2021. június 16., szerdaMa Jusztin napja van. Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 351,00 Ft | USD: 289,00 Ft | CHF: 322,00 Ft
2021.06.16. Jusztin Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 351,00 Ft | USD: 289,00 Ft | CHF: 322,00 Ft
Kezdőlap / Kultúra / Cáfolja az RTL Magyarország vezérigazgatója, hogy csatornája ellenzéki volna

Hirdetés

Cáfolja az RTL Magyarország vezérigazgatója, hogy csatornája ellenzéki volna

Mennyire biztos az RTL Magyarország helyzete és jövője a hazai piacon?

Az elmúlt években többször felröppent már a pletyka, hogy az RTL kivonul Magyarországról, de mindig egyértelműen kiderült: ez alaptalan híresztelés. Húsz éve piacvezetők vagyunk, szerintem ennél többet nem is kell mondanunk a cég stabilitásáról. Hosszú távra tervezünk, jelenleg is olyan technikai és tartalmi fejlesztéseken dolgozunk, amelyek rövid távon jelentős befektetést igényelnek, és csak évek múlva hozzák meg a várt megtérülést. Az, hogy ilyen messzire tekinthetünk, a tulajdonosunk hozzáállásának is köszönhető.

A távozásról szóló híresztelések 2014–2015-ben keltek szárnyra, amikor a reklámadóra vonatkozó szabályok tervezett változása komoly tiltakozást váltott ki az RTL Group felső vezetésénél is. Ennek egyik következményeként az addig megszokottnál kritikusabb politikai tartalmú műsorokat, híradókat láthattak az RTL nézői.

Az RTL Magyarország nem politizál és nem is politizált. De nem gondolom, hogy a múltról kéne beszélnünk, főleg mivel én hat éve irányítom az RTL magyarországi vállalatát, így arról beszélhetek hitelesen, ami azóta történt, történik.

Hirdetés

Beszéljünk a jelenről.

A jelenben is érvényes: mi nem politizálunk. Biztos akad, aki ennek örül, mások szomorúak lehetnek miatta, de mi nem veszünk részt közéleti vitákban. Két dolgot csinálunk: tájékoztatunk és szórakoztatunk. Nem a mi feladatunk alakítani a politikát, viszont formálni szeretnénk a világot, hiszen mi is a társadalom része vagyunk.

A híradó politikai tartalmait jó ideje patikamérleggel mérjük, teljes mértékben betartjuk az érvényben lévő médiatörvény vonatkozó előírásait is. Nyilván vannak olyan időszakok, amikor megélénkül a hírtartalom-fogyasztás, például a választási időszakokban, de a mi hírtartalmaink az elmúlt években nem változtak; nemcsak az objektivitásuk tekintetében, de még mennyiségileg sem.

Néha úgy tűnik, mintha mindig választási időszakban élnénk.

Ez az ön szubjektív megítélése, mi tesszük a dolgunkat. A hírműsort készítő kollégáink újságírást csinálnak, nem politikát.

Ezek szerint azokkal sem ért egyet, akik szerint az RTL Magyarország a legnagyobb ellenzéki médium?

A leghatározottabban cáfolom ezt. Az RTL Magyarország nem ellenzéki, hanem mindig és minden esetben az aktuális hatalmat ellenőrző, hiteles tájékoztatási forrás. Függetlenül attól, hogy épp ki van kormányon.

Az egyik oldalról ellenzékinek tűnhetünk, a másik oldalról meg nem eléggé ellenzékinek.

Talán épp akkor vagyunk jó helyen, ha egyik oldal sem elégedett velünk, akkor végzik jól a dolgukat a kollégáim, mert ez kiegyensúlyozott működést jelent. A kritikákkal kapcsolatban pedig azt gondolom, hogy egy piacvezető cégnek el kell viselnie azokat – ha nem is korlátok nélkül.

Befolyásolja a politika az RTL reklámbevételeit?

Az állam a reklámpiac fontos megrendelője a világ számos más országában is. Az, hogy melyik médiacégnél mennyit, miért költ az állam, egy másik, önálló beszélgetés témája lehetne.

Azért beszélne erről is?

Az RTL Magyarország hat évre, de visszamenőleg talán több mint egy évtizedre vonatkozóan publikálta az állami forrásból származó reklámbevételeit. Ebből pontosan lehet követni azt is, hogy milyen részarányt képviselnek az itt elköltött költségvetési forintok a teljes állami médiaköltésből. Tavaly nagyságrendileg kilencmilliárdot költött az állam a televíziós reklámpiacon, ebből nagyjából két és fél milliárd jutott az RTL-nek. Ez kevesebb mint az állami költés harminc százaléka, miközben a reklámpiacon ennél jóval nagyobb a részesedésünk. Ugyanakkor azt gondolom, hogy még a médiapiaci súlyunknak megfelelő, az idézettnél nagyobb arányú állami költés sem szorulna további magyarázatra, különösen egy olyan évben, amikor pandémia van, ezért minden kormánynak kiemelten fontos, hogy a lehető legtöbb állampolgárt érje el az üzeneteivel.

Említette a pandémiát. Hogyan hatott a járvány az RTL működésére, nézettségére, műsorpolitikájára?

A pandémia a mi életünket is felfordította.

Jót is tett, vagy csak rosszat?

Furcsa kimondani, de bizonyos területeken jó változásokat is eredményezett. Számunkra is nehéz időszak volt, hiszen tavaly márciusban át kellett szervezni a munkákat, a szerkesztőségeket, hogy a lehető legtöbb kollégánk, amikor csak lehet, otthonról dolgozhasson. A produkciókban folyó munkáknál ez persze nem lehetséges, éppen ezért az ott dolgozó munkatársaink minden tiszteletet megérdemelnek az elmúlt tizenöt hónap kitartó munkájáért.

A szórakoztató műsoroknál volt egy hirtelen leállás, hiszen azokat nem lehet maszkban és távolságtartással készíteni. A kollégáim és a beszállítók is gyorsan reagáltak, három karanténprodukció is készült abban az időszakban. Az egyik közülük, a Made in Karantén olyan sikeresnek bizonyult, hogy nemzetközi formátummá vált. Természetesen gyakran kellett változtatnunk a tervezett műsorstruktúrán, és nem tudunk elég hálásak lenni a nézőinknek, amiért a hirtelen változtatások ellenére is minket választottak.

A legnagyobb változást a mi szempontunkból is az jelentette, hogy

tavaly márciusban, áprilisban és májusban pillanatok alatt eltűnt a hirdetőink jelentős része.

Brutális reklámbevétel-csökkenést kellett elszenvednünk, miközben a tévénézés mértéke az egekbe emelkedett. Pár hét alatt sikerült azonban annyira átszervezni a működésünket, hogy mindezt az előnyünkre fordítsuk. Olyan műsorokat mutattunk be kizárólag digitális felületeken, amelyekre korábban nem is gondoltunk. Saját készítésű fikciós sorozataink premierjeit vittük az RTL Mostra, tehát a digitális platformunkra, pedig ilyesmivel Magyarországon eddig soha nem próbálkozott még lineáris televízió. Nagyszerűen reagáltak a nézők, kifejezetten jó tapasztalataink voltak ezen a területen. Úgy rendeltünk meg egy második szezont az Apatigrisből, hogy az RTL Klub még nem mutatta be, és ez nagyon jó döntésnek bizonyult. Ezáltal rengeteg adathoz jutottunk arra vonatkozóan is, hogyan fogyasztják a magyar nézők a digitális tartalmakat.

Önök szerint a magyar közönség jobban ragaszkodik a megszokott lineáris televíziózáshoz, mint a világ nyugati felén tévézők?

Rengeteg felmérést készíttetünk, készítünk ebben a témakörben. A kutatásaink és számaink azt mutatják, hogy nincs jelentős különbség a nyugat-európai és a magyar fogyasztók között, legfeljebb fáziskésés van az új technológiák elterjedésében, és a piaci viszonyok némiképp mások. A magyar piacon minimális a lemorzsolódás.

Az RTL Magyarországnál felkészültünk a változásokra, már nem digitális-lineáris felosztásban vizsgáljuk ezt a világot. Évek óta annak a tudatában dolgozunk, hogy előbb-utóbb platformfüggetlenek lesznek a tartalmaink, vagyis a tartalom lesz a döntő, nem az, hogy milyen felületen fogyasztják azt a nézőink. Sok kutatás igazolja, hogy azok is ismerik a műsorainkat, tartalmainkat, akiknek nincs televíziós készülékük. Ugyanolyan RTL-tartalom-fogyasztónak tartom azt, aki laptopon vagy telefonon követi a munkánkat, mint azt, aki este hatkor bekapcsolja a tévét, és megnézi az RTL Híradót. Jelenleg elérhető az RTL Most, az RTL Most+, és nem árulok el nagy titkot, ha azt mondom, már a következő lépéseken dolgozunk, folytatjuk a digitálisplatform-fejlesztést. Az a célunk, hogy megtaláljuk azokat a felületeket és formátumokat, amelyeket a néző a legjobban szeret.

Mi a piacot a szabadidőért folyó versenyként értelmezzük, amely minden lehetséges platformon folyik. Ilyen szempontból az Xbox vagy az Index ugyanolyan versenytársunk, mint a TV2.

A szabadidőért folytatott versenyben a YouTube, az HBO GO és a Netflix a legnagyobb vetélytársunk, de mi velük szemben leginkább a lokális tartalmakra koncentrálunk, legyen az fikció, szórakoztató műsor vagy akár hír és közéleti tartalom. Ugyanakkor az is a célunk – elnézést a példáért –, hogy aki hírekre kíváncsi, ne feltétlenül az Indexre kattintson, hanem nézze meg a mi videóinkat.

Szerencsénkre az online felületeken, így az Indexen is egyre több a videós tartalom, és igen népszerűek a podcastek is.

Valóban, nálunk nincsenek írott anyagok vagy podcastek. Egyelőre. Ugyanakkor az RTL Híradó a professzionális és objektív újságírás egyik legértékesebb brandje Magyarországon, ezért adja magát, hogy ezt a márkát a digitális térre is kiterjesszük. Amikor ugyanis platformfüggetlen tartalomról beszéltem, nem arra utaltam, hogy pontosan ugyanazt a tartalmat kínáljuk mindenhol. Ha a felhasználók másképp is szeretnek hír- és közéleti tartalmakat fogyasztani, akkor ehhez nekünk is alkalmazkodnunk kell. A digitális térre kiterjesztett news brandünk részeként pedig már írott híreket, háttéranyagokat vagy közéleti tematikájú podcasteket is kell adnunk a videoriportok mellé. Jelenleg épp azon dolgozunk, hogy a hírtartalmainkat megújult formában tudjuk megmutatni a felhasználóknak, és ezzel alternatívát kínáljunk a jelenlegi hírsite-ok mellett.

Vidus Gabriella

Vidus Gabriella

Fotó: Szabó Barnabás / RTL Magyarország

A saját és nyilván szűk körű közvélemény-kutatásom […]

A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!

Forrás:
https://index.hu/kultur/2021/06/08/vidus-gabriella-az-rtl-nem-politizal/

*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!

Hirdetés

Lehet, hogy érdekel...

Grecsó, Dés és Kepes is kiáll az autista gyerekek mellett

Grecsó, Dés és Kepes is kiáll az autista gyerekek mellett

Jótékonysági könyvaukciót hirdet június 15–17. között az Autistic Art Alapítvány. Körülbelül negyven kortárs magyar író és …