Fél évszázada, 1975. március 12-én az ABBA felvette a Mamma Mia című dalát, ezzel befejezve harmadik albumuk stúdiómunkáit. A szám első lett a brit slágerlistán, a lemez Ausztráliában, Norvégiában és Svédországban tarolt. A Mamma Mia! musical siker és filmsiker lett, nem másért, az ABBA – valóban – örökzöld számaiért.
Europop, brit pop, hard rock, heavy metal
Az ABBA, s persze menedzserük, Stig Anderson – akivel később többször perre mentek, annyi pénzt nyúlt le – valamit nagyon megérzett a hetvenes évek pop-rockzenéjéből. A megelőző évtized második felében a beatzenét felváltotta a rock, a hatvanas évek végén már a Jimi Hendrix Experience, a Cream, a Led Zeppelin koncertjeire tódultak a fiatalok, no meg Woodstock-ba, Glastonbury-be, a Wight-szigetre zarándokoltak. S míg egyfelől a rock keményedett: Deep Purple, Black Sabbath, elindult a glam rock: T. Rex, Queen, Kiss, Slade, Sweet. Nos, ez utóbbi irányt választotta az ABBA, keverve az europop hangzással. A svéd zenekar előtt a skót Middle of the Road találta meg az új hangot.
Hallgassák csak, akár egy ABBA sláger is lehetne:
A britek sem várták a sült galambra – pontosabban, az angol mondás szerint, a pitére –, az 1969-ben alakított Brotherhood of Man-t, amelyik így szólt:
gyorsan átfazonírozták ilyenre:
Ez elég ABBA-szerű. Meg is nyerték 1976-ban az Eurovíziós Dalfesztivált. Ezzel:
Kisiskolásként bírtam ezt a számot. Fölöttem is, fölötte is elszállt az idő. Nem úgy a csapat felett, tudniillik a mai napig tolják.
Út az ABBA-ig
Benny Andersson (a szakállas zongorista) a Hep Stars – a svéd Beatles – tagjaként futott be. Kezdetben feldolgozásokat játszottak, amiket 1965-ben három kislemezen rögzítettek, röpke hat óra alatt. Énekesükből, Sven Hedlund-ból vált az első svéd popsztár. Aztán Andersson-t nógatták, írjon saját dalokat. Első kompozíciója, a No Response ’66-ban harmadik lett a slágerlistán.
Björn Ulveus (a szőke gitáros) 16 évesen lépett be a West Bay Singers-be, későbbi nevén Pertners, majd Hootenanny Singers. Utóbbi névváltásukat Stig Anderson javasolta, a Polar Kiadó vezetője, miután 1963-ban megnyerték a Polar Music tehetségkutatót. Legnagyobb sikerüket az Omkring tiggarn från Luossa című számmal aratták.
Agnetha Fältskog (a szőke) mindössze hatévesen komponálta első dalát, a Två små troll címűt.
Tizenöt esztendős koráig járt iskolába, akkor úgy döntött, énekesnő lesz. Lett is, két évre rá sikert aratott Jag var så kär szerzeményével.
Még nem töltötte be a húszat, mikor összejött Björn-el, akivel hamarosan egybekeltek, abban az évben, amikor huszonegy esztendősen elénekelte Mária Magdolnát a Jézus Krisztus szupersztár svéd premierjén, azaz 1972-ben.
Anni-Frid Synni Lyngstad (a barna) norvég, ám mivel Frida német megszálló apától született, a második világháborút követően menekülnie kellett szülőhazájából. 1947-től él Svédországban. Agnetha-nál is előbb indult profi karrierje, tizenhárom évesen lett az Evald Ek’s Orchestra énekese, aztán jött a Gunnar Sandevarn Trio, s csupán nagykorú, már saját bandát toboroz, az Anni-Frid Four-t. Frida címen kiadott debüt albumának producere vőlegénye, Benny Anderson. Az 1971-es korong feldolgozás dalai közt szerepel egy új szám, amelynek szerzője az Andersson-Ulvaeus-Anderson trió, a későbbi ABBA sikergyáros hármas.
Agnetha, Björn, Benny, Anni-Frid, azaz ABBA
Frida lemezének megjelenésekor Stig Anderson nemzetközi karrierre készítette fel Björn-t és Benny-t – kezdetben ugyanis a két lányt háttérénekesnek szánta a menedzser. Ennek útját az Eurovíziós Dalfesztiválban látta, annak előszobája pedig a svéd dalválogató, a Melodifestivalen – ma is. Az 1971-es döntőben harmadik […]
A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!
Forrás:
https://index.hu/kultur/popkult/2025/03/12/abba-zenekar-mammia-siker-tortenet-zene/
*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!