Vannak olyan dolgok, amelyeket az amerikai filmipar jobb lenne, ha inkább a keletre bízna. Kreatív szempontból ugyanis Hollywoodban látványosan nem tudnak mit kezdeni olyan ikonikus karakterekkel, mint például a japán kultúrkörből importált, a mozivásznon először 1954-ben felbukkant Godzilla. Pedig a Legendary Pictures a Warner Brosszal karöltve vért izzadt az elmúlt tíz évben, hogy a bestiát domesztikálja: MonsterVerse néven univerzumot építettek, és hol Konggal együtt, hol nélküle szerepeltetik Godzillát… viszont mostanra a nemrég bemutatott Godzilla x Kongra – bár a film a pénztáraknál rettenetesen sikeres lett – eljutottunk odáig, hogy az óriásgyík ahelyett, hogy a frászt hozná a nézőjére, inkább hat vidámparki látványosságként.

Nagyon szomorú, hogy hasonló megeshetett, épp ezért szerencse, hogy a japánok, a Toho Studios mind a mai napig gördíti előre a saját filmsorozatát. Milyen jól teszik, mert legújabb alkotásuk, a Godzilla Minus One pont olyan téren ékeskedik, ahol az amerikai adaptációk rendre kudarcot vallanak.
A film sztorija a második világháború utolsó napjaiban indul, amikor is egy Koichi Shikishima (Ryunosuke Kamiki) nevű japán kamikazepilóta végez kényszerleszállást Odo szigetén. Csakhogy, mint kiderül, az öngyilkos repülős vasmadarának igazából semmi baja nem lett. Shikishimának egyszerűen inába szállt a bátorsága, és képtelen volt az életét áldozni Japánért. A Toho Studios filmje nem sokáig húzza az időnket, rögtön az elején megvillantja a tomboló Godzillát, a szörnyeteget pedig olyan formában látjuk, mint nagyon ritkán. Inkább emlékeztet Godzilla egy, a Jurassic Parkban látott T-Rexre, mint arra a felhőkarcolókat romboló rémségre, amelyet az amerikaiak is folyton mutogatnak. Vérszomjért azonban Godzillának már a bevezetőben sem kell a szomszédba menni kölcsönkérni, a rendező Takashi Yamazaki elképesztően, már-már horrorfilmesen kezeli a lényt, akiről eddig csak mendemondák szállingóztak a korabeli Japánban. Hősünk, Shikishama a saját bőrén tapasztalja meg, hogy ezúttal a népmesei gonosz igazi.
Ebben a filmben az a legszebb, hogy egyfelől kegyetlen katasztrófafilm, hiszen nem kapja el a kamerát, amikor a később már tovább mutálódott Godzilla tombol, holttesteket maga mögött hagyva gyilkol, másfelől pedig komoly emberi dráma, megspékelve némi nemzeti tragédiával. Amit a Legendary stúdió képtelen megvalósítani, azt a Toho simán megcsinálja, a főszerepben Ryunosuke Kamiki remek játékkal örvendeztet meg bennünket, és nem csak neki, hanem a teljes színészgárdának köszönhetően a Godzilla Minus One-t még csak meggyanúsítani se lehet azzal, hogy az emberi karakterei ide-oda rohangáló idióták lennének. A forgatókönyv mindenkit ügyesen kezel: a saját gyávaságával, a túlélő szégyenével küszködő kamikazepilótát, az árván maradt kisgyereket, az anyaszerepbe kényszerülő fiatal nőt, a zseniális tudóst, aki cselt eszel ki Godzilla ellen, és az egyszerű, hétköznapi hajósokat, akik aknaszedéssel kezdik a vizeken, de sokkal mélyebb slamasztikában találják magukat.

[…]
A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!
*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!