A „propaganda” kifejezést ma teljes egészében lefoglalja a politika, és a legsötétebb, legkegyetlenebb manipulációt kötjük hozzá. Pedig életünk számtalan területén találkozhatunk vele úgy, hogy észre sem vesszük. Jobb, ha tudatosítjuk: az agyunk harcmező, hirdetők, politikusok és nagy techcégek versenyeznek a figyelmünkért. Csak egy adat: 1986-ban napi 40 újságnyi információ ömlött ránk, ez a szám 2007-re 174-re emelkedett.
Még fel sem vetted a cipőd, máris tucatnyi módon manipulálnak. A telefonod, a gabonapelyhes dobozod, a szeretőd – mind összeesküdtek annak érdekében, hogy befolyással, önzéssel, terelgetéssel engedelmességre kényszerítsenek
– írják a Manipuláció – Ismerd fel, védd ki! című könyv szerzői, akik szerint a meggyőzés és a propaganda egyidős az emberiséggel, szerves része az életünknek. És amennyire minket akarnak befolyásolni, annyira akarjuk mi is – a hízelgés, a zsarolás és a félelemkeltés finom eszközeivel – manipulálni embertársainkat, sőt egyenesen minipropagandisták vagyunk, ha arról van szó, hogy a közösségi médiában minél szebb képet közvetítsünk magunkról.
Felismerni és elhárítani
Sőt, tovább megyünk: a könyv szerzői, Laura Dodsworth író, újságíró, fotós és Patrick Fagan viselkedéskutató is befolyásolni akarja az olvasót, hiszen nem szeretnék, ha a művük elfeledve heverne egy könyvesbolt poros sarkában, és – tehetnénk hozzá – ugyanilyen okból szeretne hatást gyakorolni a reménybeli olvasókra, vásárlókra a kiadó, a könyvkereskedő, a PR-os és a recenziót készítő újságíró is, akinek sorait a kedves olvasó éppen most olvassa.
Igaz, a szerzők hangsúlyozzák, hogy ők azért akarnak minket befolyásolni (a könyvükkel, amelyet remélhetőleg elolvasunk), hogy mi viszont ellen tudjunk állni a befolyásolásnak (azzal a tudással felvértezve, amelyet a könyvükből szerzünk).
Most pedig, hogy mindezt tisztába tettük, nézzük meg, mit javasol Laura Dodsworth és Patrick Fagan, milyen területen kell odafigyelnünk, hogy
felismerjük, figyelmen kívül hagyjuk és elhárítsuk a tudomány és a technika legújabb vívmányaival támadó manipulátorok mesterkedéseit.
Ez nem könnyű feladat a célzott reklámok korában, amikor a mesterséges intelligencia algoritmusai előbb tudják, hogy mire vágyunk, mint hogy az egyáltalán megfogalmazódott volna a gondolatainkban, és ezáltal olyan dolgokat fogunk megtenni, amelyekről azt gondoljuk, hogy a saját ötletünk.
Belesétálni a kelepcébe
Az egyes fejezetek – Álld a sarat, Szerezz immunitást, […]
A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!
*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!