2024. július 19., péntekMa Emília napja van. Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 391,00 Ft | USD: 359,00 Ft | CHF: 404,00 Ft
2024.07.19. Emília Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 391,00 Ft | USD: 359,00 Ft | CHF: 404,00 Ft
Kezdőlap / Kultúra / Dobozvágóval nyeste ki a keretből a 20 milliárd forintos képet a tolvaj

Hirdetés

Dobozvágóval nyeste ki a keretből a 20 milliárd forintos képet a tolvaj

A napokban jelent meg a hír, hogy kalapács alá kerül a reneszánsz mester, Tiziano korábban kétszer is ellopott festménye, amelyet egy londoni buszmegállóban találtak meg 2002-ben. Ám nemcsak az itáliai festőművész képét emelték el eredeti helyéről: szinte nincs is olyan sztárfestő, akinek ne lopták volna el egy-egy munkáját. Bár az évek alatt folyamatosan kerülnek elő ezek a festmények, sok eltulajdonított műkincsre máig nem bukkantak rá.

A legtöbbet ellopott alkotás

A genti szárnyas oltár Hubert és Jan Van Eyck nevéhez köthető. A németalföldi táblaképfestészet megteremtői alkották azt a vallásos tematikájú oltárképet, amely a világ legtöbbször ellopott műkincseként vonult be a történelemkönyvekbe. A flamand testvérpár műve tizenkét különálló olajfestmény-panelből áll, a tucatnyi jelenet együttese pedig egyetlen nagy epizódot ábrázol. A tizenkét táblás festmény a genti Szent Bavo székesegyház számára készült. Az egész remekmű kinyitásakor legalább 11 láb (335 centiméter) magas és 15 láb (457 centiméter) széles. Jogosan merülhet fel a kérdés, hogyan lophattak el többször egy ekkora festményt.


A genti szárnyas oltár Belgiumban 2022. szeptember 5-én


4

Hirdetés

A genti szárnyas oltár Belgiumban 2022. szeptember 5-énGaléria: Ellopott festmények(Fotó: The Washington Post / Getty Images Hungary)

A genti oltár körüli zűrzavar 1566-ban kezdődött, amikor protestáns fegyveresek megrohamozták a Szent Bravo katedrálist. Szerencsére a katedrális őreinek sikerült leszerelni mind a tizenkét táblát, és biztonságosan elrejteni a műalkotást. Aztán jött Franciaország császára, Bonaparte Napóleon, szemet vetett a műalkotásra, majd 1795-ben (sikeresen) csapatokat küldött, hogy lopjanak el négy táblát a katedrálisból, amelyeket aztán kiállított a párizsi Louvre Múzeumban.

A táblák végül visszakerültek Belgiumba, ám nem sokáig hagyták azokat békén. 1815-ben hatot eladott a székesegyház egyik plébánosa, hogy törleszthesse növekvő adósságait. A hat tábla ezután a porosz királynál landolt, és mindet kiállították Németországban. Évekkel később, az első világháború végén a versailles-i békeszerződés értelmében visszakerültek a székesegyházhoz.

A műalkotást 1934-ben ismét ellopták, akkor Arsène Goedertie tőzsdeügynök és üzletember tulajdonította el. Egy egész csapatot küldött a katedrálisba, hogy lopja el az Igazságos Bírák néven ismert bal alsó panelt. Goedertie kettévágta a panelt, a másik felét a rendőrségre hagyta, hogy megtalálja, majd váltságdíjat követelt a panelért. A belga miniszter ezt megtagadta, így a panel másik fele máig hiányzik.

Előkerült a dobozvágó

Vincent Van Gogh Váza szegfűvel című olajfestménye három évvel a művész halála előtt készült, de annyira értékes darab, hogy kétszer is ellopták. Az 55 millió dolláros (20,3 milliárd forintos) képet a kairói Mohamed Khalil Múzeum szerezte meg és állította ki egészen 1977. június 4-ig, amikor is a festményt ellopták. A kormány nem közölt részleteket a bűncselekményről, de azt feltételezte, hogy a lopás a múzeum két palotája közötti költözéskor történt. A festményt végül két évvel később, Kuvaitban találták meg, bár a pontos helyet soha nem hozták nyilvánosságra.


Vincent Van Gogh: Váza szegfűvel


4

Vincent Van Gogh: Váza szegfűvelGaléria: Ellopott festmények(Fotó: Picturenow / Getty Images Hungary)

A Mohamed Khalil Múzeumot azonban 2010 augusztusában újabb kellemetlen meglepetés érte. Az intézmény jelentése szerint a festményt egy dobozvágóval távolították el a keretből. A rablás idején Farouk Hosni egyiptomi kulturális miniszter bejelentette, hogy a gyanúsítottakat elfogták, bár hamar visszavonta kijelentését, mivel állítása nem volt igaz. A rablás napközben, fényes nappal történt: a bűncselekmény napján a 43 biztonsági kamera közül csak 7 működött. A festmény még mindig hiányzik, az elkövető pedig továbbra sincs meg, bár Habib el-Adly korábbi belügyminiszter egy interjúban azt mondta, szerinte egy […]

A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!

Forrás:
https://index.hu/kultur/2024/06/19/meg-nem-kerult-mukincsek-lopas-matisse-van-eyck-rembrandt-raffaello-louvre-napoleon/

*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!

Hirdetés

Lehet, hogy érdekel...

A rendezvény, ahol a nők gyógyulnak, miközben a férfiak menekülőre fogják

CrimeCon az a hely, ahol a tragédia szórakozás, legalábbis egyeseknek. Másoknak sokkal inkább a traumák …