Mary Ellen Mark kétségkívül az egyik legnagyobb hatású kortárs amerikai fotográfus volt, akinek munkássága jócskán megelőzte a #MeToo, és más, a nők helyzetére irányuló társadalmi mozgalmak fellendülését. Szenvedélyes megfigyelő volt, egész életét annak szentelte, hogy a fotográfia és a film eszközeivel bemutassa mások sorsát, különösen a társadalom peremére szorultak helyzetét. Ehhez azonban különösen közel kellett kerülnie alanyaihoz – akik szerencsére legtöbbször nyitottságot mutattak arra, hogy a kortárs fotótörténet részeivé váljanak.
Képei egyszerre tanúskodnak mély emberségről és a dokumentarista fotográfia erejéről: a női élethelyzeteket empátiával, előítéletek nélkül, az emberi méltóságot középpontba állítva ábrázolta. Több mint öt évtizeden keresztül járta a világot, hogy történeteken keresztül mutassa be a különböző marginalizált közösségek életét, legtöbbször női nézőpontból.
Saját válogatás
Az Egyesült Államoktól kezdve Mexikón és Indián át a Szovjetunióig, számos helyen készített dokumentarista életképeket és portrékat, amelyek egyszerre tükrözték társadalmi érzékenységét és mély emberségét.
A kiállítás anyagát élete utolsó tíz évében maga Mark válogatta össze, és az itt felvonultatott képek mindegyike fekete-fehér.
A Női sorsok című kiállítás fotókat, filmeket és szöveges anyagokat mutat be, köztük egyik legizgalmasabb anyagát, amely felvételek a nagysikerű Száll a kakukk fészkére című film forgatásán, majd az utána következő néhány hónapban készültek. A Ward 81 pszichiátriai intézet női pácienseit bemutató sorozat iskolapéldája annak, hogy a művésznő mennyire közel került alanyaihoz. (A fotográfus egy évig könyörgött az igazgatónak, hogy beköltözhessen és elvegyülhessen a páciensek között, végül egy szociológus írónővel együtt költöztek be a szomszédos szobába).

16
Az Indian Circus-sorozathoz tartozó képei a cirkusz valóságtorzító hatását mutatják be, és Teréz anya missziójáról készült fotói is a tárlat részét képezik. Érdekesség, hogy maga a friss Nobel-díjas Teréz anya adott engedélyt Marknak, hogy közel kerülhessen a nővéri körhöz, és szabadon fotózhassa őket. Ez persze annak is köszönhető, hogy női fotósként más szabályok vonatkoztak rá, mint a férfi alkotókra.
A kiállításon bemutatásra kerül a seattle-i utcagyerekek életét feldolgozó Streetwise is, amely később
Oscar-díjra jelölt dokumentumfilm alapjául szolgált,
és amelynek egyik hősét, Tinyt sok-sok évig követte kamerájával. A képanyag különlegessége, hogy […]
A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!
Forrás:
https://index.hu/kultur/2025/10/24/mary-ellen-mark-noi-sorsok-fotokiallitas-mai-mano-haz/
*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!
Hirben.hu Hírben jók vagyunk!