2021. október 21., csütörtökMa Orsolya napja van. Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 362,00 Ft | USD: 312,00 Ft | CHF: 337,00 Ft
2021.10.21. Orsolya Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 362,00 Ft | USD: 312,00 Ft | CHF: 337,00 Ft
Kezdőlap / Kultúra / Férfinak lenni nehezebb, mint nőnek

Hirdetés

Férfinak lenni nehezebb, mint nőnek

Enyedi Ildikó új filmjét, A feleségem történetét nem tudjuk előzetes várakozásoktól mentesen nézni, hiszen itt volt Cannes, vártuk, reménykedtünk, hogy magyar film nyer, és volt is erre esély, a francia lapok és kritikusaik az egekig magasztalták, és nem csak azért, mert nemzetközi hírű színésznőjük, a bájos szépségű Léa Seydoux volt a női főszereplő. A franciáknak amúgy is bejönnek a párkapcsolati felhőkkel színezett történetek, főleg ha szépek, márpedig A feleségem története felhős is, szép is.

Jelenet A feleségem története című filmből

Jelenet A feleségem története című filmből

Fotó: Csata Hanna

Ami rezgette a lécet, az az amerikai filmkritikusok egybehangzó kritikája volt, minek következtében a rendezőnek Cannes-ban hosszasan kellett pátyolgatnia a teljesen összeomlott holland színészt, Gijs Nabert, akit egyébként, ahogy a stáb egészét, a premierközönség állva ünnepelt. Ezenkívül ezek az értetlen angolszászok bírálták a párbeszédeket, hogy a filmben elhangzó angolság nevetséges, hogy nem így beszéltek angolul a 20-as években, de egyrészt a film párbeszédeivel (bár itthon a szinkronizált verziót láthatjuk) semmi baj, másrészt noha Füst Milán eredetijének egy része Londonban játszódik, Enyedi ezt a helyszínt Hamburgba teszi át. Tehát arról az amerikai kritikusoknak talán felszínesebb véleményük lehet, miként beszélt angolul egy francia nő és egy holland hajóskapitány Hamburgban, mert nyilván nem úgy, ahogy angol honfitársaik beszéltek Londonban.

Hirdetés

Na de nem is ez a gond. Magam is olvastam ezeket a kritikákat, melyeknek gyakorlatilag sikerült hazavágniuk a filmet, az egyik egyenest odáig ment, hogy Gijs Naberbe annyi férfiasság, meggyőző erő szorult, mint egy a nyílt tengeren felbukó faékbe. A vélemény szabad persze, de látszik, a kritikus nem olvasta Füst Milán művét, mert ha olvasta volna, tudná, értené, hogy 

távolról sem egy egyértelműen férfias, magabiztos macsóról van szó, hanem egy olyan emberről, aki hol erős, hol végtelenül gyenge, aki önnön gyengeségétől megijed, önnön kételyeibe belepusztul,

aki olykor képes támasza lenni a nőnek, olykor meg ő szorulna támaszra. Viszont folyamatosan, az őrülésig párbeszédben van önmagával.

És Gijs Naber Störrje pont ilyen. Hol férfiasan vonzó és erős, hol totálisan bizonytalan, hol ijesztő, hol rejtélyesen visszahúzódó, de semmiképp se kiszámítható, még önmaga számára sem. És mindenképpen, a kezdetektől fogva esendő. Nekem az az érzésem, ő olvasta Füst regényét a kritikussal ellentétben.

Léa Seydoux is tökéletes választás Lizzy szerepére. Franciásan frivol, életvidám, olykor spleenes és kiszámíthatatlan, bájosan kacér, de legfőképp gyermeki. Olyan gyermekire veszi Lizzyt, hogy nem tudunk haragudni rá. Emiatt a gyermekiség miatt Enyedi Lizzyje sokkal bájosabb, szimpatikusabb, mint Füsté (azaz Störré), sőt Enyedi filmjét látva még afelől is elbizonytalanodunk, ez a nő egyáltalán megcsalja-e a férjét, vagy csak nincs tisztában önnön bájosságának, viselkedésének hatásával, és nincs ellenére, ha a férfiak röpködnek körülötte. (Miközben a regényben ez az érzés az olvasóban jóval egyértelműbb, legalábbis jóval hamarabb és jóval erősebben alakul ki.)

A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!

Forrás:
https://index.hu/kultur/cinematrix/2021/10/03/lea-seydoux-enyedi-ildiko-gijs-naber-a-felesegem-tortenete/

*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!

Hirdetés

Lehet, hogy érdekel...

Hadik Andrásról készít történelmi kalandfilmet Szikora János

Hadik Andrásról készít történelmi kalandfilmet Szikora János

Hadik címmel rendez történelmi kalandfilmet Hadik Andrásról és huszárseregéről Szikora János, a székesfehérvári Vörösmarty Színház …