2022. január 18., keddMa Piroska napja van. Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 355,00 Ft | USD: 311,00 Ft | CHF: 340,00 Ft
2022.01.18. Piroska Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 355,00 Ft | USD: 311,00 Ft | CHF: 340,00 Ft
Kezdőlap / Kultúra / Boldogság öt méteren

Boldogság öt méteren

A Múlt-kép blog a Nemzeti Fotótár szakmai együttműködésével valósul meg.

Történetünk azokban az időkben játszódik, amikor még jelentős mennyiségű hó hullott a tájra. Globális felmelegedésről akkoriban még csupán egyetemeken és pogácsa illatú konferenciákon értekeztek, a klíma főként tudományos iskolák előtagjaként jelent meg a hírekben, az időjárás viszont többnyire az éghajlatnak megfelelő alakult. Ez a mi esetünkben praktikusan annyit jelentett, hogy nyáron meleg volt, télen meg hideg volt – és hullt a hó.

Olykor nem is kevés. Az egyik ilyen hóesővel érkező decemberben néhányan megmásztuk az egyik ilyen rejtélyes, ég felé domborodó sárkupacot, és ami szánkó csak létezett, addig csúsztunk le és másztunk fel újból, mígnem a hó eltűnt, és már csak a fagytól csillogó zsíros földön száguldottunk, de csakis azon a néhány méteren, amely abban a pillanatban a boldogság szinonimájaként vésődött a tájba, és vele együtt testünk minden porcikájába.

Néhányan idővel, felnőve megjártunk magasabb csúcsokat is, messze a fák koronája fölötti régiókba jutottunk. Onnan siklottunk lécen, csúsztunk szánkóvason, arrafelé még a havas csúcsok látványa is démonian igéző. A világ onnan nézve a végtelenbe nyúlik, vannak pillanatok, amikor elhisszük, hogy felnyúlva az égbolt is megérinthető.

Hirdetés

Mégis, legyen a hegy isteni léptékű, a pálya piros vagy fekete jelzésű, egyetlen lanovka, felvonó nem képes olyan magasba húzni a lelket; egyetlen kilométereken át kanyargó sípálya tökéletessége nem képes felülírni azt az élményt, ami egy alföldi gyermek a szántóföldek tengersíkjától alig öt méter magasan érez. Mert a lényeg mindig az első találkozás pillanatában lakozik, minden hasonló élmény csupán annak felidézését jelenti. Kétezer méter magasan síelve a föld ugyanolyan fagyosan zsírosan alattunk, és miközben száguldunk a völgytalp felé, lélekben ugyanazok a kölykök vagyunk, akik öt méternyi csúszás után is úgy képzeltük, hogy az élet part nélküli folyó az időben.

Budapest, 1947. január 26. Síelő apuka, hátán a hátizsákba kapaszkodó gyermekével sportol a Svábhegyen

Fotó: Kovács Attila / MTI Nemzeti Fotótár
Püspökhatvan, 1955. január 14. Szánkóznak és síelnek a gyerekek a falu egyik utcáján

Fotó: Munk Tamás / MTI Nemzeti Fotótár
Galyatető, 1952. november 19. Medgyesi Imre, a Kohó- és Gépipari Minisztérium munkaügyi főosztályának főelőadója és Ujj Ilona, a Népművészeti Intézet főelőadója síeléshez készülnek a szikrázó napsütésben.

Fotó: Járai Rudolf / MTI Nemzeti Fotótár
Lillafüred, 1955. január 22. Zelenyánszki Andrásné, a békéscsabai Május 1. Termelőszövetkezet növénytermesztési csapatvezetője (b) és Sipos Ernőné, a baktüttösi Béke Termelőszövetkezet elnöke, kiváló termelőszövetkezeti dolgozók ródliznak a lillafüredi Palota Szálló melletti pályán.

Fotó: Tóth László / MTI Nemzeti Fotótár
[…]

A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!

Forrás:

*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!

Lehet, hogy érdekel...

Az új Sikoly-filmen úgy rettegtünk, hogy majdnem kimentünk róla

Wes Craven 1996-ban egy olyan horrorfilmet tett le az asztalra, amely egyszerre volt véres, ijesztő, …