Most, hogy tíz, extázis miatt szalonképtelen mondatot kitöröltem, talán képes leszek némileg tárgyilagosabban megfogalmazni, miért is gondolom az év legjobb koncertjének az előadást, amit a Les Amazones d’Afrique hozott el Budapestre, a Müpába.
Annyit mindenképp érdemes tudni a zenekarról, hogy egy folyton átalakuló formációról beszélünk, ahol egyedül a „királynő”, Mamani Keita alapítótag a fix pont – a közönség őt láthatta ikonikus, piros ruhájában középen a színpadon. A formáció folyamatosan változik, mindig más énekesek és zenészek színesítik, mindössze a központi üzenet és szellemiség megmarad.
Afrikában a mai napig számtalan erőszakos cselekedetet hajtanak végre nők ellen, és egyes helyeken továbbra is fájdalmas műtéteket végeznek a nők nemi szervein, arról nem is beszélve, hogy rengeteg előjog van, ami csupán férfiak kiváltsága – akár a kora nevű hangszer használata, amin egyes helyeken tradicionálisan csak férfiak játszhattak.
A Les Amazones d’Afrique Maliban alakult még 2015-ben és az volt a céljuk, hogy zenével álljanak ki a nők mellett és biztosítsanak maguknak és gyermekeiknek is egy jobb jövőt. Összesen három lemezük jelent meg azóta és rögvest első daluk ezt a határozott üzenetet közvetítette, aminek a címe I Play the Kora (Én játszok a korán) volt.
Ennyi kell
És ezen a ponton térünk vissza a koncerthez. Négy oka van, hogy az afrikai énekesnők koncertje nem csupán érdekes és kimagasló, de az egyik legjobb, amin valaha is voltam:
- A zene elmés, intelligens. Olyan fülbemászó, befogadható köntösbe öltöztetik, ami könnyen eljut a hallgatóhoz a nyelvi korlátok ellenére is, de rétegeiben egy végletekig kidolgozott, profi kompozícióról beszélünk tele kísérleti megvalósításokkal és eredetiséggel.
- A szöveg fontos témákról szól, rövid, velős üzeneteket közvetít, de többnyire kerüli a közhelyeket. Ennek ellenére nem azt kapjuk, hogy a világ egy siralomvölgy, hanem a nehézségekkel szemben is bátorsággal és tartással kell kiállni – közben a fókusz a jövőn és a jövő nemzedékén van.
- A feminista üzenet nem szélsőségesen fogalmazódik meg, nem rasszokra vagy nemzetekre vonatkozik. Arról szól, hogy minden ember egyenlő, mindenki megérdemli az egyenlő bánásmódot, az élethez, békéhez és boldogsághoz való lehetőséget, jogot. Erre ráerősít, hogy bár az énekesek nők voltak, három férfi zenész kísérte őket, akik ugyanúgy a koncert szerves részét képezték, kaptak lehetőséget villogni, megmutatni tudásukat. Nem a nagy név és a háttérzenészek felállást láttuk, hanem egy zenekar lépett a színpadra.
- A koncert maga pedig élmény volt rengeteg interakcióval, érzelmes pillanatokkal, zenei katarzisokkal és remek előadói fogásokkal tarkítva. Nem a látványshowra helyezték a fókuszt (mindössze néhány lámpa volt megvilágításra), hanem a színpadra, az előadókra és a közönségre.
Az előadás féligmeddig offstage kezdődött. A zenészek bejöttek, elkezdték megteremteni az atmoszférát ambientekkel, furcsa madárhangokkal. Amikor kezdtünk belesimulni a zenei környezetbe, a színpadon kívülről megszólaltak az énekesnők, először Alvie Bitermo lépett ki a közönség elé. Erőteljes hangjával, az árnyékok közül sétált ki a tér közepére, miközben néha még ikonikus visításait is bemutatta, ami kicsit olyan volt, mintha a madarak közé egy hatalmas sólyom tört volna be egyik pillanatról a másikra.
A három énekesből ő volt a dáma, az őserő megtestesítője, aki rengeteg izgalmas technikát kevert,
már-már rapbe hajló, spoken words típusú énekléstől speciális sikolyain át egészen a nagyon lágy, vagy épp nagyon robusztus és mély hangjaiig. Mellette igazi ellensúly volt Fafa Ruffino, aki a klasszikus dívát vitte színre. Igazán nyugati énekstílussal, erős, magas hangokkal és jó sok hajlítással a nyolcvanas, kilencvenes évek afroamerikai sztár énekesnőit idézte meg jelenlétével. Hozzájuk érkezett a „királynő”, Mamani Keita, a formáció alapítója, aki rengeteg népi énekes hatást hozott be, ezzel egy teljesen más, harmadik színt adva a produkciónak.
Egyensúly
Olyan többször megesik, hogy három vagy négy énekes lépjen színpadra egy formációban, de az igen ritka, hogy ennyire egységes képet lássunk. Amikor ösztönös, de egymásra jól reagáló előadók ilyen egyensúlyban adnak koncertet, az mindig lehengerlő. Váltogatták dalonként a vezető szerepet, akik pedig épp csak vokáloztak az aktuális főhősnőnek, szintén remekül érezték magukat: táncoltak, mosolyogtak, a közönséget szórakoztatták. Ennek ellenére mégis képesek voltak folyamatosan kapcsolatban maradni. Nem három egymásról leszakadó egyéniség volt a színen, hanem három előadó, akik összhangban tudták megmutatni, hogy együtt és egyenként kik is ők valójában, mit képviselnek.
Nagyjából öt dal ment le és pont azon kezdtem töprengeni, hogy a Müpa nagytermében milyen furcsa is egy ilyen koncert. Hiszen annyira élettel teli zenét hallottunk, hogy kedvem támadt felállni és megmozdulni, de a kötött széksorok nem igazán kompatibilisak ehhez. De amint ez a gondolat végigfolyt az elmémen, Ruffino kisétált a színpad szélére és megkért mindenkit – dehogy kért, majdhogy parancsba adta – hogy
[…]
A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!
Forrás:
https://index.hu/kultur/2024/12/13/les-amazones-d-afrique-koncert-mupa-afrika-feminizmus/
*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!