2021. november 28., vasárnapMa Stefánia napja van. Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 367,00 Ft | USD: 326,00 Ft | CHF: 352,00 Ft
2021.11.28. Stefánia Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 367,00 Ft | USD: 326,00 Ft | CHF: 352,00 Ft
Kezdőlap / Kultúra / Az Evolúció Mundruczó Kornél eddigi legjobb filmje

Hirdetés

Az Evolúció Mundruczó Kornél eddigi legjobb filmje

Bátran kijelenthetjük, a Cannes-ban a versenyszekcióban bemutatott Evolúció Mundruczó Kornél eddigi legjobb filmje. Szerkezetileg tökéletes, képileg sokkoló és drámai erejű, mondanivalójában pedig nemcsak újszerű, de időszerű is. Ha most valaki felzúdul azon, hogy a holokauszt traumáin, annak filmes ábrázolásán mi az újszerű, annak innen üzenjük, hogy az Evolúció nem erről szól, hanem a második és a harmadik generációról, arról a nemzedékeken átívelő megkerülhetetlen eseménysorozatról, a megbélyegzett, béklyóként cipelt múltról, amely anyáinkkal, nagyanyáinkkal esett meg, s melyet, ha akarjuk, ha nem, tovább visznek gyermekeink, az utánunk következők.

ha valaki a gázkamra lefolyócsatornájából, majd a hadikórházból és Mengele karmai közül menekül, annak akaratán, tud(a)tán kívül olyan túlélési ösztöne alakul ki, amely talán a túlélés egyik lehetséges módjaként az intimitás, a közelség formáit kizárja,

Hirdetés

lehetetlenné teszi, mert védekezik, mert fél vagy mert ki sem alakul benne. Ez történik a filmbéli anyával, Évával.

De mit kezdjen egy olyan, immáron jó ideje a felnőttkorba érő, már szülővé vált, az élet viharai által megtépázott, frissen elvált gyermek, aki nem feltétlenül a trauma árnyékában és az arra adott védekezési mechanizmussal kívánja leélni az életét?

Mit kezdjen az, hogyan kezdje, aki nem túlélni, hanem élni akar? Mert az auschwitzi születés a túlélésre megtanít ugyan, de az élésre nem, sőt a kettő kizárja egymást. A helyzet és a film legnagyobb konfliktusa, legnagyobb megjelenítendő traumája ez, és ez nagyon jól sikerül neki, anélkül hogy az önsajnálat, a lamentálás, a puszta traumatizálás csapdájába esne. Az anyát kiválóan játszó Láng Annamária szájából hangzik el, hogy mindegy, hogy tagad vagy beleáll, hogy a traumára vagy annak eltávolítására, a drámára vagy a hiányra építi fel az életét, a végén úgyis ugyanaz marad; ő egy holokauszttúlélő, sőt a legnagyobb pusztítás és halál közepén született anya gyermeke, s bár meggondolhatja, hogy ezért anyja nevében díjat vesz át vagy sem, bármit is dönt, az mindenképp belső dilemmához vezet.

Jelenet az Evolúció című filmből

Jelenet az Evolúció című filmből

Fotó: Zerocom

A film nyitójelenete, amikor három férfi a gázkamrát takarítja, fertőtleníti, olyan drámai, amilyen drámai volt Mundruczó előző filmje, az otthon szülő nő tragédiáját feldolgozó Pieces of a Woman hosszú, majd negyvenperces nyitójelenete, de az Evolúció azzal a filmmel ellentétben végig tudja vinni az ebből fakadó traumát, az egy életen át hordozott megrázkódtatást.

Amikor a lengyel katonák a fal lukaiban-repedéseiben, a lefolyócsatornában és a föld mélyedéseiben megtalálják az elgázosítottak hálóvá, csomóvá gabalyodó-gubancolódó megmaradt haját, olyan sokk éri őket, hogy alig tudják a munkát, a fertőtlenítést folytatni,

s ahogy egyre több és több, már […]

A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!

Forrás:
https://index.hu/kultur/cinematrix/2021/11/17/mundruczo-kornel-cannes-evolucio-weber-kata/

*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!

Hirdetés

Lehet, hogy érdekel...

Kilencven éve mutatták be a Hyppolit, a lakájt

Kilencven éve mutatták be a Hyppolit, a lakájt

Úgy indult az 1931-es esztendő, hogy az lesz a magyar filmgyártás egyik mélypontja. Nemcsak a …