2025. február 8., szombatMa Aranka napja van. Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 404,00 Ft | USD: 389,00 Ft | CHF: 429,00 Ft
2025.02.08. Aranka Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 404,00 Ft | USD: 389,00 Ft | CHF: 429,00 Ft
Kezdőlap / Kultúra / Deák Kristóf: Ennyire szemtelen, tabudöntögető filmet még nem csináltam

Hirdetés

Deák Kristóf: Ennyire szemtelen, tabudöntögető filmet még nem csináltam

Deák Kristóf az interjúban többek között arról is beszélt, hogy

  • mi állhat a többszázezres nézőszámú magyar mozifilmek sikere mögött,
  • hogyan helyezné el karrierjén belül készülő filmjét,
  • mi a véleménye a nemzetek közötti együttműködésről,
  • mit javasol a pályakezdő filmeseknek és
  • melyek voltak a kedvenc filmjei 2024-ben.

Korábban azt nyilatkozta, hogy az Oscar-győzelem óta rengeteg hollywoodi forgatókönyvet kap, de egyikre sem csap le, mert nem érzi azokat a sajátjának. Ezzel szemben az Egykutya megfilmesítésének ötlete négy évig nem hagyta nyugodni. Mi fogta meg ennyire?  

Bár több projekten is dolgoztam a díj után, és egy egész estés tévéfilmet is forgattam itthon, amely a Foglyok címet kapta, az első mozifilmem végül Az unoka lett. Csak utólag döbbentem rá, hogy tudat alatt első nagyjátékfilmnek valójában egy nagyon személyes történetet akartam megfilmesíteni. Ez talán kicsit visszatartott attól, hogy ráugorjak az amerikai forgatókönyvekre. Alapvetően azonban abszolút közösségi alkotónak tartom magam, imádok írókkal együtt dolgozni. A Foglyokat, ami Az unoka előtt jelent meg, Vörös András írta, és ő segített filmre adaptálni az Egykutyát is.

Az Egykutya esetében annyira erős volt az alapanyag, vagyis Varga Lóránt színdarabja, hogy amikor megnéztem az előadást, rögtön arra gondoltam, ezt az érzést szeretném elvinni a mozitermek közönségének is.

Hirdetés

Adta magát, hogy könnyen csinálhatnánk filmet a történetből, nem kellene negyven-ötven napot forgatni. Utóbbi be is igazolódott, hiszen két hét alatt leforgattuk, és ha két hét alatt leforgatható egy film, akkor felmerül a kérdés, hogy nem lehet-e függetlenként, üzleti alapon elkészíteni a projektet. Az Egykutya ráadásul közönségfilm, 2024 pedig nagyon biztató év volt, elég szépen bebizonyította több film is, hogy igenis lehet üzleti alapon gondolkodni.

Pár éve azt hangoztatta a szakma és a közvélemény is, hogy a streamingszolgáltatók megjelenése a mozi végét jelenti. 2024-ben ez a teória megdőlni látszott, néhány magyar mozifilm többszázezres nézőszámot produkált. Mi történt?

Szerintem az, hogy az emberek egyszerűen unják a saját hálószobájukat. Sem a film, sem a színház nem arra lett kitalálva, hogy otthon, egyedül nézzük az alkotásokat, és mondjuk ötpercenként megállítsuk a műsort. Az nem élmény, legfeljebb háttérzene. Olyan, mint főzés közben betenni egy Britney Spears-válogatást, ami egészen más, mint elmenni egy Coldplay-koncertre, és nyolcvanezer emberrel együtt átélni egy katartikus élményt. A mozi is közösségi élmény, teljesen máshogy reagál az ember, amikor együtt dobban a szíve a teremben ülőkkel. Rendezőként is szinte egy másik filmet látok, amikor egy tesztvetítésen először nézem meg a saját filmemet – a közönséggel együtt. Nekem ez egy teszt, a munkamódszer része, hogy másokkal is mozizzak.

Deák Kristóf

Deák Kristóf

Fotó: Papajcsik Péter / Index

Az eredeti előadásban egy térben vagyunk a színészekkel. Ez a közelség és közvetlenség átjön a filmben is?

Minden filmemnél próbálok pici, láthatatlan trükkökkel dolgozni azon, hogy lebontsam a képzeletbeli falat a történet és a nézők között, hogy észre se vegyék, hogy én – mint rendező – is jelen vagyok. Azt szeretném, hogy ne repülő kamerás, elképesztő snitteket nézzenek, hanem igazi embereket, akikkel azonosulni tudnak. A darab nagyon közel hozta a szituációt a nézőkhöz, tényleg olyan érzés volt, mint a legjobb filmekben. Azt éreztem, hogy a haverjaim beszélgetnek az asztal körül, és valódi problémákkal találkozom, miközben elképesztően jól szórakozom. A filmmel is ezt az érzést akartuk átadni.

A filmben az előadás eredeti színészei (Döbrösi Laura, Tenki Dalma, Bakonyi Alexa és Tóth Károly) szerepelnek. Nekik mennyiben volt más a kamerák előtt eljátszani az Egykutyát?

Nagyon nehéz feladatuk volt. Teljesen máshogy kellett megszólalni, gesztikulálni, hiszen a kamera a legkisebb szemrebbenést is látja, jó esetben a gondolatot is le tudja olvasni a színész arcáról. Négy nagyon különböző karakterről beszélünk, emiatt más-más stratégiával, de mindannyian zseniálisan megugrották a kihívást.

Hol helyezné el a portfólióján belül az Egykutyát?

Soha ennyire szemtelen, szélsebes, tabudöntögető filmet nem csináltam még. Elhangzanak és történnek benne olyan dolgok, amik miatt lehet, hogy 16-os karikát fogunk érdemelni. Remélem, hogy 18-ast azért nem…  És egyik filmemben sem volt még ennyi párbeszéd. Ebben a filmben nagyon sokat beszélnek, és ez nem baj, mert jók a dumák, és nagyon filmes módon gombolyodik ki a sztori ezzel a sok dialógussal. Az Egykutyát közönségfilmnek nevezném, mert humoros és izgalmas, de közben van annyi szerzőiség és mélyre menő hatás benne, hogy simán helye van egy fesztiválon.

Csak a közönségre építenek

Az Egykutya állami támogatás bevonása nélkül készül. Tudatos döntés volt, vagy nem kaptak támogatást?

Nem is kértünk. Egy ilyen szókimondó, szemtelen, tabudöntögetős filmre lehet, hogy nem is kaptunk volna, de ez más kérdés. Az a szép az egészben, hogy valamilyen csoda folytán minden klappolt. Húsz éve az a vágyam, hogy egy közönségfilmet csináljak, ami megtermeli a saját költségét. Az Egykutyát gyorsan le lehetett forgatni, és az ország egyik vezető reklámügynöksége, az ACG áll az egész mögött, egészen imponáló filmipari portfólióval és nemzetközi mozimarketinges tapasztalatokkal. Minden csillag együtt állt.

Mielőtt a filmet elkezdték volna forgatni, azt mondták, hogy az ügynökség kizárólag a közönség szimpátiájára támaszkodva valósítaná meg. Ez a gyakorlatban mit jelent?

A színdarab és a PopUp Produkció teljesen a nulláról építette fel magát, és úgy jutott el ilyen sok előadásig, hogy az emberek egymásnak ajánlották. A legjobb dolog, ami egy színdarabbal vagy filmmel történhet, hogy szóbeszéddel terjed a jó híre. A filmnél is abban bízunk, hogy az emberek azt fogják mondani, amikor kijönnek a moziból, hogy „Ezt neked is látnod kell!”

Az utóbbi időkben tarolnak a független, állami támogatás nélkül készült filmek, a magyar független filmipar kibontakozóban van. Mit gondol erről? 

Örülök annak, hogy ha kényszerűségből is, de kialakult, és van egy ilyen működő szegmens. Hálás vagyok az úttörő kollégáknak. Ugyanakkor az nem fenntartható, hogy ezekben a filmekben a stábtagok sokszor nem keresnek rendesen. Nekünk szerencsénk volt, megtehettük, hogy az Egykutyában mindenki méltányos fizetésért dolgozzon. A projekt nem ingyenmelóból állt össze, hanem üzleti vállalkozásként tekintettünk rá, még úgy is, hogy a produkció relatíve „low budget”.

Azt gondolom, hogy lehet így is jó közönségfilmet csinálni, most már van is erre bizonyíték, de ez nem azt jelenti, hogy egyébként ne kellene a magyar kultúrát államilag is támogatni. Ez egy értékes dolog, és mi, magyarok nagyon kevesen vagyunk, kicsi a közönség, hogy önmagában eltartsa. Minden kultúrára költött forint évekig, évtizedekig hozza a hasznot az országnak különböző formákban.

számos fontos, remek fiatal alkotó nem dolgozhat most, ereje teljében, sok értékes film sosem készül el.

Ami elkészül, az pedig sok esetben nem jut el az emberekhez. Márpedig a filmszakma egyik legfontosabb része az, hogy […]

A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!

Forrás:
https://index.hu/kultur/2025/01/12/deak-kristof-egykutya-film-eloadas-oscar-dij-rendezo-allami-tamogatas-nfi/

*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!

Hirdetés

Lehet, hogy érdekel...

A 30 éves Mandoki Soulmates előtt tisztelegtek Amerikában

A közlemény szerint Leslie Mandoki nemcsak vastapsot kapott, de meghajolt a rockzene szentélyének legendás termeiben …