyének számít. A hazai szórakoztató irodalomban évente mintegy 300–400 kézirat készül el, és ezek közül legalább 150–180-at mi kapunk meg” – mondja Varga Bea író, szerkesztő és viselkedéselemző, a Könyvmolyképző Kiadó munkatársa, aki On Sai néven maga is gyakran publikál sci-fi és fantasy történeteket. Véleménye szerint az első könyvre törekvő szerzők ma már tájékozottabbak, mint korábban, hiszen szövegeiket kifejezetten azokhoz a kiadókhoz juttatják el, amelyeknek a profiljukba illik az adott történet Az is kiderült, hogy az átlagos színvonal jó, emelkedik a nyelvi szint is.

Látszik, hogy sokan tanulnak előzetesen írástechnikát, kreatív írást, vagy legalábbis rendszeresen olvasnak ilyen típusú könyveket.

Hirdetés

Meglátása szerint a mögöttes hajtóerő alapján kétféle szerző létezik. Az egyik a történetmesélő, akinek a fejében állandóan történetek zajlanak, és az életében adódó hosszabb szünet – például munkanélküliség, gyes – alatt ezeket le is írja. A másik típus a presztízsért ír, ami általában nem anyagi elismerést takar, ezek az emberek leginkább azt szeretnék, ha híressé, fontossá válhatnának.

A sztárszerzővé válás rögös útja

Napjaink sikerszerzői közé tartozó Fejős Éva valószínűleg az első csoportba tartozik.

„Számomra alapállapot, hogy mindig benne legyek egy történetben. Gimis korom óta akkor érzem jól magam, ha még egy életet élhetek. Ehhez persze mindennap írnom kell, nálam ez csak így működik, hiszen akkor válik megállíthatatlanná egy sztori, ha folyamatosan foglalkozom vele. Sokszor döcögős a kezdet, de amikor nyakig benne vagyok már az írásban, akkor hirtelen beindul. Talán ezt nevezik ihletnek” – próbálja megfejteni a szakma rejtelmeit a Nők Lapja újságírójából lett regényszerző.

Fejős Éva lépésről lépésre haladt előre a sztárszerzővé válás rögös útján. Próbálkozott kis kiadónál, majd baráti körben osztogatta kéziratait, végül 2008-ban óriási ugrást jelentett számára, amikor a profi műhelynek számító – mára megszűnt – Ulpius-ház Könyvkiadónál jelenhetett meg a Bangkok, tranzit című regénye.

Az Ulpius-ház könyvkiadó boltja Budapesten a Bajcsy-Zsilinszky úton 2015. március 18-án

Az Ulpius-ház könyvkiadó boltja Budapesten a Bajcsy-Zsilinszky úton 2015. március 18-án

Fotó: Mohai Balázs / MTI

Buktatók, kreatív önkifejezés és terápiás írás 

Lakatos Levente közel másfél évtizede a hazai szórakoztató irodalom megkerülhetetlen alakja, pedig az ő pályájában is akadt elég buktató, amikor elvileg fel kellett volna adnia. Első kötetét, a Legyél Sikeres Fiatal!-t még magánkiadásban jelentette meg 2008-ban, vagyis sok pénzt beletett, és – mint mondja – sokat el is bukott a siker ellenére. Külföldön egyébként hasonló a metódus, gyakori, hogy a szerzők magánkiadással indulnak, és ha ezzel felhívják magukra a figyelmet, akkor végül csatlakozhatnak egy nagy kiadóhoz. Magyarországon azonban nem feltétlenül ez a dicsőség útja, bár Lakatos Levente következő […]

A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!

Forrás:
https://index.hu/kultur/2021/09/18/konyvkiadas-kezirat-sztarszerzo-facebook-marketing-fejos-eva-lakatos-levente/

*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!

Hirdetés

Lehet, hogy érdekel...

A Metallica megmondja: tartsd a szemed a kígyón!

A Metallica megmondja: tartsd a szemed a kígyón!

Harminc éve jelent meg a Metallica 35 millió példányban értékesített, Grammy-díjas albuma, amelyet mindenki Black …