A szocializmust építő Szovjet-Oroszország, majd a Szovjetunió hét évtizeden át kísérletezett a megvalósíthatatlan megvalósításával: a fejlett szocializmus felépítésével. Az eredmény egy totális diktatúra lett, és ezt az utópiát temette maga alá 1991-ben az összeomló szovjet birodalom.
Lenin, Sztálin és Pinocchio
Ezt az eszmét és annak gyakorlati megvalósítását teszi nevetségessé a Sam Havadtoy, azaz Havadtőy Sámuel műveit bemutató kiállítás a Terror Háza Múzeumban, amely a Nagy bűntetthez nagy eszme kell! címet viseli. Havadtoy a pop-art mestere, aki a csipkét alkotói módszerévé tette, ezzel a technikával készítette az időszaki kiállításon is látható Lenin- és Sztálin-mellszobrokat, az ülő Pinocchiót, a megnyúlt orrával a hazugságot szimbolizáló fabábut, valamint a Lenint és II. Miklós cárt ábrázoló képeket.
A Schmidt Mária főigazgató és Fekete Rajmund kurátori munkáját dicsérő kiállítás megnyitóbeszédei közül Böszörményi-Nagy Gergelyé, a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MoMe) alapítványi elnökéé mutatott rá arra, hogy Havadtoy, bár nem is Magyarországon, hanem Londonban született 1952-ben, de annyira magyar, hogy még akkor sem tudott elszakadni Magyarországtól, amikor kifejezetten el akart. „A magyarság megélésének izolált és individualista, egyszerre töprengő és nyughatatlan módját választotta. Egyedül, távol a hazától, de mániákusan ragaszkodva a csipkéhez úgy, hogy még az alkotó legfőbb inspirálója is magyar, a vegyes technikát, a technikai sokoldalúságot tökélyre fejlesztő Moholy-Nagy László személyében.”
Világpolgár magyar lélekkel
Havadtoy persze világpolgár, és amit tud, ahogyan – saját szóhasználatával – kulturális migránsként alkot, az figyelemre méltó. Mozgékony, dinamikus, de karakteresen magyar aggyal követi le a világ mozgásait, értelmezi nekünk a korszellemet. És teszi mindezt – ami nagyon fontos – örökös derűvel, a kevésbé kalandos életúttal rendelkező honfitársak, vagyis a mi okulásunkra. A mester az életéről és a kiállítás anyagának összeállításáról is beszélt az Indexnek.
Havadtoy a megszokottól merőben eltérő életutat járt be, mert bár Londonban született, 1956-ban, négyéves korában családjával együtt „hazadisszidált” a szabadságból a diktatúrába. Logikus a csodálkozás, hogy vajon miért.
Disszidálás mindkét irányban
A magyarázat meglehetősen furcsa: ’56 nyarán a londoni magyar nagykövetségen volt egy program azzal a céllal, hogy megpróbálják hazatelepíteni a kivándorolt magyarokat. Ami, ha beválik, bizonyítaná a budapesti kommunista rendszer sikerét. Havadtoy édesapja – Sam elmondása szerint – nem volt túlzottan szorgalmas, azt is mondhatnánk, hogy lusta volt, így hát amikor a konzul elmagyarázta neki, hogy itthon minden remek, minden nagyszerű, ez a földi mennyország, ő összecsomagolt, és a család hazatelepült. Nem mondanánk, hogy egyetlenként az emigránsok közül, de hogy sok sorstársuk nem volt, az valószínű.
Úgy tűnik, elhitték a konzul meséjét, de a valóság gyorsan kijózanította a családot. Sam csak 1971 nyarán, tizenöt évvel később tudott visszamenni Londonba. Minden évben kért útlevelet, de mindig elutasították, mert benne volt a személyijében, hogy Angliában született, és a magyar mellett brit állampolgár is. Így aztán kénytelen volt disszidálni.
A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!
Forrás:
https://index.hu/kultur/2023/09/28/sam-havadtoy-kiallitas-idoszaki-terror-haza-muzeum-megnyito/
*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!